Resultat 1 till 4 av 4

SEO för flera språk

  1. #1
    fergas avatar
    ferga ferga är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    4
    Hej

    Jag håller på och sätter upp min e-handelsida och har börjat knåpa med SEO för sidan. Sidan är gjord i engelska men jag har nyligen lagt till svenska som språk och som du kan ändra till genom att trycka på svenskflaggan på min site.

    Med andra ord inriktar jag mig på både svensk- och engelsktalande kunder.

    Nu undrar jag hur jag ska göra med seo för att hamna högt både på mina svenska och engelska sökord. I framtiden kommer jag vilja ha sidan även på tyska, franska + en del andra relevanta språk.

    Jag använder oscommerce som plattform och har installerat Ultimate Seo url´s.

    Tacksam för alla tips jag kan få.

    Ferga

  2. #2
    Gamsuns avatar
    Gamsun Gamsun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Hej Ferga,

    Din fråga är något komplex då det finns flera sätta att göra detta på och där olika sätt är bra i olika situationer.

    Det du bör göra generellt är att fundera ut vilket det primära språket är på din sida, och sedan bygga sidstruktur utefter det.

    Är engelska primärt språk bör detta ligga i rooten, medan andra språk bör ligga i en språkkatalog - /sv/, /no/, /fr/ etc.

    Det är viktigt att inse att det krävs en del jobb för att börja ranka på helt nya språk, och att sidor som ändrar URL bör 301:as för att göra det så enkelt som möjligt för Google att indexera dessa.

    Mitt generella tips är alltså - Skapa språkkataloger, ställ in html lang="" korrekt i varje språkkatalog och se till att få relevanta geografiskt korrekta inlänkar till de specifika språkkatalogerna. Du kan också köpa in en geolocation plugin som hänvisar besökarna till rätt språkkatalog beroende på vart de sitter geografiskt. Där måste du dock se upp med hur den hänvisningen görs, och se upp för ex. meta-refresh.

    Lycka till!

    Mvh
    Magnus

  3. #3
    fergas avatar
    ferga ferga är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    4
    Tack för ett utförligt svar. Jag ska jobba vidare utifrån det du skriver. En fundering jag dock har är att göra sidan i två identiska (förutom språket) exemplar. En svensk med .se och en internationell med .com adress (första fokus kommer vara den svenska marknaden). Är detta ett tänkbart alternativ eller är det bättre att köra utifrån en sida direkt med olika språkkataloger?

    FS

  4. #4
    Gamsuns avatar
    Gamsun Gamsun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Visst är det ett alternativ, men något som Google verkligen uppskattar är sidor med mycket innehåll. Valet att köra under specifika landsdomäner (dem bör du regga oavsett) eller inte är helt enkelt ett val du får ta.

    Google tittar på vilken typ av "Authoritet" din sida och domän har. Authoriteten som din domän har, kommer att inkludera även de andra språken om dessa ligger på samma domän.

    Det handlar helt enkelt om att välja mellan att bygga EN stor domänauthoritet i en .com adress med landskataloger, eller att bygga flera domänauthoriteter på landsdomäner.

    Personligen skulle jag regga och 301:a samtliga landsdomäner till de specifika landskatalogerna på centraldomänen - .com och sedan se till att styra så relevanta och geografiskt specifika inlänkar som möjligt till innehåll under varje landskatalog. Jag skulle sedan vara mycket noggrann i hur jag arbetade med min internlänkning och exempelvis alltid se till att djuplänka mellan språkkatalogerna om ett annat språk också hade ett relevant innehåll inom det området.

    Men som sagt - Frågan är komplex. Ett tredje alternativ är att arbeta med subdomäner som i sådana fall skulle innebära att du använder landskoderna i URL-strukturen sv.domän.com etc.

    Oavsett vad du väljer så bör du ha en rätt bra plan för hur du strategiskt ska kunna styra olika inlänkar till olika ställen på domänen utifrån geografisk relevans för att lyckas placera dig bra i SERPen på olika språk.

    Lycka till!

    // Magnus

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Söker duktiga skribenter inom flera språk
    Av magjohcarros i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-17, 15:17
  2. Länkstrukturer på flera språk
    Av Karl-Arne i forum URL-omskrivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 20:53
  3. Inlänkar på flera språk
    Av wiggin i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-28, 09:59
  4. Optimering för flera språk?
    Av Marcus Nilsson i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 13:39
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 18:03