Resultat 1 till 15 av 15

Google Instant Previews

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Instant Previews är något helt nytt i Google, jag märkte det precis när jag googlade imorse.

    Jag har nu testat det en del och det är faktiskt väldigt användbart, speciellt om man söker efter något specifikt. Till exempel inom PHP. Jag behöver alltså inte öppna 3-4 sidor i nya flikar utan kan direkt förhandsgranska innan jag väljer vilken jag ska klicka på. Jag kan till exempel snabbare känna igen sajter med bra innehåll och lättare hålla mig borta från skräp som experts-exchange.com

    Jag tror detta på sikt leder till minskad trafik från Google men ökat värde av de som kommer. Vad tror ni?

    Mer läsning:

    http://www.google.com/landing/instantpreviews/
    http://googleblog.blogspot.com/2010/...-previews.html
    http://www.google.com/#sclient=psy&h...289185d5cea093
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Kul funktion!
    Intressant att Bing dock var först med en liknande funktion, men tycker Google är mycket bättre, då man kan se mer av själva utseendet på sidan via Instant previews.

    Tror effekterna kan bli:
    -Snygg design kommer premieras och bli ett tecken på seriösitet/trovärdighet.
    -Ökad kvalitet/conversion och fokus på de som klickar in, då besökarna som använder denna funktion inte klickar in sig på lika många konkurrerande sidor.
    -Spenderar längre tid i söklistningarna.

    Men i slutändan undrar jag verkligen om det är så många som kommer installera detta plugin? Innan, eller om, det blir standard i googles sök så man slipper installera, så tror jag genomslagskraften blir större.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det ligger just nu som standard och är inget man behöver installera. Men jag har sett att de rullat ut det där för några veckor sedan i kortare intervaller för att sedan dra tillbaka det.

    Lite irriterande dock att det räcker med ett klick någonstans i jämnhöjd med en sökträff för att förhandsvisningen skall dyka upp när man för muspekaren ned i serpen och då för alla sidor.
    Känns lite som de där sidorna förr i tiden där det dök upp massa popup-fönster per automatik när man gick in.

    Sedan kan man undra hur det kommer att påverka de sponsrade länkarna till höger. Popup-fönstren blockerar effektivt visningen av annonserna. Så det lär väl driva upp kostnaderna för visningar eftersom alla nu vill hamna överst.

    Men visst kan jag hålla med Maccke att design kommer få en liten extra betydelse. Samt då att avvisningsfrekvensen lär med stor sannolikhet minska för en hel del webbplatser. Fast det lär nog ske på bekostnad av antal besökare. Dvs de som nu går in på en webbplats och vänder i dörren så att säga kommer framöver inte ens gå in dit.
    Och då trafiken som kommer in lär vara mer kvalitativ.

    Jag kan tänka mig att en hel del MFA-sidor kommer tappa rejält på det här.

  4. #4
    Sebastian Halleniuss avatar
    Sebastian Hallenius Sebastian Hallenius är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Malta
    Inlägg
    26
    Jag vet inte om jag gillar det, tycker det är mest störande för råkar klicka upp det utan mening. Har aldrig gillat previews, men smaken är som baken och många kommer säkert finna det användbart kanske även jag men just nu så stör det mig mest. Tycker inte om att det lägger sig över annonserna och det kommer precis som ni säger leda till högre bud för att komma överst.
    Driver matsajten Matskafferiet

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Vad är det för fel på experts-exchange?

  6. #6
    Sebastian Halleniuss avatar
    Sebastian Hallenius Sebastian Hallenius är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Malta
    Inlägg
    26
    Har inte någon erfarenhet själv men hört mycket om scam om det
    http://www.mywot.com/en/scorecard/experts-exchange.com
    Driver matsajten Matskafferiet

  7. #7
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Inte najs som man har sin site centrerad då man får med enbart en halv site

  8. #8
    ostlunds avatar
    ostlund ostlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    80
    Jag tycker den fungerar rätt bra och man får en bra överblick över sidor speciellt när man försöker hitta nått speciellt tex kod exempel.

    Intressantast tycker jag är att det verkar som previews renderas med JS men flash verkar inte visas/renderas. Kan vara värt att tänka på när man designar en sida.
    Henrik webbutvecklare i Göteborg

  9. #9
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    experts-exchange dyker ofta upp när jag googlar efter programmeringsrelaterade frågor. Jag blir lite irriterad varje gång eftersom man måste ha konto eller betala för att kunna se svaren och informationen. stackoverflow.com däremot har ofta mycket bra info av hög kvalitet gratis att se.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  10. #10
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jim, om du kommer från Google behöver du bara scrolla längre ner på sidan för att få svaret. Ofta riktigt bra svar också.

  11. #11
    ostlunds avatar
    ostlund ostlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    80
    Sen kan man ju använda -site:experts-exchange.com när man söker
    Henrik webbutvecklare i Göteborg

  12. #12
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    PÅ tal om spammiga sidor är Bigresource allra värst! De har indexerat varenda tänkbar fråga om MYSQL/PHP och innehåller aldrig svar. Ändå kommer de ofta först. De borde försvinna från Google.

  13. #13
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Jag irriterade mig något oerhört på Google Instant Previews här om dagen och valde att skriva ett brev till Google om det. Några timmar senare fanns en funktion tillgänglig som gjorde att man kunde stänga av funktionen.

    Tror inte det var på grund av mig funktionen lades till. Men jag gillar att tänka så!
    Senast redigerat av Urban G den 2010-11-23 klockan 16:01.

  14. #14
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
    Jim, om du kommer från Google behöver du bara scrolla längre ner på sidan för att få svaret. Ofta riktigt bra svar också.
    Tack, det visste jag inte. Tror de har gjort om sin sajt eller så har jag missat det.

    Citat Ursprungligen postat av Donny Byström
    PÅ tal om spammiga sidor är Bigresource allra värst! De har indexerat varenda tänkbar fråga om MYSQL/PHP och innehåller aldrig svar. Ändå kommer de ofta först. De borde försvinna från Google.
    Håller jag helt med om.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  15. #15
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det har varit så lääänge så du har nog bara missat det. Det gjorde jag i många år

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lansering av Google Instant
    Av Jim Westergren i forum Nyheter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-11, 12:59