Resultat 1 till 11 av 11

Flerspråkig sida med flera domäner

  1. #1
    nhargs avatar
    nharg nharg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    1
    Hej,

    Har läst runt lite på forumet gällande detta ämne men har fortfarande lite frågetecken.

    Har idag en hemsidan som finns på ca 8 språk. Alla språk finns under .se domänen då vi ej har .com.

    Dvs: www.foretag.se/en www.foretag.se/de osv..

    De utlänska domänerna 301-pekas till exempelvis: www.foretag.se/en. Det menas med att man ser den svenska .se urlen i webbläsarens adressfält.

    Det jag undrar är om man på något smart sätt istället kan köra på någon annan form av redirect så att dessa domäner blir till sin egna sida fast de egentligen utgår från foretag.se/de/home --> Utåt i webbläsarens URL-fält skulle de kunna se ut www.foretaget.de/home

    Hemsidan är uppbyggd i CMS och har inbyggt flerspråksstöd och därav ligger allt under .se - domänen idag.

    Vore bra om det finns något enkelt sätt att redirecta de utlänska domänerna enligt ovan?

    www.foretaget.se <-- Svenska sidan

  2. #2
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Hej.
    Ja, det går att göra. Men varför vill du göra så? På vilket sätt skulle det vara bättre ur SEO-synpunkt?

    Jag har för mig att det bara är nackdelar att sprida ut sin webbplats på flera domäner.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  3. #3
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Om det är ett svenskt företag med svenskt säte bör de olika språken tveklöst ligga under samma .se-domän, som ni redan gör.

    Om företaget är mer tydligt uppdelat i olika land (flera huvudkontor, verksamheter, inriktningar), så skulle jag säga att olika domäner är bättre.
    Som jag förstår rankar ett tyskt företag starkare med en tysk domän.

  4. #4
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Som jag förstår rankar ett tyskt företag starkare med en tysk domän.
    Nej, där har du fel. Toppdomäner spelar ingen roll för rankning. Däremot så kanske tyskar oftare klickar på en .de adress jämfört med .se eller .info
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  5. #5
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Varför tror du att jag har fel?
    Att tyskare klickar oftare på .de-adresser än .se, är inte det en indikation på att de är mer relevanta och följaktligen bör rankas högre?

    Ett tydligt exempel jag ofta läser i internationella forum är att .co.uk-domäner upplevs svårare att ranka internationellt än .com, vilket ger validitet till att TLD har betydelse för ranking.

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det finns generiska toppdomäner (.com, .net, .info, .me osv) och geografiska toppdomäner (.se, .de, .dk osv).

    De geografiska toppdomänerna är automatiskt inriktade mot landet i Google och detta kan man inte ändra på. Generiska toppdomäner kan man rikta till vilket land man vill i webmaster tools.

    Söker man på google.de är det alltså en fördel att ha en domän som är styrd mot Tyskland.

    Men detta inte den enda faktorn. Var sajten fysiskt är hostad, språket på sajterna som länkar till sajten och språket på sidan spelar också roll. Men prio ett är till vilket land domänen är riktad.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av DonnyBystrom Visa inlägg
    Varför tror du att jag har fel?
    Att tyskare klickar oftare på .de-adresser än .se, är inte det en indikation på att de är mer relevanta och följaktligen bör rankas högre?

    Ett tydligt exempel jag ofta läser i internationella forum är att .co.uk-domäner upplevs svårare att ranka internationellt än .com, vilket ger validitet till att TLD har betydelse för ranking.
    Min referens:
    http://www.mattcutts.com/blog/seo-si...google-io-2010
    (0:52:56)

    Matt säger att tld/toppdomänen har mycket lite effekt på rankingen och att google "försöker att inte titta på det".

    Men som jag försökte säga och som du tydligt på pekar: En .se adress får högre klickfrekvens och på så sett rankar bättre än en .info.

    Jag tror att google tittar mycket mer på andra faktorer när dem avgör landet som webbsidan riktar in sig mot. Tex dem som Jim tar upp.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  8. #8
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Grejen är att vi nog är överens.
    foretaget.se är fysiskt hostad i Sverige, styrd mot Sverige och de flesta inlänkarna är svenska. foretaget.se/de har samma faktorer fast språket är tyska. Följakligen skulle en separat .de-domän (eller com, info eller nu) hostad i Tyskland styrd mot Tyskland hjälpa rankingen.

    Vill man bara ha olika språkstöd på en sida för samma svenska företag, kör .se/de. Riktar sig verksamheten definitivt mot olika länder, kör separata domäner. (ebay.de, ebay.co.uk...)

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Litet diskret påpekande bara. Me är en geografisk toppdomän för Montenegro. Finns en komplett(?) lista här på alla toppdomäner.

  10. #10
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av DonnyBystrom Visa inlägg
    Grejen är att vi nog är överens.
    foretaget.se är fysiskt hostad i Sverige, styrd mot Sverige och de flesta inlänkarna är svenska. foretaget.se/de har samma faktorer fast språket är tyska. Följakligen skulle en separat .de-domän (eller com, info eller nu) hostad i Tyskland styrd mot Tyskland hjälpa rankingen.

    Vill man bara ha olika språkstöd på en sida för samma svenska företag, kör .se/de. Riktar sig verksamheten definitivt mot olika länder, kör separata domäner. (ebay.de, ebay.co.uk...)
    Ja, jag instämmer.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  11. #11
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Litet diskret påpekande bara. Me är en geografisk toppdomän för Montenegro. Finns en komplett(?) lista här på alla toppdomäner.
    Stämmer, men inte i Googles ögon. Google har satt den som neutral efter att så många utanför Montenegro använder den. Du kan därför nu för ett tag sedan styra denna mot Sverige eller vilket annat land du vill.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. samma namn med flera domäner?
    Av mariofrost i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 12:17
  2. Flerspråkig sida
    Av dansod i forum Domänen
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 15:07
  3. flera domäner, samma sida. Vilken pekare??
    Av evilaid i forum Domänen
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 19:08
  4. Flerspråkig sida
    Av KenMark i forum Domänen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 17:47
  5. Svar: 37
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 07:53