Resultat 1 till 7 av 7

Förvirrad angående sida som toppar SERP

  1. #1
    poneks01s avatar
    poneks01 poneks01 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    39
    Hej, jag är inte speciellt stor erfarenhet när det kommer till trust och PR.

    Jag håller på att optimera en sida som handlar främst om PPM. Första sidan och undersidor är mer optimerad en dem flesta sidorna inom samma ämne/bransch.

    När jag ska kolla vilka konkurrenter som hamnar högt på ordet PPM hittar jag "www.ppmfonderna.se/" långt uppe. Jag analyserar sidan och ser att den inte är speciellt optimerad när det kommer till min egen SEO vinkel. Häller ingen hög PR, och sidan i sig är värdelös enligt mig.

    Hur kommer det sig då att den hamnar så långt uppe?

    Regards
    Pontus

  2. #2
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    Om man söker efter ppm fonder så är det ju ppm fonder man vill se? . Inte text på 300-500 ord som beskriver vad ppm fonder är för något.

    Google gillar att presentera olika typer av resultat så som nyheter, bloggar, myndigheter, listor, forum, etc etc. Hur tror du hade sett ut om google hela tiden hade haft "text+optimering(titlar, h1, nyckelord osv)+länkar" som en enda faktor för att bedömma relevansen för en viss sökfras? Hade ju blivit jätteknasigt.

    Så hett tips ifall vill du synas på ppm fonder. Testa att lista ppm fonder på ett liknande sätt som ppmfonderna.se gör. Fast gör det bättre, snyggare, mer innehållsrikt och börja bygg länkar.
    Senast redigerat av Kaugesaar den 2010-12-18 klockan 21:33.
    Besök min SEO-Blogg kaugesaar.se

  3. #3
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    De har över 1500 indexerade sidor, men i övrigt har du rätt - backlinks och övrig optimering ser inte så imponerande ut. Kanske är det inte alltför besvärligt att slå sig in på första sidan - du får väl se det positivt.

    Hur många indexerade sidor har du? Om du har <100 så skulle jag säga att du är rökt av det skälet, men det är buslätt att fixa. På Premiepensionsmyndigheten får du tag på kompletta fondlistor, statistik, utveckling och mycket mer. Allt går att ladda ner och bygga databas av. Det är så de gjort på "ppmfonderna" och det är därför de lyckas. Sökfrasen PPM är nog intimt förknippad med långa listor på fondnamn, eftersom det är så den absoluta auktoriteten på sökordet gör.

    https://secure.pensionsmyndigheten.s...areFonder.html
    https://secure.pensionsmyndigheten.s...statistik.html

    Eftersom jag är snäll på lördagsnätter så fick du länkarna av mig också. Kan du inte göra något vettigt av de där excelarken så vet jag inte vad som kan hjälpa dig. Behöver du professionell hjälp att mangla dem in i MySQL så kan du ju PM:a. Får man säga så? Hm, bryter säkert mot någon regel. Låt mig omformulera; behöver du professionell hjälp att göra excel-ark till databas så finns det nog många här som kan hjälpa dig.

  4. #4
    poneks01s avatar
    poneks01 poneks01 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    39
    Tack för dem konkreta svaren! Det hjälpte ordentligt, intressanta synvinklar som förmodligen stämmer. Jag kommer att börja jobba utifrån den information jag införskaffat mig här. Jag tänker även bygga en form av fondlista med lite "sköna" funktioner.

    Tack Tack
    Regards
    Pontus

  5. #5
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Du är körd redan från början tycker jag om du ska bara gå på vad andra skriver.
    SEO är inget enkelt och det finns inga enkla svar, det som funkar för mig kanske inte funkar för dig.
    Det enda sättet är att prova sig fram och lära sig av sina misstag.

  6. #6
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Du är körd redan från början tycker jag om du ska bara gå på vad andra skriver.
    SEO är inget enkelt och det finns inga enkla svar...
    QFT. Amen till andra meningen.

    Bra inlägg, det tål att ältas i oändlighet. Det enda som gör någon riktigt bra på SEO är att experimentera, experimentera, få mycket erfarenhet och utveckla bra magkänsla. Ha ha!
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  7. #7
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Ditt eget inlägg är ett livslevande exempel på detta:
    Alla självutnämda gurus säker man skall ha texter på minst 500 ord, helst 1000+, optimerat för ordet man vill ranka för och sen helst bygga länkar till artikel, men du har lyckats med det omvända:

    Citat Ursprungligen postat av Dawey Visa inlägg
    Det låter vettigt och korrekt. Absolut är det ett mål att rikta in sig på om det är hög konkurrens. Men ibland räcker det med "fräscht innehåll". Skriver man tillräckligt annorlunda om någonting kan det räcka med att publicera en bild och skriva några rader. Tidigare i år slängde jag upp ett panikinlägg (bara för att hålla uppe publiceringstakten) på en av mina bloggar med två rader och en "kul" bild på Harry Potter. Vips fanns det på G-SERPens förstasida där den höll position några månader. Många hundra besökare fick jag genom det banala inlägget pga dess position. Ett par månader efter skrev jag ett seriöst och långt inlägg om samma ämne (Harry Potter), försökte skaffa länkar och optimerade väl. Det ratades av sökmotorerna och syntes knappt till. Ibland är Gs vägar outgrundliga... Och ibland är G lika ytlig som mainstreamanvändaren.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Trött på att MFA toppar SERP
    Av RobinS i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 21:41
  2. Domänen toppar Google utan inlänkar
    Av Maria S i forum Domänen
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 23:02
  3. Förvirrad!
    Av Pablo i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 01:57
  4. Använda min gamla sida som har bra träffar i google
    Av blabers i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 11:40
  5. Regeländring angående egna länkar som postas
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 13:34