Resultat 1 till 9 av 9

Description syns inte i sökresultatet

  1. #1
    hakans avatar
    hakan hakan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    78
    Har gjort lite ändringar på en sajt, har bl.a. gjort om den från att vara "statisk" till att använda mig av Wordpress i grunden. Nu när ändringarna är gjorda syns inte längre sidornas description i Googles sökresultat, utan bara sidans titel och URL. Jag ser nu att jag missat att fylla i description på vissa sidorna (och inte auto-genererat det), men de flesta sidor har haft en unik description, exempelvis index-sidan. Och description-taggen ska väl inte vara nödvändig för att det ska synas ett utdrag i sökresultatet.

    Vid vissa sökningar byter även Google ut index-sidans titel.

    Vad kan allt detta bero på? Tar det ett tag för Google att bestämma vad mina nya descriptions ska vara iom att ändringar har skett på sidan?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om du inte använder dig av descriptiontaggen så presenterar Google vad de tycker är en lämplig beskrivning för sidan.
    Förvisso kan det hända även om du har eget innehåll i descriptiontaggen. Men med eget innehåll i description har du lättare att påverka vad som skall visas där.
    Så den skulle jag nog använda mig av för att presentera en attraktiv beskrivning av webbplatsen.

    Sedan kan det ta ett tag före Google till fullo har insett att din sida är omgjord och presenterar de titles du vill ha samt då de valda descriptions. Det kan ta upp till en månad eller t.o.m. i vissa fall längre före alla ändringar slår igenom.

  3. #3
    hakans avatar
    hakan hakan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    78
    Tack för svaret. Jag tycker ändå det är lite märkligt att descriptions har försvunnit från alla sidor, index-sidan har exempelvis både samma URL, samma textinnehåll, titel och description som tidigare, men ändå har description försvunnit och sidans titel presenteras dessutom olika (men aldrig den title jag har valt) beroende på vilken sökning som görs.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu vet jag inte vilket tema eller plug-in du har. Men har du tittat i källkoden så det inte ligger en standard, title, description och annat i sidorna. En del teman har en fast uppsättning där som kan behövas tas bort i källkoden för att enklare få fram det egna man vill ha.
    Senast redigerat av Urban G den 2010-12-31 klockan 16:34. Anledning: språkkorr.

  5. #5
    hakans avatar
    hakan hakan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    78
    Kör med temat Twenty Ten och All in One SEO som plugin, kan inte hitta några dubletter i koden när det gäller title och descriptions, så det känns inte som att det är där felet ligger.

  6. #6
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Om du kollar källkoden på din sida, har du ett meta descrition tagg i fylld?
    Om ja, då är det bara att vänta och låta google göra sitt.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  7. #7
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Ibland tar dom den beskrivning som finns för sajten i DMOZ, och den har man ju oftast inte skrivit själv...
    Om och när man har turen att ha kommit in i DMOZ alltså, inte alltid det lättaste.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av starcastle Visa inlägg
    Ibland tar dom den beskrivning som finns för sajten i DMOZ, och den har man ju oftast inte skrivit själv...
    Om och när man har turen att ha kommit in i DMOZ alltså, inte alltid det lättaste.
    <meta name=”robots” content=”noodp”> tar man bort den beskrivningen med. Men om webbplatsen är omgjord nyligen så tror jag nog att Google inte har uppdaterat allt än. Och under den perioden kan det svänga lite med titles och description. Man kan få in de nya sedan kan de gamla komma tillbaka.
    Och då kan man ha differenser mellan cachningen av sidan, vad som visas efter en sökning och även preview.
    Så avvakta en månad eller något sådant.

  9. #9
    hakans avatar
    hakan hakan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    78
    Det har hur som helst löst sig nu, nu visas mitt val av title och description i sökresultaten. Det hela verkar ha pågått under någon form av övergångsperiod i och med ändringarna av sajten, nu verkar Google ha bestämt sig..

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Inlänkar som inte syns?
    Av nejin i forum Länkbygge
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 00:28
  2. Meta description som inte är med i källkoden?
    Av GustavK i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 16:26
  3. Ankartext från ny inlänkning syns inte
    Av Wendy Kroy i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 10:55
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 06:50
  5. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 23:52