Resultat 1 till 4 av 4

Kan jag bli straffad om jag pekar om 350 siter med 301?

  1. #1
    qmikalis avatar
    qmikali qmikali är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    75
    Hej
    Jag har kört ett projekt med ca 350 lokala siter t.ex. ortextraord.tld. Dock så åkte de på något filter efter någon månad, då de inte innehöll så mycket text och det blev säkert en del duplicate content. Vid lanseringen av siterna så marknadsförde jag även en samlingssida för dem (som säkert fick lite filter också på sig).

    Eftersom jag inte tjänat så mycket på detta projekt och hellre lägger min fritid på andra projekt, så tänkte jag ta bort alla lokala siterna och bara samla allt på samlingssidan.

    Dvs istället för
    ortextraord.tld/företag.html
    Så visar jag den informationen på:
    samlingsdomän.tld/ort/företag.html

    Samlingsdomänen har PR4 och lanserades för lite drygt 1 år sedan. De lokala domänerna har mellan 1-3 i PR (flesta bara 1), då vissa av de största orterna har fått någon länk till. Alla har länk från samlingsdomänen.

    Så frågan är då om jag ska:
    * peka om alla domänerna med 301 till samlingsdomänen
    * bara peka om ett fåtal 20-40st med PR 2-3.
    * Inte peka om något, utan låta sidan få växa långsamt genom intern länkning.

    Om jag följer råden på Webmaster tools (WT), så är då tanken att jag sätter 301 på alla indexerade sidor och pekar om den till motsvarande sida på samlingsdomänen (enligt ex ovan) så att jag kommer visa samma innehåll på samlingsdomänen (vilket WT också säger är bättre än att länka till startsidan).
    Samt att jag i WT anger Adressändring till samlingssidan.

    Om jag gör så med 350 domäner, finns det en risk att jag straffas av Google? (jag gör ju detta för att undvika att flera domäner dyker upp i serpen på samma sökning, men det är ju en extrem händelse att peka om 350 domäner).

    Skulle straffet då även kunna skada andra siter som jag driver som har samma adsense/analytics?

    Är det viktigt att jag gör adressändring i WT för alla domänerna, så att jag inte bara kör 301r på en del?

    Det optimala skulle väl vara att gör ändringen under en lång tid, men det är dags för domänförnyelse och jag vill inte lägga ned mer pengar på projektet.

    Det viktiga är som sagt att jag inte drar på mig något straff som kan drabba mina andra projekt som jag tjänar bättre på.

    Tack på förhand för all feedback

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    "Straffet" du pratar om har inget med andra sajter att göra. Du riskerar inte att få AdSense avstängt för att en av dina sajter presterar dåligt i SERPen.

    Jag skulle köra 301 på alla sajter, till motsvarande information på huvudsajten.

    Du tänker säkert på Ted Valentin och kartorna, problemet där var att hans korslänkning var lite vajsing så att en sökning efter en guldsmed i Arboga istället visade dig en pizzeria i Umeå eller nåt. Du verkar ju ha liknande problem, så att slå samman allt kan vara en idé.

  3. #3
    qmikalis avatar
    qmikali qmikali är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    75
    Tack för svar.

    Har du någon åsikt om betydelsen av att även komplettera 301rna med Adressändring i Webmaster tools. Känns som en sådan sak som kanske inte har betydelse, men som ändå kan vara bra så Google vet att det är en naturlig flytt.

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Hängslen och livrem, låter som en bra idé tycker jag.
    Dessutom är det väl nödvändigt för att inte tappa statistik i Webmaster tools?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 22:33
  2. Kan jag göra 301 redirect för omgjord site med samma domän?
    Av Lilla Morran i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 16:03
  3. Jag söker dig som skriver om det som jag skriver om
    Av Marcus Westberg i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 19:37
  4. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 17:23