Resultat 1 till 6 av 6

Inga problem med att bli indexerad här inte

  1. #1
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    För att avsluta sista delen av en datakurs skulle jag sätta upp o konfigurera en webshop.
    Började i lördags och slängde in webshop med sampledata måndag kväll.

    Har inte berättat för en levande själ om sajten, ingen Google Analytics, inte anmäld i Webmaster Tools. Absolut inte en länk in från någonstans alls.

    Det enda jag gjort var att lägga in statistikkod från Yahoo Web Analytics.

    Till min förvåning ser jag att alla de få (14) sidorna inkl sample data i den ännu ej konfiguerade webshoppen redan är indexerade i Google!?

    Hur i hela fridens dar gick det här till?

  2. #2
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Det här är ju nästan pinsamt. Det har redan trillat in besökare via Google som kollar in varenda sida...

    Sajten är ju bara en råskiss än. Tog gamla texter o bilder från en sajt jag hade för nästan 10 år sen men har inte bearbetat dom nu.
    Eftersom jag inte kollat på webshoppen än och vet hur den kan displayas så är sajtens layout inte heller färdig.
    Hade ju aldrig kunnat tänka mig att den skulle bli upptäckt av Google alldeles av sig själv, annars hade jag ju tagit den offline och noindex....
    Jisses så det kan gå

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det brukar inte vara några större problem att få en sida indexerad. Använder du en Wordpressplattform så pingas den per default.
    Det finns webbplatser som listar nyregistrerade domäner också.
    Andra faktorer, som jag inte har undersökt själv så noga, kan vara att man besöker sidan med Google Toolbar, är inloggade på ett Google konto när man besöker den.
    Så att få en sida med i indexet är inte så konstigt även om man inte länkar till den. Det är snarare svårare att undvika att få den indexerad om man inte sätter noindex.

  4. #4
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Det är en Joomlasida, inte Wordpress.
    Domänen är ny.

    Men jag har Google Toolbar och är som regel inloggad om inte annat via Gmail...

    Jag trodde faktiskt inte att det var så lätt. Tycker man hör så mycket av folk som klagar över att deras sidor inte är indexerade när dom inte vet hur man promotar den.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Joomla kan jag mycket lite om. Så jag vet inte om det finns i default-inställningarna eller om det krävs ett tillägg. Men visst använder du Toolbar eller är inloggad så är det inte helt osannolikt.
    Att en del har problem med indexering kan ha olika anledningar. Bygger du den som en ren html-sida från grunden lär du behöva lite extra hjälp att få upp den. Sedan är en hel del av de som har problem baserat på att de inte hittar sidan när de söker på sidnamnet och tänker inte på att använda site:. Sedan kan det vara att de inte hittar sidan på de översta platserna på de nyckelord som de är så säkra på att de borde ligga främst på. Vanliga frågor på Google hjälpforum. Och i de flesta fall är sidorna indexerade, men inte där de vill att de skall finnas.

  6. #6
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Du har säkert rätt.
    Eftersom jag har SEOQuake tillägget installerat i Firefox så ser man direkt om nåt är indexerat eller inte, utan att ens först ta omvägen om Google.
    Hade i det här fallet aldrig kommit på tanken att göra en sökning i Google.

    Joomla kan generera RSS feeds men jag har inte använt Joomla tillräckligt länge för att ha forskat i om det finns nån pingning nånstans per default. Men nu när jag tittar efter så har jag låtit RSS feed-modulen vara kvar på sidan. Är som redan nämnt i kursstadiet när det gäller Joomla

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 11:57
  2. Blir inte indexerad?
    Av WingeN i forum Google
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-02, 17:28
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-17, 10:23
  4. Inte längre indexerad? adwords
    Av craj i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 15:09