Resultat 1 till 13 av 13

Underlänkar vid sökning på Google?

  1. #1
    ptz0ns avatar
    ptz0n ptz0n är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    36
    Jag har på senare tid fått upp ögonen för sökmotoroptimering allt mer och har träffat på (troligen en ny) funktion hos Google´s söktjänst.

    Vid inmatning av sökord (i det här exemplet "Sweclockers") så listas självklart på förstaplats www.sweclockers.com, men under så listas även huvudlänkarna/kategorierna på Sweclockers.com.

    Detta är vad ja menar: http://www.google.com/search?en&q=sw...UTF-8&oe=UTF-8


    Hur uppnår jag liknande resultat för min(a) webbplats(er)?

  2. #2
    kattys avatar
    katty katty är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    5
    Detta diskuteras bl a i en tråd på DP: forums.digitalpoint.com/showthread.php?t=119184

    Hur uppnår jag liknande resultat för min(a) webbplats(er)?
    Du får Google att anse att du är en auktoritet inom området med viktiga interna länkar! Alltså, du kan inte själv direkt skapa sådana resultat i SERPen.

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det är ganska nytt och inträffar förmodligen när sökordet har en viss stor mängd träffar (i detta fall 616K).

    Dessa underlistningar eller vad man ska kalla dem skapar Google automatiskt baserat på strukturen på webbplatsen.

    Jag vet inte exakt hur det funkar men prova sök på populära ord så ser du det mer.

    Det är bara första resultatet som får detta.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Många träffar stämmer nog inte 14000 träffar bara Inlänkar knappast heller en faktor då sidan i länken har drygt 1.300, vilket i de här sammanhanget måste räknas som få.
    Hänger nog ihop med någon form trust snarare, ser att många kommuners webbplatser presenteras så efter en sökning på ortsnamnet.

  5. #5
    ptz0ns avatar
    ptz0n ptz0n är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    36
    Är fortfarande nyfiken på fenomenet, tydligen så har iaf inte Sweclockers.com så stor kontroll i vad som listas som struktur-länkar.

    Att det har något med Google Sitemaps att göra har jag svårt att trå då man kan ha upp mot 100 sidor i en och samma sitemap-fil.

    Mer diskution kring detta tycker ja! Upp o spåna & undersök!

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Datorsajter och sajter med riktigt mycket besökare har fått detta tidigt. En bra gissning är därför kanske att det är trafikdata från toolbar. Annars hade väl inte datorsajterna blivit så tidiga?

    Jag är mycket avundsjuk.

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag skulle nästan kunna sätta hatten på att toolbar data är involverat i detta fenomen. Har inga konkreta bevis, men det känns så logiskt helt enkelt.

    En aspekt som jag tycker är intressant är att man ser fenomenet på vissa sökningar. Ta exemplet med sweclockers. Jag har inte lyckats få fram de s.k. sitelänkarna ännat än just på sökningen "swecklockers".

    Jag skulle inte heller avfärda teorin om att antalet inlänkar påverkar. För om detta är en påverkande faktor så kan jag även här sätta hatten på att det är antal inlänkar från siter med hög trust, och med rätt ankartext som påverkar, inte enbart antalet inlänkar. Därav behöver man inte 10- tusentals inlänkar för att se fenomenet.

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Då går jag mot strömmen Bernt ...

    Ser vi till denna sökning på Google så får www. alltomhundar . com dessa "sitelinks" (mmm, oxå avis, mycket avis). Ser vi sedan till hur antalet inlänkar ser ut så har de inlänkar enligt följande:

    Google = 74 st
    MSN Live = 2449

    Detta om man tar bort den interna länkningen.
    Högsta PR för en sida som länkar in till dem är PR 4, mååååånga PR0 sidor. "taskig on-page-optimering", flest besökare på "forumdelen", resten av siten är nästan obefintligt besökt (misstänker jag)

    Sidan ligger idag med en 302-redirect (sedan maj) till forum . alltomhundar . com och denna listning kom EFTER 302-redirecten. Antal besökare tror jag inte ökat så mycket och ligger kring 3k/dag

    Dock har denna domän varit verksam sedan 96, dvs den är 10 år gammal .... DET! tror jag har mer med saken att göra, dvs att Google finner att den siten har hög trust p g a verksamhetens längd, samma verksamhet/inriktning under hela denna period, trots 3 ägarbyten ...

    ... och! jag misstänker även att det sker en hel del "handpåläggning" på dessa "Sitelinks" ...

    En annan aspekt är att de har väldigt få utlänkar ....

    cya,
    /PatrikB

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Hur många läsare har de per dag?

    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Då går jag mot strömmen Bernt ...

    Ser vi till denna sökning på
    .
    .
    .
    En annan aspekt är att de har väldigt få utlänkar ....

    cya,
    /PatrikB

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    ca 3k / dag ...

    cya,
    /PatrikB

  11. #11
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Bra exempel.

    Som jag sade, har jag inga konkreta belägg. Vad gäller manuell "handpåläggning" så hävdar allas vår Matt Cutts att så inte är fallet. Men man ska väl ta hans ord med en nypa salt...

    3k besökare per dag kan ju vara väl så mycket i konkurrensen. (Antar att forumet har 3k besökare per dag, inte siten med 302 redirect?)

    Tycker att ditt exempel påvisar att trust är en viktig del i ekvationen. Och en del i trust är ålder, en annan är länkar (finns nog fler variabler åxå). Länkar från andra siter med trust och länkar som har funnits länge.

    Nåt annat intressant är ju att "sitelänkarna" innehåller länkar till olika subdomäner. Såväl till www. och till forum. Kanske det är 302 redirecten som är hela anledningen till att webbplatsen i detta fall fått dessa "sitelänkar". Åldern från www. alltomhundar i kombination med trafiken till forumet....

    Minst sagt intressant.
    Senast redigerat av Bernt Johansson den 2006-10-25 klockan 18:44.

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Intressant som sagt. Det roliga i denna ekvation är att dessa "sitelänkar" uppkom efter ett inlägg från mig på ett annat sökord, som inte alls har lika många sökningar per dag i google (eller någon annan sökmotor), vilket är - valpar - fick denna "sitelink" listning, dock till en väldigt smal site www . valpar . se. Efter att jag påtalade skillnaden mellan sökorden här i forumet så försvann "sitelinksen" och återfanns istället för sökfrasen hundar vilket har ca 10 ggr mer sökningar varje dag. Därför "tror jag" att det finns en "handpåläggning" i dessa fall. Kanske inte alltid, men ibland

    cya,
    /PatrikB

  13. #13
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    och idag är den borta igen, sitelinksen, för sökfrasen hundar ... skiftar fort må jag säga

    cya,
    /PatrikB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jotspot + Google = Sant
    Av hans99 i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-15, 08:38
  2. Så stänger du av Googles Personliga sökning
    Av Magnus-SEO i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 10:17
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-07, 17:38
  5. Hur ofta går Google igenom min sida.
    Av David i forum Google
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 23:48