Resultat 1 till 10 av 10

Flytta content från straffad sida till ny domän

  1. #1
    Eriks avatar
    Erik Erik är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    16
    Många av mina sidor blev straffade med vad som verkar att vara +30 filtret, i slutet av Oktober. Har varit med om detta många gånger tidigare men nu var det tyvärr flera sidor med kvalitetsinnehåll som åkte. Inte mycket att säga om efterssom jag inser att jag har blåst på väl hårt med inlänkar av lite tvivelaktig kvalitet.
    Min erfarenhet är att man i stort sett aldrig kommer ur filtret med denna typ av sidor och funderar nu på vilket som är den bästa åtgärden.
    Är det en vettig åtgärd att helt enkelt flytta en hel site till en ny domän utan att ändra någonting och utan redirect. Måste jag i så fall låta innehållet vara borta från webben ett tag innan eller funkar det att bara radera den gamla sidan, skriva över den med en blogg typ. Och sedan ladda upp hela innehållet på en ny domän?
    Tacksam för synpunkter och tips gällande detta.

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Inte funderat på att ligga lågt ett tag? se vad som händer framöver?

    Slutet av oktober tills nu är väldigt kort tidsperiod. man åker upp och ned, som en berg-och-dal-bana, speciellt om det handlar om en ny site (yngre än 12 mån)

    Själv förstår jag inte snacket om filter hit och filter dit ... aldrig råkat ut för fenomenet

  3. #3
    Eriks avatar
    Erik Erik är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    16
    Var 20-30 av mina närmare 150 gambling siter som blev straffade. +30 filtret är mycket tydligt när man sysslar med SEO åt "grey hat" hållet, vilket är nödvändigt inom gambling området. Jag är i stort sett helt säker på att straffet beror på inlänkar. Exakt vad i länkningen som utlöser straffet är jag dock inte sä säker på. Gemensamt för alla straffade siter är köpta inlänkar, relevanta men med fel språk, engelskspråkiga siter som länkar till skandinaviska siter. Inlänkarna kommer från siter med bra pagerank men förmodligen med låg trust. Har också länkat lite väl mycket från egna siter.
    Har gjort så att jag reggat ett antal nya domännamn och helt enkelt laddar upp det gamla innehållet från hälften av siterna på nya domäner. Tar det dock lite lugnare med inlänkarna nu.
    Låter några av ligga kvar som dom ligger men har inga större förhoppningar om att Google ska släppa fram dom igen, får dock en del trafik från MSN. Och så låter jag några av siterna ligga kvar på samma domän men ändrar i in och ut länkar, title, description och lite i content.
    Tror dock att det är nya domäner som är den bästa lösningen. Vad jag egentligen undrade över var om content från en straffad domän på något sätt var ifrågasatt av google eller om man är helt fri från straffet med samma content och en ny domän.

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    "Greyhat"? "Whitehat"? "Blackhat"? .... epitet skapat av personer som inte hade speciellt mycket SEO-kapital.

    Vid behov, kör jag vad ni kallar "blackhat", och aldrig någonsin åkt på "filtret". Kan dock bero på att jag mixar mina länkar rätt kraftigt. Det är nofollow, det är "klicka här", det är bara rena urler (ibland olänkade) ... dvs, inte bara mitt sökord som ankartext och bara "dofollow"-länkar.

    Jag kan skriva en text och sedan köra den genom en "spinner" för att få ut n antal unika texter från den enda texten, ut med den på n antal bloggar i mitt nätverk. Jag kör länkar från "profilsidor", från "social bookmarkning"-siter, från squidoo, från hubpages, från andra engelska siter till mina svenska siter, aldrig haft problem.

    Dock, detta kanske är ett fenomen i "gambling"/"poker" nischen, men å andra sidan är det normalt att man dyker i serp:en om man använder sig av "något loop hole". Kör man basic SEO, dvs se till title, ha med h<n>, ha med keyword i texten, taggar, kategorierna (ja, låt taggsidor, kategorisidor bli indexerade, inge noindex där), sedan börja länka på och länka kontinuerligt. Det är bättre att lägga ut 10 länkar i 10 veckor än att slänga ut 100 st på en gång och sedan inte ha mer SEO-kapital att ta av.

    Linklaunches brukar jag kalla det när man börjar lite trevande. 1 länk ena dagen, vänta någon dag, slänga upp 3 länkar, nästa dag 6 länkar, nästa dag 15 länkar, nästa dag 45 länkar ... sedan trappar man ned ... 15 länkar, sedan 5 länkar sedan 1 - 3 länkar i ett par dagar ...

    Kika hur det såg ut när t ex iPhone har lanserats, och vad som hände med de siterna. Det började trevande, och sedan formligen exploderade det med länkar under en mycket kort tid, och de siterna rankar fortfarande bra ...

    Byter du domän, är jag säker på du får "samma problem", för antagligen kommer du använda "samma strategi" som fått dig att sjunka i serp:en. Gör du om, förändra din strategi i din SEO. Tror du annars du får andra resultat, från samma aktivitet, är du lite naiv ;-)

  5. #5
    Eriks avatar
    Erik Erik är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    16
    Det du skriver om att variera ankartexter kraftigt är något jag måste bli bättre på. Jag tackar för tipsen. Min strategi för att bygga länkar har gjort att jag mycket snabbt kan komma i topp i serpen för lönsamma gambling keywords, med mycket tunna affiliatesidor. Det har varit mycket lönsamt även om sidorna bara stannar i serpen i ett par tre månader. Problemet är dock att jag lockades att köra ungefär samma länkstrategi till mina sidor med genomarbetat material. För den typen av mera seriösa sidor måste jag använda en helt annan länkstrategi i fortsättningen.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det funkar, att skjuta upp en site för några månaders skull ... speciellt om det är en säsongsbetonad nisch. Då kan man smälla på hårt som fasen med hur mycket länkar som helst på kort tid, och totalt dominera serp:en för de sökorden. Däremot kommer man tappa ranking, inom någon månad, men spelar ingen roll då "nischen" redan är tömd p g a säsongsbetonad trafikspikar.

    För längre hållbarhet, behövs andra strategier ...

  7. #7
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Om du har gjort något som Google inte behagar så kan det ta tid, år, innan du är förlåten. I så fall skulle jag rekommendera att du raderar innehållet och vänta tills det inte finns i indexet längre innan du lägger ut samma innehåll på en annan domän. Om du gör 301 så följer både positiva och negativa faktorer med, det vill säga inget bra alternativ.

    Om det rör sig om ensidigt länkarbete eller för många länkar på kort tid så skulle jag vänta ut Google och arbeta med att skaffa nya länkar. Var noggrann med att de nya länkarna inte har ensidiga ankartexter utan har så många unika ankartexter som möjligt samt olika varianter på den de sökfraser som du vill ranka på. Troligtvis går det fortare att arbeta dig ur ett "straff" för ensidigt länkande än att starta upp en ny domän.

    Hur du ska göra beror på vilken bedömning som du gör hur du hamnat där du idag befinner dig.

  8. #8
    Jontzs avatar
    Jontz Jontz är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Malta
    Inlägg
    70
    Intressant tråd. Har hamnat i ungefär samma situation. Skillnaden är att min site flyger upp och ner i SERPEN ungefär var 3:e dag. Skitkonstigt.

  9. #9
    Eriks avatar
    Erik Erik är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    16
    Har haft den varianten också, sitena går från topp till sidan fyra hela tiden. Tyvärr har siterna förr eller senare alltid stannat nere.
    Jag har nu succesivt flyttat massor av siter till nya domäner. Det är faktiskt fantastiskt att det fortfarande går att regga så bra gambling relaterade domännamn på .org, .eu och .biz. Under en hundring för kanonbra domännamn är sjukt, jag ska ta och sopa rent där och regga ett hundratal domäner, bara för att dom finns där.
    Google verkar att ta flytten väl, siterna rankar ok direkt och trafiken ökar från longtail keywords, även om den gamla siten fortfarande är cachad.

  10. #10
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Hej!

    jag brukar göra en variant på det som Patrik nämner. Jag har egentligen för lite inlänkar till mina sajter, men brukar vara noga med Onsite optimeringen. Brukar tänka långsiktigt, inte smälla på med alla länkar ibörjan.
    Bygg upp ditt eget SEO kapital, låt det ta lite tid. Det är ju inget man vill, men ibland är det nödvändigt

    Petter Hedman
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-05, 08:15
  2. Varför är min sida straffad och hjälper det att byta domän?
    Av Ronnie79 i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 21:59
  3. Ny sida med gammal domän
    Av Spindel i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-22, 13:46
  4. Länk från engelsk sida till svensk sida
    Av Totte i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 09:05
  5. Flytta .com till .se
    Av 2cool4school i forum Domänen
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 23:29