Resultat 1 till 4 av 4

Fördelar med att 301:a genom flera domäner?

  1. #1
    Attributes avatar
    Attribute Attribute är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    4
    Hejsan!

    Är det någon idé att köpa t.ex baka.nu, baka-bullar.nu, baka-kakor.nu etc. för att sedan på servernivå göra en 301:a till ens huvuddomän bagare-bengtsson.se?

    Påverkar det överhuvud taget ens position vid sökningar eller kan Google rent utav straffa oss för det?

    Alternativet är att bygga satellitsidor men det har vi inte riktigt tid med nu.


    Tack på förhand, Robin.
    Vi säljer kläder på Attribute.se

  2. #2
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Jag tycker inte det är bra idé att köra på alla domäner du nämner (baka-bullar, baka-kakor) då de uppenbarligen inte är type-ins. Jag hade i varje fall aldrig skrivit in en domän innehållande något bindestreck över huvudtaget i mitt adressfält.

    Det påverkar inte ens position vid sökningar då domänerna inte ens är köpta och således inte kan bli ersatta i sökresultatet. 301:ar du domänen direkt efter köp så går den enbart att hitta genom att skriva in adressen manuellt i adressfältet.

    Så ni förlorar (i min mening) ingenting på att göra så där. Men ni tjänar ingenting heller.

    Eller vänta lite, ni förlorar vad det kostar att köpa domänerna. Om ni inte bygger satellitsajter, alltså.

  3. #3
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Ni måste först bygga upp sajter som i sig drar till sig länkar och trafik. Sedan kan ni 301:a dem till huvudsisan för en kortvarig "boost", men den är tveksam och övergående. Det är i så fall bättre - när ni byggt era "portalsidor" att bara länka från dem till huvudsidan för att få lite konstant länkkärlek flödande. Sweely har helt rätt - bortslängda pengar.

    Google har ju tydligen alldeles nyss (Matt Cuts ord) dragit ner på domännamnets värde vilket skulle tala ännu mindre för er idé.

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det kan ju också vara så att det är viktigt att äga de andra domänerna, och då är 301 en bra grej.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Flerspråkig sida med flera domäner
    Av nharg i forum Domänen
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-11-24, 14:42
  2. samma namn med flera domäner?
    Av mariofrost i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 12:17
  3. Bästa sättet att bygga en site med flera domän-namn
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 15:11
  4. Svar: 37
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 07:53
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 18:03