Resultat 1 till 10 av 10

Varför äga directories?

  1. #1
    dr phils avatar
    dr phil dr phil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    50
    Jag har aldrig pysslat med detta själv, förrutom att droppa länkar i diverse directories. Varför håller så många på med detta fenomen?

    Är det för att tjäna $$$ på att ta betalt för en listning? Eller för att få en god källa med linkjuice till det egna nätverket?

    Jag funderar eventuellt på att köpa ett etablerat sådant inom ett ämne jag jobbar mycket med.

  2. #2
    Freds avatar
    Fred Fred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Oxford, UK
    Inlägg
    63
    dom flesta har det nog for att bygga upp ett eget natverk...

    eller visa tar 500+ per lank om man kommer 2 i en stor tavling

  3. #3
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Finns väl olika anledningar beroende på vem man frågar... De du nämner och dessutom kan man lägga till "intresse". Att koda en länkatalog skapar ju ett par utmaningar...

  4. #4
    Tomas Cs avatar
    Tomas C Tomas C är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Men hur många är det som betalar för att få vara med egentligen? Hur motiveras betalningen? Med besöksstatisk och dyl(inlänkar) eller? Har fått uppfattningen att det finns väldigt många katalogtjänster i nuläget. Undrar ändå varför folk skulle gå in och leta på en katalogtjänst istället för att leta upp det man vill ha i en sökmotor?

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    • Driva trafik till andra sidor man äger
    • Ta betalt för speciella eller vanliga länkar
    • Skapa en stor e-postlista (klargör vad som gäller vid reggstadiet)
    • Länkjuice till andra sidor man äger
    • Reklam för SEO-tjänster i automat-e-post som handlar om länken
    • AdSense
    • Goodwill och PR (Public Relation). "Du får en gratis länk av Jim Westergren ..."
    • Skapande av en resurs för besökare

    Jag tror speciellt på nishade kataloger. En webbplats om veteranbilar skulle kunna ha en katalog med de bästa sidorna om veteranbilar. Webbplatsen skulle också kunna ha en blogg där nyheter postas, ett forum, ett bildgalleri och snart skulle webbplatsen bli ledande i nishen.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Men hur många är det som betalar för att få vara med egentligen? Hur motiveras betalningen? Med besöksstatisk och dyl(inlänkar) eller? Har fått uppfattningen att det finns väldigt många katalogtjänster i nuläget. Undrar ändå varför folk skulle gå in och leta på en katalogtjänst istället för att leta upp det man vill ha i en sökmotor?
    Det handlar ofta om länkens värde gentemot sökmotorer. Inlänkar är viktigt i SEO och kataloger kan ofta lätt ge en del bra länkar, til ex dessa.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Kanske ska tillägga att länkkataloger är speciellt lukrativt för en SEO som driver olika tjänster inom länkbygge. De besöker katalogen för att få en länk och ser reklam eller får kontakt angående tjänster om att få länkar. Det blir med andra ord inte så svårt att bygga en kundkrets.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Bra skäl Jim. Sedan kan man också skapa en katalog som rör ett intresse utan att för den sakens skull nödvändigtvis ha några kommersiella- eller SEO-mässiga skäl bakom.

  9. #9
    dr phils avatar
    dr phil dr phil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    50
    Tack för de engagerade & snabba svaren! På hugget efter (ev.) semestrarna?

    Mitt huvudskäl att skaffa ett nischat directory på separat C-klass är att bygga linkjuice för mina projekt på andra webbhotell. Ej knyta kontakter för SEO-tjänster egentligen då jag gör rätt lite kundjobb. Så det är möjligen tveksamt om det är värt att slanta upp för att få ett bra sorterat och nischat directory.

  10. #10
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    • Driva trafik till andra sidor man äger - så länge det handlar om en rellevant niche katalog.
    • Ta betalt för speciella eller vanliga länkar - helt korrekt
    • Skapa en stor e-postlista (klargör vad som gäller vid reggstadiet) - tror ändå att det leder till att många blir sura över skräppost. Speciellt om det inte är en mycket specifik nish.
    • Länkjuice till andra sidor man äger - så länge de inte kommer från samma host
    • Reklam för SEO-tjänster i automat-e-post som handlar om länken - får många sådant själv.. en anledning till varför jag alltmer sällan kollar min email.
    • AdSense - så länge det handlar om en rellevant niche katalog. Annars får man inte mycket av bara submittarna. 200-300 hundra submitters per dag är en hopplös trafik.
    • Goodwill och PR (Public Relation). "Du får en gratis länk av Jim Westergren ..." - Vem ger inte gratis länkar nu för tiden?
    • Skapande av en resurs för besökare
    - En länkbank görs oftast bäst av site-ägaren. Submitterarna är oftast bara kommersiella och man missar ett hav av bra länkar som aldrig submitteras. Hursomhelst så är det ett enkelt sätt att få lite relevant innehåll som funkar ok.
    Gjorde lite kommentarer efter ett -.
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Jag tror speciellt på nishade kataloger. En webbplats om veteranbilar skulle kunna ha en katalog med de bästa sidorna om veteranbilar. Webbplatsen skulle också kunna ha en blogg där nyheter postas, ett forum, ett bildgalleri och snart skulle webbplatsen bli ledande i nishen.
    Bra sagt!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Varför ser alla kataloger likadana ut?
    Av MattiasN i forum Kataloger
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 11:52
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 12:02
  3. Directories bonanza
    Av Jan Sandahl i forum Länkbygge
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 12:27
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 12:23
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 09:49