Resultat 1 till 7 av 7

Webbutik säljes - vad är rimligt att ta betalt?

  1. #1
    EvaHs avatar
    EvaH EvaH är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    10
    Hej, jag vill sälja min webbutik (barn&leksaker) som jag arbetat med sen 2008. Det är svårt att veta vad som är rimligt att ha för utgångspris?

    Vilka parametrar ska jag ta i beaktande? PR? Placering på sökord? Omsättning? Antal besökare per dag/vecka/månad?

    Var ska jag sälja butiken? Har sett att en del säljer på Blocket..

    Jag är mycket tacksam om någon har några kloka råd till mig.

    /Eva

  2. #2
    snaskits avatar
    snaskit snaskit är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    19
    Skulle väll vara ganska intressant att se vad butiken tjänar varje månad, hur länge den har gjort det. Sen tillgång till analytics så ser dom ju vart alla besökare kommer ifrån.

    Bra ställen att sälja på är väll:
    sedo.com
    MissDomain


    Sen kan du ju alltid lägga upp den på blocket också

    du kan väll länka hemsidan så vi kan vad som är rimligt pris?


    Citat Ursprungligen postat av EvaH Visa inlägg
    Hej, jag vill sälja min webbutik (barn&leksaker) som jag arbetat med sen 2008. Det är svårt att veta vad som är rimligt att ha för utgångspris?

    Vilka parametrar ska jag ta i beaktande? PR? Placering på sökord? Omsättning? Antal besökare per dag/vecka/månad?

    Var ska jag sälja butiken? Har sett att en del säljer på Blocket..

    Jag är mycket tacksam om någon har några kloka råd till mig.

    /Eva

  3. #3
    EvaHs avatar
    EvaH EvaH är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    10
    Det gäller webbutiken modererat

    /Eva
    Citat Ursprungligen postat av EvaH Visa inlägg
    Hej, jag vill sälja min webbutik (barn&leksaker) som jag arbetat med sen 2008. Det är svårt att veta vad som är rimligt att ha för utgångspris?

    Vilka parametrar ska jag ta i beaktande? PR? Placering på sökord? Omsättning? Antal besökare per dag/vecka/månad?

    Var ska jag sälja butiken? Har sett att en del säljer på Blocket..

    Jag är mycket tacksam om någon har några kloka råd till mig.

    /Eva
    Senast redigerat av Urban G den 2010-11-28 klockan 00:25. Anledning: Jag tog bort namnet på sidan. Kanske inte alltid så bra att skylta med att man vill sälja öppet

  4. #4
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Du frågar i fel forum! En e-butik är något helt annat än att sälja en sida med reklam på.
    Försäljningsvärdet för en e-butik får du från omsättning, vinst, förändring av omsättning/vinst över tiden, avtal med leverantörer/återförsäljare osv.
    Det bästa är att tala med din revisor, de brukar veta hur bolag värderas.
    Mvh Martin

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag kan nog hålla med Martin G där. Det är en skillnad att sälja en MFA-sida/domännamn och en befintlig rörelse.
    De punkter Martin G tar upp är av större vikt för att sälja en rörelse än vad PR, etc är på en sida.
    Det finns säkert en del medlemmar i forumet som har kunskap om det här, men forumet har inte den inriktningen och därför kan vi knappast ge sken av att vi kan ge råd i de här frågorna på ett för dig korrekt sätt.
    Att optimera sidan för sökmotorerna ja, men inte att sälja en verksamhet.

  6. #6
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Tack Urban,
    Jag hade önskat att det var fler som förstod att man inte skall ge råd inom områden man inte har någon kunskap. Tyvärr får e-handlare i detta forum ofta riktigt dåliga råd.
    Detta forum handlar om SEO (Search Engine Optimizing), hur man optimerar för sökmotorer.

    Vi som bedriver e-handel är beroende av att ha något attraktivt att erbjuda. För oss räcker det inte med att google gillar oss. Vi kan inte ha 3-500 ord på en sida för att google skall gilla det. Vi behöver ha något som är attraktivt för köparen/läsaren men det verkar vara helt ointressant här i forumet.

    Min ringa erfarenhet säger mig att när jag har något som är efterfrågat i e-butiken hamnar det också snart högt på google. För mig är det lyckad SEO.

    Så om vi tolkade ordet SEO som "Hur man kommer överst på google och stannar där" skulle vi få ut betydligt mycket mer av att läsa här på forumet.

    Jag skulle därför önska att det infördes en forumkategori där man kunde diskutera hur man på internet kan skapa efterfrågan för att på så vis komma högt på google.

    Mvh Martin

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Råd i ekonomiska frågor kräver ofta en kunskapsbas. Det ser vi på de svar folk får på vilket pris de skall ta för en webbplats med reklamintäkter. För att inte tala om hur intäkterna för AdSense/Affiliate-program skall bokföras. Och det gäller inte bara det här forumet samma sak på exempelvis WN.

    Jag håller inte riktigt med dig där om att det finns ett ointresse för det du nämner. Målsättningen med SEO är öka konverteringen för en webbplats genom då placeringshöjningar på de begrepp som ger intäkter, om vi uttrycker det enkelt. Och naturligtvis se till att webbplatsen behåller sin plats där.
    Så om vi tolkade ordet SEO som "Hur man kommer överst på google och stannar där" skulle vi få ut betydligt mycket mer av att läsa här på forumet.
    Så det här anser jag väl att forumet handlar om.

    Men nu är inte forumet bättre än vad vi medlemmar gör av det hela. Så om du vill ha en annan vinkling på en frågeställning tycker jag att du kan starta en tråd om det hela.

    För övrigt finns ett förslag att skapa en ny kategori mer inriktad på de som driver affärer på nätet och då inte MFA-sidor.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vad är ett rimligt pris?
    Av Erik Bergman i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 18:52
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-02, 06:58
  3. Strategi för att ta över gammal sida
    Av Mathias Olsson i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 10:31
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 01:32
  5. Vad ska jag ta för pris?
    Av Jimmy i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 17:37