Resultat 1 till 13 av 13

Hur viktigt med <h2> till <h6>?

  1. #1
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Fortsätter ställa lite frågor för det är ju trots allt så man lär sig


    Vad använder ni <h2> och resterande taggar till på ex en wordpress sida? Är det även viktigt att sökordet man vill ranka med finns med varje tagg?

    Kan man ha samma utseende på taggarna h2 till h4 etc och dessa som smårubriker i texten?
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  2. #2
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Mina Wordpress-sajter brukar per default använda sig av H1- och H2-taggar. Inser nu i efterhand att jag aldrig använder mig av H3-H6 men de är viktiga - sökordet man försöker ranka bör förekomma där!

    Kan, kan man ju alltid. Men jag anser att man inte bör det. Blir alldeles för förvirrande

  3. #3
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Sweely om man tänker att man ska gynna sökmotorn (och inte missgynna besökaren) så kan man väl anvädna samma utseende på samtliga h2 till h4 etc bara för att få med dem. Eller hur stor vikt lägger google på om man har både h3 h4 h5 jämfört med att "bara" ha h1 h2 etc?
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  4. #4
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Äh. H1-h6 är rubriker och bör följaktligen användas som sådana. H1 som huvudrubrik, H2 som underrubriker, H3 om man har ytterligare en nivå underrubrik (beror på sidan/artikeln).

    Inte många webbsidor som rättfärdigar ett bra användande av sex nivåer rubriker. Därför tror jag inte H3-H6 väger så mycket.

  5. #5
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Donny: Lite så jag tänkt också, h1-h3 kan man ju få in med resterande blir ofta bara grötigt i mina ögon.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det handlar ju om rubriknivåer. De flesta sidor har användning för H1 och H2, några har även användning för H3. Sen är det sällan jag använder fler underrubriker

  7. #7
    Marcus Karlssons avatar
    Marcus Karlsson Marcus Karlsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    6
    Själv använder jag oftast h1 till h3. Det jag undrar över mest är rangordningen. Det idealiska är att använda h1,h2,h3,h4 osv och absolut inte använda dem huller om buller som h2,h4,h1,h2,h3, men har det någon betydelse om man använder h1,h2,h3,h2,h3?

  8. #8
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Gjorde nyligen om en sajt som av någon anledning bara hade <h3> och <h4> och ändrade dem till <h1> och <h2> konsekvent. Effekten uteblev totalt. Min gissning (och det är verkligen bara en gissning) är att Google kollar på nivåerna och resonerar som så att om <h3> är den högsta nivån man har så är den det viktigaste och <h4> således näst viktigast och rankar sedan sökorden därefter. Om det är <h1>/<h2> eller rentav <h5>/<h6> verkar inte spela någon roll.

    Better safe than sorry är väl annars en bra inställning, så om man skapar något nytt så är det ju h1/h2 som gäller. Som sagt tidigare i tråden, fler än två nivåer av rubriker är ju inte ofta man behöver och fler än tre verkar hysteriskt för allt annat än en hundrafemtiosjusidig doktorsavhandling.

  9. #9
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "The H1 tag has long been thought to have great importance in on-page optimization. Recent correlation data from our studies, however, has shown that it has a very low correlation with high rankings (close to zero, in fact). While this is compelling evidence, correlation is not causation and for semantic and SEO reasons, we still advise proper use of the H1 tag as the headline of the page and, preferrably, employment of the targeted keyword term/phrase.
    H2/H3/H4/Hx - Even lower in importance than the H1, our recommendation is to apply only if required. These tags appears to carry little to no SEO value."

    Source

    Tycker informationen på den sidan är väldigt bra, så läs igenom den Legendarisk. Där kan du säkert lära dig en hel del.

  10. #10
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Citat Ursprungligen postat av donatien Visa inlägg
    Gjorde nyligen om en sajt som av någon anledning bara hade <h3> och <h4> och ändrade dem till <h1> och <h2> konsekvent. Effekten uteblev totalt. Min gissning (och det är verkligen bara en gissning) är att Google kollar på nivåerna och resonerar som så att om <h3> är den högsta nivån man har så är den det viktigaste och <h4> således näst viktigast och rankar sedan sökorden därefter. Om det är <h1>/<h2> eller rentav <h5>/<h6> verkar inte spela någon roll.

    Better safe than sorry är väl annars en bra inställning, så om man skapar något nytt så är det ju h1/h2 som gäller. Som sagt tidigare i tråden, fler än två nivåer av rubriker är ju inte ofta man behöver och fler än tre verkar hysteriskt för allt annat än en hundrafemtiosjusidig doktorsavhandling.
    Är kanske som du säger att h3/h4 fungerar lika väl som h1/h2. Dock är ju det senare att föredra rent praktiskt.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  11. #11
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Om vi bortser från sökmotoroptimering och istället fokuserar på synskadade så kanske det har större betydelse? Jag tänker främst på verktyg som läser upp vad som finns på sajten.

  12. #12
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
    Om vi bortser från sökmotoroptimering och istället fokuserar på synskadade så kanske det har större betydelse? Jag tänker främst på verktyg som läser upp vad som finns på sajten.
    Så du menar att ett sådant program får problem om sidan innehåller h3/h4 istället för h1/h2?
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  13. #13
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag har ingen aning om hur programmen fungerar, men jag vet att en bra struktur underlättar för dem.
    En huvudrubrik borde vara H1 helt enkelt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Wordpress och <H1 >
    Av Legendarisk i forum Optimering
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-11-27, 02:16
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-20, 13:36
  3. <h1>
    Av Hansen i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-29, 15:14
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 23:01
  5. hur får jag bort >>
    Av ThomasA i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 23:44