Resultat 1 till 28 av 28

Länk från Wikipedia

  1. #1
    Hansens avatar
    Hansen Hansen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    50
    Hej!

    Är det en bra idé ur ett SEO perspektiv att skapa en wikipedia sida om sitt företag för att få en tung och relevant inlänk? Man skriver lite om företaget och till höger lägger man en länk till företagets hemsida.

    Känns som att det borde ge en mycket relevant länk från en bra hemsida. Men det är sällan man ser att mindre företag skapar en wikipedia sida så det får mig att fundera om det finns något negativt med att göra så här?

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Nej det finns inget negativt med detta, men länkar från Wikipedia är normalt nofollow

  3. #3
    Hansens avatar
    Hansen Hansen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
    Nej det finns inget negativt med detta, men länkar från Wikipedia är normalt nofollow
    Om det är nofollow så finns det ingen anledning ur ett SEO perspektiv att lägga upp en länk på wikipedia då?

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av Hansen Visa inlägg
    Om det är nofollow så finns det ingen anledning ur ett SEO perspektiv att lägga upp en länk på wikipedia då?
    Du kan få trafik, vilket i sin tur gör att folk fattar intresse för din sida och länkar till den. Att du inte ser så många företag göra det kan bero på att Wikipedia inte godkänner alla artiklar som skrivs om företag eller personer för den delen.
    Om ditt företag är litet och inte har fått tillräcklig styrka i SERPen kan en risk finnas att Wikipedia hamnar ovanför din egen hemsida vid sökning på ditt firmanamn. Vilket iof i så fall bör vara ett övergående problem.

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Om ditt företag är litet och inte har fått tillräcklig styrka i SERPen kan en risk finnas att Wikipedia hamnar ovanför din egen hemsida vid sökning på ditt firmanamn. Vilket iof i så fall bör vara ett övergående problem.
    Fast det behöver ju faktiskt inte vara ett problem. Huvudsaken är ju att kunderna hittar företaget.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nej det behöver inte vara problem men det kan vara. För din egen webbplats har du 100% kontroll på innehållet, det har du inte på en Wikipedia-artikel. Det kan finnas länkar till andra ställen som drar till sig intresset för den som läser det. Och de då föredrar att besöka de sidorna istället. Så att äga sitt eget företagsnamn i SERPen är av rätt så stor vikt. Nu precis som jag skrev lär om det inträffar att Wikipedia ligger överst vara ett övergående problem.
    Senast redigerat av Urban G den 2010-12-10 klockan 14:21. Anledning: korr.

  7. #7
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Lycka till med att få en artikel om ditt företag publicerad hos Wikipedia. Lär vara riktigt, riktigt svårt

  8. #8
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Jag hade problem med att få en artikel om Growyn publicerad. (Growyn är en sökmotor som jag är med och utvecklar) Det jag var tvungen att göra var att referera till nyhetsartiklar som stärkte att informationen var relevant och utav ett allmänt intresse.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  9. #9
    jonas02s avatar
    jonas02 jonas02 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    52
    Får ni många klick från Wikipedia-artiklar?

  10. #10
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Nej. 2 klick den senaste månaden...
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  11. #11
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Jag tycker att wikipedialänkar kan vara riktigt bra. Har bland annat en länk som referens som ger en hel del klick.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  12. #12
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Jag har sedan en tid blivit länkad från en Wikipedia-artikel och det ger lite trafik. Hittils i år har 1,2% av sajtens totala trafik kommit genom den länken.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  13. #13
    David Tynnhammars avatar
    David Tynnhammar David Tynnhammar är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
    Lycka till med att få en artikel om ditt företag publicerad hos Wikipedia. Lär vara riktigt, riktigt svårt
    Det verkar som du missförstått lite hur Wikipedia fungerar.

    I princip så kan vem som helst, när som helst, lägga till, ta bort eller ändra artiklar och med ett resultatet som blir publicerat med en gång. Givetvis finns det undantag, exempelvis artiklar som blivit märkta som skyddade (för t ex upprepad vandalism).

    Så egentligen är frågan, hur länge kan en egenpublicerad artikel stanna kvar.

  14. #14
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av David Tynnhammar Visa inlägg

    Så egentligen är frågan, hur länge kan en egenpublicerad artikel stanna kvar.
    Om du skriver en artikel om dig själv eller om din bilfirma så kommer den artikeln försvinna inom 30 min. Troligtvis inom 5 min. Testa så får du se. =)
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  15. #15
    David Tynnhammars avatar
    David Tynnhammar David Tynnhammar är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Tobias Nyholm Visa inlägg
    Om du skriver en artikel om dig själv eller om din bilfirma så kommer den artikeln försvinna inom 30 min. Troligtvis inom 5 min. Testa så får du se. =)
    Jo, precis! Försökte vara lite retorisk, men misslyckades uppenbarligen .

  16. #16
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Intressant här om Wikipedia är kanske vad som krävs för att:
    Få in en egen artikel om ett företag/ett personnamn och att den finns kvar.
    Tittar man på vad som står om Growyn i Wikipedia så har den två externa referenskällor, DN och Miljöaktuellt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Growyn
    Samtidigt har Growyn en ideell profil vilket jag kan misstänka gör det lättare att få in än om det skulle vara ett mindre kommersiellt företag.

    Sedan att komma med på en länk bland referenser vore intressant att få rätt på också vad som krävs. Det har ju Wedholm lyckats med, eller blivit länkade till av den som skrev artikeln. Om det nu inte är Wedholm själv som har skrivit förstås.

    Tittar jag på begrepp i vår bransch som SEO, sökmotoroptimering, sociala media så saknas externa länkar på svenska Wikipedia fast det nog borde finnas en del externa referenser där.
    För den engelska delen på motsvarande ord vimlar det av externa referenser.
    Vilket ter sig lite märkligt.

  17. #17
    David Tynnhammars avatar
    David Tynnhammar David Tynnhammar är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    9
    Jo, det är intressant.

    Bara för att man är ideell är det dock ingen garanti för att få vara kvar. För något halvår sedan så var det en massa rabalder kring en relativt lång artikel (som jag inte hittar nu..) om en window-manager (för X-server). Trots att artikeln var välskriven och med bra referenser och så vidare, så var det inte tillräckligt hög "notability" kring produkten. Vilket i min mening är snudd på godtyckligt.

  18. #18
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ett visst godtycke verkar det vara där på Wikipedia. Sedan finns den nackdelen att det inte går att styra innehållet så det bara blir positivt.
    Den här artikeln om en politiker innehåller till 50% sådant som inte är så smickrande.
    (Artikeln låg för övrigt runt plats 3-4 i SERPen början av valrörelsen om jag inte kommer ihåg fel. Sedan fick den en liten knuff uppåt av några bloggar)

    Och texten om det här företaget tillhör väl heller det mest positiva. Så en Wikiepedia artikel kan vara ett tveeggat svärd.
    Senast redigerat av Urban G den 2010-12-12 klockan 16:03. Anledning: Och texten om...tillhör väl INTE heller det mest positiva. Ordet INTE skulle ha stått i min text där.

  19. #19
    David Tynnhammars avatar
    David Tynnhammar David Tynnhammar är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Ett visst godtycke verkar det vara där på Wikipedia. Sedan finns den nackdelen att det inte går att styra innehållet så det bara blir positivt.
    Den här artikeln om en politiker innehåller till 50% sådant som inte är så smickrande.
    (Artikeln låg för övrigt runt plats 3-4 i SERPen början av valrörelsen om jag inte kommer ihåg fel. Sedan fick den en liten knuff uppåt av några bloggar)

    Och texten om det här företaget tillhör väl heller det mest positiva. Så en Wikiepedia artikel kan vara ett tveeggat svärd.
    Jag antar också att problemet blir än värre på svenska Wikipedia då vi har betydligt färre svensktalande personer i världen jämfört med engelsktalande som kan övervaka och justera texter och artiklar.

  20. #20
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Sedan att komma med på en länk bland referenser vore intressant att få rätt på också vad som krävs. Det har ju Wedholm lyckats med, eller blivit länkade till av den som skrev artikeln. Om det nu inte är Wedholm själv som har skrivit förstås.
    Jag lade själv till min sajt under "externa länkar" i en artikel jag inte skrivit själv. Länken har legat där sedan 1½ år nu. Så länge det man länkar till är mycket relevant för artikeln och till hjälp för besökarna så tror jag inte det är några problem. Om det är en uppenbart kommersiell sajt man länkar till så kan den nog bortredigeras, även om den är relevant.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  21. #21
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ok tack så mycket Wedholm för den informationen. En liten hjälp för att se till att komma in där med en länk. Och då kan man väl säga att ett bra innehåll är till stor hjälp för att få länkar till sig. Kanske inte alltför överraskande förvisso.

  22. #22
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av wedholm Visa inlägg
    Jag lade själv till min sajt under "externa länkar" i en artikel jag inte skrivit själv. Länken har legat där sedan 1½ år nu. Så länge det man länkar till är mycket relevant för artikeln och till hjälp för besökarna så tror jag inte det är några problem. Om det är en uppenbart kommersiell sajt man länkar till så kan den nog bortredigeras, även om den är relevant.
    Om man dessutom bidrar med (riktigt och bra) information i artikeln på Wikipedia på samma gång som man länkar under externa länkar ökar chansen stort att den får finnas kvar.

  23. #23
    hejs avatar
    hej hej är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    35
    I samband med att jag uppdaterade lite småuppgifter i en artikel på Wikipedia lade jag in min egen länk längst ner. Det gjorde jag främst eftersom andra liknande sajter hade länkar där, för att min sajt tillför något och för att få fler besökare. Det har gått sådär, den senaste månaden har jag fått 30 besök från Wikipedia. Men jag är ändå glad för det, artikeln på Wikip är lång och innehåller ganska mycket information så många scrollar nog inte ända ner.
    Romresan | Justin Bieber |omitalien.se

  24. #24
    Seotjejens avatar
    Seotjejen Seotjejen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Utomlands
    Inlägg
    47
    Allt som inte är relevant kommer att tas bort av Wikipedia fortare än kvickt. Vad man dock kan göra i vissa fall är att skriva en artikel åt Wikipedia om ett närliggande ämne, och lägga till den egna sajten under externa länkar, som wedholm gjort. Har också lyckats med detta, och har även testat lite andra varianter, men detta är det enda sättet att få länken att ligga kvar. Du måste dock vara väldigt taktisk för att lyckas, det får inte vara för uppenbart och det måste finnas ett vettigt samband.

  25. #25
    SEO-Ts avatar
    SEO-T SEO-T är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    x
    Inlägg
    64
    Ett annat tips kan vara att skriva på "mindre" språk, om man nu kan något sådant eller om man har tillgång till en bra skribent med språk X som modersmål.

    Säg till exempel att du vill skriva om midsommarfirande i Sverige och få in en länk till din sida. Självklart kommer det bli väldigt svårt att få in en sådan länk om du skriver på den svenska sidan. Ponera dock att du kan, jag vet inte, slovenska. Du kan skriva en artikel om midsommarfirande i Sverige åt slovenska wikipedia, och där lägga till länken till din sajt, antingen som referens eller som extern länk. Dessutom är det få wikipedia-skribenter som har det konkreta språket som modersmål som kan kontrollera din sidas innehåll.

    Nu uppmanar jag inte någon att spamma wikipedia, det lär heller inte fungera, men att skriva en välskriven, informativ artikel i enlighet med wikipedias guidelines (förutom att man länkar till sig själv) ser jag inget som helst fel i. Det gagnar såväl användaren som sajten, alltså win-win. Sedan kan man diskutera nyttan av att ha en wikilänk från en sida på utländska kontra en wikilänk från en sida på "rätt" språk, men hur som helst kan en extra wikilänk aldrig skada.

  26. #26
    pejkas avatar
    pejka pejka är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    20
    Om jag har förstått det rätt är väl en nofollow länk lika värdefull som en dofollow länk, den bidrar till din rankning på Google, dock ger den inget PR värde till din sida. Jag har rankat flera sidor (engelska) med 90% enbart nofollow länkar, har inte bidragit till högre pr dock har jag stigit i rankningarna

  27. #27
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av pejka Visa inlägg
    om jag har förstått det rätt är väl en nofollow länk lika värdefull som en dofollow länk
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  28. #28
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    Haha skönt svar

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länk från konkurrent
    Av kent i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 11:31
  2. Trafik från Wikipedia?
    Av Anders T i forum Kataloger
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 22:35
  3. Länk från Linux.se
    Av klein i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 16:07
  4. Få länk från YouTube
    Av Magnus-SEO i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 13:41
  5. Effekt från Wikipedia trots nofollow?
    Av Marcin i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 14:27