Resultat 1 till 2 av 2

Konkurrerar jag med undersidan eller hela webbplatsen?

  1. #1
    Yesboxs avatar
    Yesbox Yesbox är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    47
    Om vi antar att jag ska börja optimera en sida som handlar om bilar, ovanför min sida finns t.ex www.randomsida.se/stockholm/bilar.

    Är det då www.randomsida.se jag konkurrerar med eller www.randomsida.se/stockholm/bilar?

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Båda. Undersidan "ärver" en stor del av sitt värde från den interna länkstrukturen på sajten du konkurrerar mot. Domänen som sådan åtnjuter ett "trust"-värde hos Google och det har domänens alla sidor glädje av.

    Sedan är det möjligt att sidan i fråga är den enda som är rimlig för sökfrasen i fråga och att den kanske är dåligt on-page-optimerad. Då ökar naturligtvis dina chanser att gå om, men det är enorm skillnad på junkdoman.se/stockholm/bilar och volvo.se/stockholm/bilar, även om de bägge sidorna är i allt väsentligt identiska. Även utan interna länkar till sidorna (vilket ju skulle vara väldigt udda) så skulle du få problem mot Volvo, men lätt slå junkdomänen.

    Ta exempelvis receptsidor som ligger under Arla, Tasteline och andra giganter - de rankar ofta oerhört bra för udda fraser på lite udda sidor långt ut i deras hierarkier, tack vare att domänen som helhet (och sajten som helhet) är så högt rankad och värderad.

    Det faktum att det skulle vara undersidan som rankar för frasen är också en indikation på att de sökmotoroptimerat för just den sidan, annars är det ofta själva domännamnet som listas i SERPen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 301 och när kan jag ta bort den gamla webbplatsen
    Av kristoffersen i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 18:40
  2. Hur ser jag till att poster inte konkurrerar ut varandra?
    Av emanuelkarlsten i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-09, 02:37
  3. Hur tar jag mig hela vägen upp?
    Av Sweely i forum Google
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 09:34
  4. Konkurrerar mina sidor med varandra?
    Av Kimpo i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 20:40
  5. Eastpoint konkurrerar med TradeDoubler
    Av Maccke i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 22:24