Resultat 1 till 9 av 9

Vad ger SEo företag som jag själv inte kan göra?

  1. #1
    evilaids avatar
    evilaid evilaid är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    9
    Hej.

    Hjälper ett företag där vi tagit fram en joomla sajt och där dom tidigare hade en vanlig html sajt..
    Nu har dom gått på en blåsning enligt mig och betalar ett seo företag 20 papp per år för sökoptimering. Onpage optimering är redan gjord på den gamla sidan efter alla konsten regler.. På joomla sajten går ju mycket av detta med automatik samt att jag ska använda en komponent som heter sh404SEF...

    Så mina frågor är, dels om någon har erfarenheten av sh404SEF och vad får man av prenumationen av den? är det bara uppdateringar?

    Vad gör ett seo företag, jag menar dom skickar ju lite rekommendationer vad man ska tänka på och vilka länkar som är döda m.m.. Men allt sånt kan man ju göra själv och det finns ju massa med gratis program och sidor som gör det? Vad kan SEO företag som jag själv inte kan göra??

    Hur funkar det med inlänkning och sånt, kan ett eo företag verkligen göra så mycket på den biten, är det inte risk att bli bannad m.m.??


    Trevligt forum det här
    mvh

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    En SEO-konsult kan naturligtvis bidra med en mängd kunskap och erfarenhet. "Kan själv" gäller ju väldigt många saker, man kan bokföra själv, laga bilen själv, renovera badrummet själv osv. Det handlar ju mycket om att fokusera på det man är bra på. Är du snickare ska du naturligtvis ta hand om dina egna snickerier, men du kanske inte ska sköta bokföringen - det kan nämligen bli väldigt kostsamt om du gör fel. Du kan naturligtvis göra rätt om du lägger ner väldigt mycket tid och energi på att lära dig, men då hade det förmodligen varit bättre att snickra de timmarna och lägga vinstpengarna på en bokföringskonsult och få pengar över. Det är principen.

    Med det sagt så är det mycket "hokus pokus" i SEO-branschen och mycket av det man ser konsulterna göra är naturligtvis självklarheter för den som satt sig in i ämnet bara lite. De allra största förbättringarna, framför allt "on page", är ju som du säger också lätta att åstadkomma själv.

    Det stora arbetet med off-page däremot kan vara svårt att klara. SEO-företagen kontrollerar sannolikt en stor mängd sidor på ett stort antal IP-adresser och inom en mängd intresseområden. För en prislapp på 20.000:-/år så bör du få ganska många externa inlänkar vid sidan om det arbete du redan nämnt (bevakning, förslag och tips). En seriös SEO-konsult har också en hygglig transparens i arbetet, dvs de säger inte bara att du fått en bunt inlänkar, de visar också på var de finns.

    Att bli "bannad" som du säger är en risk, men den torde minska om du anlitar en seriös konsult som förhoppningsvis har god erfarenhet och koll på tröskelvärden. Risken är nog större att konsulten tar pengarna och gör ganska lite för dem. Är det enkla sökord kan det bli bra resultat ändå - och till sist är det resultatet som räknas. Det lär alla SEO-företag förse dig med rapporter på. De är dessutom lätta att verifiera själv via Google Analytics till exempel.

    Var inte rädd att ställa frågan "vad gör ni för mina pengar". Begär vettiga och konkreta svar. Får du flum i stil med "vi kan inte avslöja våra tricks" bör du dra öronen åt dig. Sökmotoroptimering är ett hantverk, inte en trollerilåda.

  3. #3
    evilaids avatar
    evilaid evilaid är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    9
    tack för ett riktigt bra svar..
    Sidorn har man knackat ihop en del och det gick ju ganska fort att läsa in sig på onpage optimering..
    Men hur ser dessa företags inlänkning ut då? betalar dom för reklam plats på aftonbladet eller lägger dom upp egna sidor? Om det är egna sidor så kan det väll inte bara vara en sida med massa länkar ut också relevant innehåll för det länkar samt vart dom leder?
    Du skrev Ip nummer? Om jag vill ha lite länkfarmar, går sömotorerna på ip adressen eller räcker det att det är flera domäner ?

    Sen seo företaget i fråga har hand om adwords kampanjer också, vad gör dom rent krast då? jag har ju provat att lägga upp lite kampanjer själv och google hjälper ju till ganska mycket relevanta ord m.m.? Tar seo företag ut en extra % på klickkostnaden också?

    Jag hade ju velat kolla lite på googles "Verktyg för webbansvariga " men antar att det är seo företaget som har tillgång till det, eller kan flera konton komma åt den staistiken?

    kom på en annan sak nu när man byter sajt tilll ett joomla system, hur brukar man i dessa fall lösa "döda länkar" alltså alla gamla länkar som inte finns kvar? 301 ett redicet är väll vid dom flytt/slussning, om man vill göra det enkelt, kan man då gör en "404 not found" sida som kör en redirect till startsidan??

    tack för alla svar och hjälp..

  4. #4
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Tyvärr finns det en drös med cowboykonsulter inom SEO. Bra säljare men levererar desto mindre. Incitamenten finns ju där. För gemene man känns SEO som något otroligt abstrakt, de vet inte vad de köper men samtidigt vet de att de måste ha det.

    Nästan alla kunder vi jobbat med har tidigare erfarenheter av den typen av SEO-konsulter.

    Det riktiga SEO-konsulter kan bidra med, som kanske är svårt för en icke insatt, är att ta reda på vad som måste göras för just företagets webbplats ska ranka högre.
    Vilken ordningsföljd ska vi jobba i? Ska vi bygga backlinks, skriva om sidorna eller kanske göra sidan snabbare? Hur ser konkurrensen ut? Vilka nyckelord ska vi sikta på?

    Vårt företag bakar också in utbildning i alla våra processer. Vi tycker det är viktigt att kunder förstår vad de köper och vilket värde det skapar. Samtidigt är det ett mål för de flesta att så småningom kunna sköta SEO inhouse.
    Seriösa konsulter ger alltid hög transparens. ser vi att en webbplats är helt OK onpage, säger vi det och koncentrerar oss på saker som faktiskt gör någon skillnad.

    20.000 för bara en analys ÄR dyrt. Om det inte rör sig om en mycket stor och komplex sida.

  5. #5
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Halloj!
    Är ingen SEO-expert, liksom du är jag här för att lära
    Men när jag bytte från statisk html till en Joomla site så hade jag först problem med alla gamla indexerade html sidor som gav 404.
    När jag fixade till filen configuration.php så att
    Kod:
    var $live_site = '';
    ändrades till
    Kod:
    var $live_site = 'http://www.mindomän.com';
    så hamnar man nu alltid på startsidan när man använder en gammal URL.

    Inte för att jag kan det här med php och kan förklara hur det fungerar, men det fungerade för mig i alla fall.

    Citat Ursprungligen postat av evilaid Visa inlägg
    kom på en annan sak nu när man byter sajt tilll ett joomla system, hur brukar man i dessa fall lösa "döda länkar" alltså alla gamla länkar som inte finns kvar? 301 ett redicet är väll vid dom flytt/slussning, om man vill göra det enkelt, kan man då gör en "404 not found" sida som kör en redirect till startsidan??

  6. #6
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Mer optimalt ur sökmotorsynpunkt är att redirecta varje individuell sida till en motsvarande sida med samma content. Då behåller man googles indexering. Redirectar man allt till startsidan försvinner det väldigt snabbt.

    Det gör man enklast i .htaccess genom att skriva in dessa strängar (Om det rör sig om ett begränsat antal sidor):
    Kod:
    Redirect 301 /previous-page.html http://www.xyz-site.com/new-page.html


    Citat Ursprungligen postat av starcastle Visa inlägg
    Halloj!
    Är ingen SEO-expert, liksom du är jag här för att lära
    Men när jag bytte från statisk html till en Joomla site så hade jag först problem med alla gamla indexerade html sidor som gav 404.
    När jag fixade till filen configuration.php så att
    Kod:
    var $live_site = '';
    ändrades till
    Kod:
    var $live_site = 'http://www.mindomän.com';
    så hamnar man nu alltid på startsidan när man använder en gammal URL.

    Inte för att jag kan det här med php och kan förklara hur det fungerar, men det fungerade för mig i alla fall.

  7. #7
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Usch ja, men det rörde sig från början om över 1200 sidor...
    Varav en hel del uppstod när jag testade SEF URL's och inte ens fanns från början på den statiska html-sajten.

    Den extension jag använde för SEF fungerade inte alls men sett i backspegeln så hade nog den där raden i configuration.php ordnat det problemet.
    Men det var katastrof, min dator dog och det tog veckor att få en ny så för att minimera kaoset så tog jag bort SEF helt o hållet.
    Vad folk än sökte på hos Google så hamnade dom på en 404, så det gällde att få det att fungera bäst det gick då jag var datorlös.

    Nu vete sjuttom om jag försöker mig på SEF igen på just den sajten. Google har indexerat alla sidor som dom är just nu och indexerade sidor med fel URL sjunker dagligen.

    Dessutom så gjordes sajten om i grunden och endast några sidor är mer eller mindre identiska när det gäller innehåll.
    Just dom har jag redirectat i .htacess, dom andra får liksom sort them selves out med tiden.

    Nu är min sajt inte en kommersiell sajt och dessutom en av kanske 5 inom ämnet på svenska så folk hittar dit ändå.

    Trösten i bedrövelsen är att jag lärde mig en massa om hur jag ska hantera SEF på nya Joomlasajter framöver

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Donnys lilla egenreklam där är ungefär det som alla SEO-företag säger om sin egen verksamhet. Alla arbetar i enlighet med Googles riktlinjer, alla har transparens mot kunderna, alla arbetar seriöst och korrekt mot kunden med bästa möjliga resultat för kundens ögon, alla utbildar sina kunder, alla gör en noggrann analys, alla tittar på konkurrenter, alla fokuserar på de ord som konverterar.
    De är andra konkurrerande SEO-företagen, cowboykonsulterna, som inte gör så.

    @evilaid. AdWords, debiteringsformen där kan skilja sig åt. En del lägger på procent på det beloppet du köper reklam för. Andra debiterar per timme eller annan avtalstid för att sköta kampanjen. Hur mycket du betalar i botten för varje klick skall inte vara speciellt svårt att få fram. Frågan är som donatien säger delvis. Skall du sköta hela din kampanj själv eller betala för att låta någon göra den åt dig?

    Det finns ett antal parametrar i AdWords man kan laborerar med så en viss kunskap om det lär nog krävas för att det skall bli effektivt.
    Där kan du försäkra dig om att företaget i alla fall har en viss grundkompetens i AdWords om de genom gått Googles test där. http://www.google.com/adwords/profes...ndividual.html
    http://www.google.com/adwords/profes...s/company.html
    De skall då finnas en klickbara logo som leder till Google på företagets webbplats. Annars kan man söka efter företaget här https://adwords.google.com/professionals/search/?hl=sv
    Och nej jag har inte gått igenom testet så enligt min rekommendation ovan så skall man inte anlita mig för AdWords.

    Avseende priset så kan man knappast uttala sig om det är dyrt eller billigt utan att veta vad som ingår. Bara att titta på hur många timmars arbete man får för det. Spontant så tycker jag det låter billigt. Men som sagt det framgår inte i dina inlägg vad som ingår.

  9. #9
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Det är precis som Urban säger. Seriösa och oseriösa konsulter säljer SEO på precis samma sätt, så det finns inget sätt för dig som köpare att välja ett seriöst alternativ.

    Däremot är Adwords-certifikatet riktigt bra. Även om man jobbat med Adwords är det verkligen ingen barnlek att ta - mycket omfattande.
    Jag har inte heller certifikat ännu, men jobbar på det

    @evilaid: För webbsidor med mål som direkt genererar intäkt, typ e-commerce-sajter eller kanske en sida med bokning, kan konsulten stå för hela annonskostnaden, men ta ut en procent för varje konvertering. Köparen slipper då hela risken. Det kräver dock ett redan upparbetat förtroende och koll på hur sidan konverterar osv.

    Det kluriga med Adwords är inte att få in besökare, eller ens billiga besökare. Det är att få in besökare som konverterar.
    Där är Adwords automatiserade funktioner inte till mycket hjälp. Särskilt eftersom en stor del av att få bättre konverterande annonser kan var att förbättra landningssidorna på webbplatsen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vad ska jag göra med gamla produktsidor?
    Av Tobias Nyholm i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 12:24
  2. Kan någon svara på vad jag skall göra.
    Av JBS Marketing i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 04:11
  3. Vad kan man mer göra??
    Av Soda___ i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 00:57
  4. Tänk vad lite kan göra mycket ...
    Av Patrik Berggren i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 12:55
  5. Vad kan man göra med denna domän?
    Av eidos- i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 22:58