Resultat 1 till 8 av 8

Optimera undersidor som endast finns i sitemap?

  1. #1
    Hansens avatar
    Hansen Hansen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    50
    Hej!

    Vill man marknadsföra och sälja en produkt eller tjänst på hemsidan så blir det ibland svårt att optimera sökorden man vill synas på bästa sätt. Tex. Jag vill synas på en del sökord som INTE gör sig bra på hemsidans undersidor vars huvudsyfte är att sälja. Det hade inte sett bra ut om man slänger in vissa sökord i tex. title, h1, description, blir för mycket text osv. Det är bra ur SEO synpunkt att ha mycket bra relevant text. Men ur ett sälj perspektiv så är det inte alltid bra att ha mycket text på samma ställe där man ska sälja.

    Ett alternativ är då att skapa en egen undersida för varje sökord som endast länkas till i sitemapen. Sökorden kommer då att bli perfekt on-page optimerade och innehålla mycket bra relevant text. Detta hade resulterat i att huvudundersidor på hemsidan, dom undersidor där besökaren befinner sig på inte alls blir lika bra optimerade för sökorden.

    Finns det någon nackdel med att göra så här?

    Om jag skapar en hemsida där jag säljer hästar. Men det är bara i en av undersidorna som endast finns i sitemapen som är perfekt optimerade för just ordet "Häst". Kommer sökresultatet för Häst i Google då länka att till den undersidan istället för startsidan?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Först vad menar du med denna mening notera min fetstil i dina citat:
    Jag vill synas på en del sökord som INTE gör sig bra på hemsidans undersidor vars huvudsyfte är att sälja
    Sedan:
    Ett alternativ är då att skapa en egen undersida för varje sökord som endast länkas till i sitemapen.
    Det var ju det du inte ville göra.
    Frågan är förstås vad du menar med huvudundersidor på hemsidan.

  3. #3
    Hansens avatar
    Hansen Hansen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Först vad menar du med denna mening notera min fetstil i dina citat:

    Sedan:

    Det var ju det du inte ville göra.
    Frågan är förstås vad du menar med huvudundersidor på hemsidan.
    Tänk dig en vanlig hemsida som är uppbyggd med vanliga undersidor som "Hem / Vår tjänst / Om oss / Kontakt". Men det blir inte optimalt om du ska optimera dessa undersidor mot sökordet "häst" då hemsidan först och främst ska sälja och inte ge information.

    Då menar jag att man kan skapa en till undersida som du bara kan komma till via sitemapen. Man skapar alltså en undersida som heter "häst" och det länkas bara till den via sitemapen och inte via någon meny etc. Genom att göra en sådan undersida som bara finns i sitemapen så behöver jag inte tänka på skapa en undersida som säljer utan då kan jag skapa en undersida som är perfekt optimerad mot ordet "Häst" och därmed uppnå bättre resultat.

    Det jag undrar är det samma:

    Finns det någon nackdel med att göra så här?

    I Googles sökresultat. Kommer då "exempel.se"(hem, startsidan) att visas om man googlar på Häst eller kommer "exempel.se/häst"(undersidan som jag skrivit om som endast finns i sitemapen) att visas istället då den undersidan är bättre optimerad mot ordet häst?

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst kan du göra så om du vill göra extra svårt för dig.
    Om du bara länkar till häst-sidan från sitemapen så ligger du tunt på interna länkar till sidan. Vilket innebär att den kommer bli betydligt svårare att placera sig bra i SERPen. Nu kan det förstås lösas genom att skicka dit ett gäng externa länkar från andra sidor.

    Men du kommer fortfarande ha en nackdel om den inte finns med i menyn, för externa länkar behöver du i alla fall ha. Om vi nu pratar om nyckelord med en viss konkurrens.

    Startsidan kommer inte komma upp på ordet häst om inte ordet finns nämnt på den sidan. Om du lyckas sätta upp undersidan på ordet häst så är det den som kommer visas när man googlar.

  5. #5
    Hansens avatar
    Hansen Hansen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Visst kan du göra så om du vill göra extra svårt för dig.
    Om du bara länkar till häst-sidan från sitemapen så ligger du tunt på interna länkar till sidan. Vilket innebär att den kommer bli betydligt svårare att placera sig bra i SERPen. Nu kan det förstås lösas genom att skicka dit ett gäng externa länkar från andra sidor.

    Men du kommer fortfarande ha en nackdel om den inte finns med i menyn, för externa länkar behöver du i alla fall ha. Om vi nu pratar om nyckelord med en viss konkurrens.

    Startsidan kommer inte komma upp på ordet häst om inte ordet finns nämnt på den sidan. Om du lyckas sätta upp undersidan på ordet häst så är det den som kommer visas när man googlar.
    Om startsidan också är optimerad mot ordet Häst men inte lika bra som exempel.se/häst. Säg att pineberrys test ger 50/100poäng på startsidan på ordet häst. Men exempel.se/häst får 85/100 i testet. Dvs. Båda sidorna är optimerade mot ordet häst, men undersidan exempel.se/häst som ligger i sitemapen är bättre optimerad.

    Kommer då fortarande exempel.se/häst visas först i googles sökresultat om man söker på häst?

    Om ja, då är det helt klar en stor nackdel. För du vill ju att besökarna ska komma in på startsidan då den sidan säljer bäst. Finns det någon lösning för detta?

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Kommer då fortarande exempel.se/häst visas först i googles sökresultat om man söker på häst?
    Undersidan bör vara den som visas först på ordet häst. Att jag skriver bör beror på att det kan inträffa att även första sidan kan vara den som visar sig starkast på ordet häst även om man inte vill det. Om du nu vill att första sidan skall vara den som kommer fram först så skall du ju knappast optimera undersidan bättre än första sidan på samma ord. Visserligen kan du styra en del med länkar här. Men jag får intrycket av att du gör optimeringen onödigt svår för dig.

    Och du ta det där testet med en nypa salt. Även om det skulle visa de siffrorna så säger det ingenting om vilken sida som är bäst lämpad för nyckelordet i praktiken.

  7. #7
    Hansens avatar
    Hansen Hansen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Undersidan bör vara den som visas först på ordet häst. Att jag skriver bör beror på att det kan inträffa att även första sidan kan vara den som visar sig starkast på ordet häst även om man inte vill det. Om du nu vill att första sidan skall vara den som kommer fram först så skall du ju knappast optimera undersidan bättre än första sidan på samma ord. Visserligen kan du styra en del med länkar här. Men jag får intrycket av att du gör optimeringen onödigt svår för dig.

    Och du ta det där testet med en nypa salt. Även om det skulle visa de siffrorna så säger det ingenting om vilken sida som är bäst lämpad för nyckelordet i praktiken.
    Jag tycker att det är svårt att få en bra optimerad sida samtidigt som den ska sälja. Man vill att nästan alla besökare ska komma in via startsidan. Säljer man en tjänst eller produkt så ska det helst vara kortfattad text och rubrikerna ska sälja.

    Samtidigt så vill man ha mycket text och en informationsrik rubrik/title/description osv för att hemsidan ska bli bra optimerad mot sökorden. Detta skapar en konflikt mellan sälj och optimering. Så i princip så måste man kompromissa med både säljet och optimeringen så att inget av dom blir perfekt.

    Därför tänkte jag att det är smart att ha olika undersidor så att både säljet och optimeringen blir perfekt. Men om då besökaren inte kommer in via startsidan så är det en klar nackdel.

    Ser ni samma problem som jag ser?

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ser ni samma problem som jag ser?
    Nej faktiskt inte. Det är bara att titta på hur en exempelvis en webbshop är konstruerad, kategorisidor, produktsidor. Olika mängder text där och det önskvärda är att besökarna kommer till de sidorna först direkt från en sökmotor. Sedan ett klick till säljet, beställningssidan.
    Samma sak med webbplatser som vill att du skall kontakta dem för vidare åtgärd. Presentationssidan för produkten/tjänsten sedan ett klick till säljet, kontaktsidan.

    Sedan vet jag inte om man vill att besökarna verkligen alltid skall gå via startsidan. För det första lär det krävas fler klick för att ta sig till den information de är ute efter före de bestämmer sig för köp/kontakt. Sedan om det finns flera nyckelord med olika svårighetsgrad går det inte att optimera startsidan för alla ändå.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Undersidalänk endast i sitemap?
    Av Hansen i forum Optimering
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 14:12
  2. både sitemap.xml OCH sitemap.html?
    Av Ekorren i forum Google
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 23:54
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 00:31
  4. Sitemap och Google sitemap.
    Av magnusd i forum Domänen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 20:58
  5. Finns det ord som gillas mer än andra?
    Av Gustav i forum Sökordsanalys
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 07:38