Resultat 1 till 14 av 14

Ett gäng nybörjarfrågor

  1. #1
    takemetothetops avatar
    takemetothetop takemetothetop är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    49
    Hej! Jag är amatörbloggare som intresserat mig mycket för SEO det senaste halvåret, och även lärt mig en hel del. (gått från ca 45 -95 poäng i ett SEO-test) Men mycket jag inte hänger med på också

    Som detta... Fråga 1: Jag gjorde ett SEO-test på woorank.com där det står såhär:

    "www resolve Be careful! Your website without www doesn't redirect to www (or the opposite). It's duplicate content!

    Be sure that http://minsida.blogspot.tld and http://www.minsidan.blogspot.tld are not running in parallel."

    Så, hur ändrar man detta då? (jag kommer småningom att sluta ha min blogg på blogger och gå över till wordpress och egen domän när jag lärt mig mer, men vill fixa till saker så gott det går ändå sålänge.)


    Fråga 2: Hur kommer det sig att inläggen man gör automatiskt blir "h 3"? Är det bara så på blogger eller i alla bloggar?

    Fråga 3: Vad gör man åt detta? "We found 42 images on this website. 29 alt attributes are empty or missing!"

    Fråga 4: I ett annat test står det att jag har 242 länkar, men att Google bara räknar 100, ska man göra något åt det? Som jag förstår det räknas alla länkar i inläggen då.

    Fråga 5: Hur "speedar" jag upp min blogg? Tycker inte att jag har så otroligt mycket saker på den, har sett värre även hos "proffsbloggare". Och har även tagit bort en del, ändå säger olika tester att den tar för lång tid att ladda.

    Fråga 6: Går jag kanske för mycket efter vad testerna säger..?

    Förklara gärna på nybörjarspråk! Tack på förhand. (kanske inte skulle ha lagt detta i "övrigt", flytta gärna isf)
    Senast redigerat av Urban G den 2010-11-26 klockan 22:17.

  2. #2
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Fråga 4: 100 länkar är inte lika aktuellt nå mer! Google straffar dig inte för det utan det handlar om att förut så hade google en max gräns på antal kb per "page" på din webplats och hade du då över 100 länkar så va risken stor att google inte skulle få plats med hela din sida. Gränsen har idag utökats så det är inte så aktuellt.

    But, Don't over do it !

  3. #3
    hakans avatar
    hakan hakan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    78
    1) Tror inte du kan göra så mycket åt det, du behöver tillgång till din .htaccess-fil för att göra en redirect från www till "icke-www" vilket jag antar att du inte har när det är hostat hos blogger.com. Men jag tycker inte detta är ett så stort problem, bara du är konsekvent med din länkning och enbart använder den ena av adressen, förslagsvis den utan www.

    2) Vet ej varför de blir H3 på blogger, det skiljer sig åt på olika bloggar.

    3) Enklaste sättet är väl helt enkelt att skriva in alt-attribut till bilderna, kan inte så mycket om blogger men jag antar att det går att skriva alternativa bild-texter Alt-attributet gör bl.a. så att sökmotorer förstår vad bilderna föreställer och är en hjälp för synskadade.

    5) Din sida tar lång tid att ladda ja, anslutning till "static.ak.fbcdn.net" tar en evighet att ladda för mig, tror det är Facebook-rutan. Även bloggupdate.se och flagcounter.com tog lång tid att ladda för mig. Det kan ju iofs variera över tid vilka tjänster det är som är sega, men ju mer externa sidor som man gör sig beroende av och på något sätt ska laddas in desto mer tid tar det..


    En hel del av dina problem kommer lösas bara du övergår till Wordpress

  4. #4
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Fråga 1: Lite svårt att förklara på nybörjarspråk, men det enklaste (och bästa) är att göra en 301 redirect i htaccess (så jag brukar göra iaf).

    Lägger helt enkelt till nått sånt här i en .htaccess-fil som ligger i root på webbservern;
    Kod:
    RewriteEngine on
    RewriteBase /
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example\.com$
    RewriteRule ^(.*) http://www.example.com/$1 [R=301]
    (med din domän istället för example.com)

  5. #5
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Fråga 5:
    Google Webmaster Tools har ett utmärkt verktyg för att mäta hur snabb din sida är och vad du kan göra åt det.

    Ofta beror en webbplats dåliga prestanda på felande javascript eller tung grafik. En väldigt vanlig grej är att css-filer och javascript-filer är inkluderade i fel ordning, vilket gör att dem inte kan laddas parallellt. Google förklarar hur man gör det rätt.

    Här skriver Google själv om website speed, varför det är viktigt och vilka verktyg du kan använda :Using site speed in web search ranking
    Senast redigerat av Donny Byström den 2010-11-27 klockan 14:26.

  6. #6
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    För mig som också är ett blåbär på sånt här och inte förstår det som står i t ex htaccess, så undrar jag om det som står i min fil betyder samma sak eller om jag borde göra om den och faktiskt lägga in mitt domännamn?

    Kod:
    RewriteEngine On
    RewriteCond %{HTTP_HOST} !^(www\.|$) [NC]
    RewriteRule ^ http://www.%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]
    Citat Ursprungligen postat av Donny Byström Visa inlägg
    Fråga 1: Lite svårt att förklara på nybörjarspråk, men det enklaste (och bästa) är att göra en 301 redirect i htaccess (så jag brukar göra iaf).

    Lägger helt enkelt till nått sånt här i en .htaccess-fil som ligger i root på webbservern;
    Kod:
    RewriteEngine on
    RewriteBase /
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example\.com$
    RewriteRule ^(.*) http://www.example.com/$1 [R=301]
    (med din domän istället för example.com)

  7. #7
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Det betyder ungefär så här:

    Sätt på Rewrite motorn
    PHP-kod:
    RewriteEngine On 
    Om domänen inte börjar med www. eller ett "slut på raden" (Case insensitive) så..
    PHP-kod:
    RewriteCond %{HTTP_HOST} !^(www\.|$) [NC
    Oavsett urlen, gör en Redirect (301) till http://www."domänen du frågade efter""den efterfrågade URI". (Obs det är det sista regeln)
    PHP-kod:
    RewriteRule http://www.%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301] 
    URI: URL = domän + URI.

    Jag tycker det ser ut som samma sak som Donny Byström skriver.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  8. #8
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Finns det möjligen ett svenskspråkigt (helst) forum där vi blåbär kan ställa frågor om .htacess och php?

    Seo-forum är ju egentligen inte rätt ställe. Fast det är en sanning med modifikation.
    Sedan jag började helt nyligen med Joomla så har jag insett att saker som att kunna php är oumbärligt för saker som i allra högsta grad påverkar SEO.
    Det är ju tyvärr så att inte alla extensions, t ex extensions för att göra sökmotorvänliga URL'er bara fungerar rakt av och om man inte kan t ex php så står man sig slätt om man inte hittar nåt forum där man får hjälp att lösa det specifika problemet.

    Det går bra att skicka mig PM om ni inte vill länka m m här i forumet.
    Senast redigerat av Urban G den 2010-11-27 klockan 17:59. Anledning: Länkar till den typen av forum går bra att posta i tråden. Lär finnas ett intresse för flera

  9. #9
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av starcastle Visa inlägg
    Finns det möjligen ett svenskspråkigt (helst) forum där vi blåbär kan ställa frågor om .htacess och php?

    Seo-forum är ju egentligen inte rätt ställe. Fast det är en sanning med modifikation.
    Sedan jag började helt nyligen med Joomla så har jag insett att saker som att kunna php är oumbärligt för saker som i allra högsta grad påverkar SEO.
    Det är ju tyvärr så att inte alla extensions, t ex extensions för att göra sökmotorvänliga URL'er bara fungerar rakt av och om man inte kan t ex php så står man sig slätt om man inte hittar nåt forum där man får hjälp att lösa det specifika problemet.

    Det går bra att skicka mig PM om ni inte vill länka m m här i forumet.
    Webmaster Network, även förkortat WN, är världens bästa plats för sådana frågor. Google it!

  10. #10
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Starcastle - Lätt Webmaster Network. Annars finns det grym kompetens här .

    Edit: inte så snabb på iPhonen ännu:P

  11. #11
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av takemetothetop Visa inlägg
    Hej! Jag är amatörbloggare som intresserat mig mycket för SEO det senaste halvåret, och även lärt mig en hel del. (gått från ca 45 -95 poäng i ett SEO-test) Men mycket jag inte hänger med på också

    Som detta... Fråga 1: Jag gjorde ett SEO-test på woorank.com där det står såhär:

    "www resolve Be careful! Your website without www doesn't redirect to www (or the opposite). It's duplicate content!

    Be sure that http://minsida.blogspot.tld and http://www.minsidan.blogspot.tld are not running in parallel."

    Så, hur ändrar man detta då? (jag kommer småningom att sluta ha min blogg på blogger och gå över till wordpress och egen domän när jag lärt mig mer, men vill fixa till saker så gott det går ändå sålänge.)


    Fråga 2: Hur kommer det sig att inläggen man gör automatiskt blir "h 3"? Är det bara så på blogger eller i alla bloggar?

    Fråga 3: Vad gör man åt detta? "We found 42 images on this website. 29 alt attributes are empty or missing!"

    Fråga 4: I ett annat test står det att jag har 242 länkar, men att Google bara räknar 100, ska man göra något åt det? Som jag förstår det räknas alla länkar i inläggen då.

    Fråga 5: Hur "speedar" jag upp min blogg? Tycker inte att jag har så otroligt mycket saker på den, har sett värre även hos "proffsbloggare". Och har även tagit bort en del, ändå säger olika tester att den tar för lång tid att ladda.

    Fråga 6: Går jag kanske för mycket efter vad testerna säger..?

    Förklara gärna på nybörjarspråk! Tack på förhand. (kanske inte skulle ha lagt detta i "övrigt", flytta gärna isf)
    Det är ingen mening med att få höga poäng på test ifall man inte fattar något. Passa på att lära dig något

    För att komma in på din sida skriver man antingen www.dinurl.com eller dinurl.com. Detta behandlar Google som två olika URL:er, vilket inte är bra. Google gillar unik information, och om du har exakt likadan information på två olika platser så kan det leda till förödande konsekvenser i form av straff.

    Det går tyvärr inte att lösa i blogger, men så fort jag installerat Wordpress åt dig (jag och TS snackar över PM) så fixar jag det. Tar två sekunder och är hur enkelt som helst.

    Inläggens rubriker blir per automatik H3, det är temats skapare som kodat det så. Går att ändra hur enkelt som helst.

    Alt-tags är... bildbeskrivningar. Du har alltså laddat upp bilder men inte beskrivit dessa. Ingenting super-allvarligt, men kör hårt när du ändå håller på.

    Om det är din sitemap du syftar på när du säger att du har över 100 länkar så är det ingenting att oroa sig för i mitt tycke.

    Det finns många sätt att snabba upp en blogg på. Speciellt när man övergått till Wordpress. Använd dig av cache-tillägg och minska dina HTTP-requests. Gör så sidan laddar blixtsnabbt vilket även Google gillar.

  12. #12
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Att kompetensen finns här betvivlar jag inte en sekund men tänkte att en del inte tycker att det här är rätt forum för rookie frågor angående t ex PHP
    Tackar för tipset, ska kolla WN.

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Två till specialinriktade
    http://www.phpportalen.net/
    http://www.phpbb-se.com/forum/
    Och visst finns det en mycket hög kompetens även här i SEO-forum. Men vi har inget underforum för den typen av frågor enbart. Så de frågorna brukar hamna lite överallt här.

  14. #14
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    W3 total cache
    Är grymt för WP, bästa cache pluginet. Sänkte laddnings tid på en site från 4,5s till 0,2 och där stod detta plugin för 80% sänkningen

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. S: Ett gäng webbar och domäner
    Av elofsson i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-13, 18:10
  2. ett helt webbpaket
    Av stikkan_94 i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 01:19
  3. Ett litet problem
    Av klein i forum Länkbygge
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 09:10