Resultat 1 till 10 av 10

Undersidalänk endast i sitemap?

  1. #1
    Hansens avatar
    Hansen Hansen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    50
    Hej!

    Behöver lägga till en del information på min hemsida för sökmotoroptimeringens skull. Men jag vill inte att användarna ska läsa denna informationen. Så jag planerar att endast lägga en länk till dom 2 undersidor som innehåller informationen i sitemapen. Sitemapen finns inte synlig för användarna men ligger uppladdad på Google och finns tillgänglig för andra sökmotorers spindlar.

    Fråga 1: Finns det något problem med att göra så här eller är det bara att köra på?

    Fråga 2: Ur ett SEO perspektiv, finns det någon som helst skillnad mellan att ha en synlig och officiell undersida kontra att gömma undersidan i sitemapen som endast är tillgänglig för sökmotorerna?

  2. #2
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    En undersida bör alltid kunna nås med hjälp av högst två klick. Utan hjälp av en sidkarta.

  3. #3
    Hansens avatar
    Hansen Hansen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
    En undersida bör alltid kunna nås med hjälp av högst två klick. Utan hjälp av en sidkarta.
    Du svarade inte på någon fråga, uppskattar endast svar om du kan svaret. "Bör", ur besökarns eller Googles perspektiv? Vill som sagt inte att besökarn ska ha tillgång till dessa 2 undersidor.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    1) Finns inga problem med att ha sidor som inte är synliga för användarna på din webbplats. Det är din webbplats och du bestämmer vad dina besökare skall se.
    2) Finns en nackdel med den tekniken då du får färre interlänkar till sidorna.

    Däremot så indexeras sidorna i sökmotorerna och är därmed tillgänglig för en besökare på andra vägar än via dina öppna menyer.

    Sedan kan man ha lite funderingar om lämpligheten i det hela eftersom du skriver att det skall vara till för sökmotoroptimering. Så beroende på innehåll kan svaren på fråga 1 och 2 bli annorlunda.

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Nu gjorde du mig nyfiken. Varför skulle du vilja ha information på din hemsida som ska gå till sökmotorerna men inte till besökarna? Att försöka lura Google med "osynlig text" känns väldigt 90-tal.....
    Om du har information som du tror att sökmotorerna uppskattar, varför inte försöka implementera den informationen på sidan på ett naturligt sätt? Gömmer du sidan så kommer ingen att kunna länka till de specifika undersidorna, dessutom förstår jag inte riktigt varför du vill optimera undersidor som inte ska visas upp.

    Kan man veta vad det är för information det rör sig om och varför du inte vill visa upp den? Det blir lite lättare att ge perfekt svar då.

  6. #6
    Hansens avatar
    Hansen Hansen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av The Duffy Agency Visa inlägg
    Nu gjorde du mig nyfiken. Varför skulle du vilja ha information på din hemsida som ska gå till sökmotorerna men inte till besökarna? Att försöka lura Google med "osynlig text" känns väldigt 90-tal.....
    Om du har information som du tror att sökmotorerna uppskattar, varför inte försöka implementera den informationen på sidan på ett naturligt sätt? Gömmer du sidan så kommer ingen att kunna länka till de specifika undersidorna, dessutom förstår jag inte riktigt varför du vill optimera undersidor som inte ska visas upp.

    Kan man veta vad det är för information det rör sig om och varför du inte vill visa upp den? Det blir lite lättare att ge perfekt svar då.
    Det var min webbyrå som kom med det förslaget. Det är en hemsida som skall sälja en tjänst och att ha långa informationstexter är inte nödvändigt för kunden och kommer göra sidan sämre ur ett säljperspektiv. Men fortfarande så måste jag ha med den informationen för att kunna placera mig bättre på Google.

    Men jag funderar på att lägga dom länkarna i liten text i footern istället för att gömma länkarna i sitemapen, känns inte rätt annars.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ok då är det med andra ord som cookie-informationen och då är det bättre att du lägger länken i footern.

    Sedan håller jag inte med om att det är att lura Google. Lite beroende på vad det handlar om förstås. I de fall jag har gjort det med kundsidor så har det gällt nya kategorier som skall läggas till webbplatsen där det tar lite tid att färdigställa allt före man aktivt länkar till den.
    Och för att påbörja indexeringen så läggs de nya sidorna ut vartefter de blir klara.

    I andra fall kan det gälla en ny produkt som sedan skall in på webbplatsen men där man först vill prova konverteringen genom att köra en kampanj med sponsrade länkar enbart riktade dit. Och sedan justera innehållet för att få bästa resultat.
    Alternativet att köra noindex är inte intressant då sidorna sinom tid skall göras tillgängliga via huvudmenyn.

  8. #8
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Hansen Visa inlägg
    Det var min webbyrå som kom med det förslaget. Det är en hemsida som skall sälja en tjänst och att ha långa informationstexter är inte nödvändigt för kunden och kommer göra sidan sämre ur ett säljperspektiv. Men fortfarande så måste jag ha med den informationen för att kunna placera mig bättre på Google.
    Men jag funderar på att lägga dom länkarna i liten text i footern istället för att gömma länkarna i sitemapen, känns inte rätt annars.
    SEO folk vill ha texten. Folk som skiter i SEO vill inte ha texten.

    Detta är ett så j--la vanligt problem, jag stöter på detta varje dag eftersom jag jobbar på en reklambyrå.

    Varför ska man nöja sig med ett av alternativen när man enkelt kan få båda? Jo för att oftast så tänker SEO-killen på SEO och för att webbyrån tänker på design, det ska se bra ut. Tänk på kunden istället så ska förstås båda sakerna prioriteras, hur får vi dit texten? Hur utnyttjar vi att vi har texten på bäst sätt? Hur undviker vi att texten sänker vår Conversion Rate?

    Det logiska alternativet är ju att ha informationen tillgänglig, men på en "läs mer om produkten" undersida istället för i själva "köpa produkten-sidan". Då ger du kunden ett alternativ för de få som verkligen vill läsa mer om produkten innan köpet och du får en "wiki-liknande" sida som folk kan hänvisa till med hjälp av länkar vilket långsiktigt kommer att hjälpa hela din shop.

    Det enda negativa är att det (kanske) blir lite mer jobb? Men det är nog tveksamt. Allt annat är positivt och långsiktigt kan det vara jätteviktigt. Optimera content sidan istället, du har ju all text där? Sen hänvisar du folk därifrån till sidan där de kan köpa produkten. Annars får du försöka optimera en produkt utan all din bra text, och utan möjligheter till naturliga inlänkar.....

    Jag lovar dig att ur kundens synpunkt så är det en mycket bättre lösning att ha texten tillgänglig.

  9. #9
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Ok då är det med andra ord som cookie-informationen och då är det bättre att du lägger länken i footern.

    Sedan håller jag inte med om att det är att lura Google. Lite beroende på vad det handlar om förstås. I de fall jag har gjort det med kundsidor så har det gällt nya kategorier som skall läggas till webbplatsen där det tar lite tid att färdigställa allt före man aktivt länkar till den.
    Och för att påbörja indexeringen så läggs de nya sidorna ut vartefter de blir klara.

    I andra fall kan det gälla en ny produkt som sedan skall in på webbplatsen men där man först vill prova konverteringen genom att köra en kampanj med sponsrade länkar enbart riktade dit. Och sedan justera innehållet för att få bästa resultat.
    Alternativet att köra noindex är inte intressant då sidorna sinom tid skall göras tillgängliga via huvudmenyn.
    Visst finns det många lösningar där man temporärt kan utnyttja detta, men jag tolkade det som att Hansen ville lägga till en massa content på en sida som aldrig skulle visas. Att tillfälligt hålla content sidor hemliga är ju väldigt annorlunda, det kan man som du säger göra vid många tillfällen. (Jag gör det själv ibland för att kunna för-indexera saker i Google, Press Releases till exempel)
    Men att permanent gömma bra content om en produkt för att det inte "ser bra ut" tycker jag alltid är en dålig strategi. Att man sen inte behöver ha det på den sidan där säljet görs är ju sin sak, men bra text är ju alltid bra att ha under förutsättning att texten finns på en undersida som ska bestå utav just text.

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av The Duffy Agency Visa inlägg
    Visst finns det många lösningar där man temporärt kan utnyttja detta, men jag tolkade det som att Hansen ville lägga till en massa content på en sida som aldrig skulle visas. Att tillfälligt hålla content sidor hemliga är ju väldigt annorlunda, det kan man som du säger göra vid många tillfällen. (Jag gör det själv ibland för att kunna för-indexera saker i Google, Press Releases till exempel)
    Men att permanent gömma bra content om en produkt för att det inte "ser bra ut" tycker jag alltid är en dålig strategi. Att man sen inte behöver ha det på den sidan där säljet görs är ju sin sak, men bra text är ju alltid bra att ha under förutsättning att texten finns på en undersida som ska bestå utav just text.
    Jo det har du rätt i. Jag skulle ha varit lite tydligare i mitt svar. Mitt svar utformades mer generellt på punkt 1-2 samt då ett tillägg beroende på innehållet då.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. både sitemap.xml OCH sitemap.html?
    Av Ekorren i forum Google
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 23:54
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 16:32
  3. Sitemap och Google sitemap.
    Av magnusd i forum Domänen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 20:58
  4. .se - endast ett år i taget?
    Av Marcin i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 17:29
  5. Underlänkar vid sökning på Google?
    Av ptz0n i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 09:23