Resultat 1 till 4 av 4

Produktbeskrivningar - problem?

  1. #1
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    Hej.

    Jag håller på med en ny sida där jag använder WP som verktyg för sajten. Hur som helst, sajten ska ta upp produkter och tjänster inom en viss kategori/nisch och samtidigt fungera som en sökmotor för just dessa.

    Problemet jag stöter på då är att det är enkelt att kopiera texten, kanske inte all text men huvuddelen av texten från tillverkaren (med lov) och att det då kanske tolkas som duplicate content eftersom dom har samma upplägg.

    Jag har laggt en länk längre ner i varje produktbeskrivning där det står "Läs mer om det här!" och där jag hänvisat direkt till tillverkarens produktbeskrivning.


    Så, hur löser jag detta nu? Detta kommer givetvis vara väldigt tidskrävande för vi pratar om produkter i ett område runt 1000-10000 st. Ska jag skriva om hela beskrivningen eller lägga en egen tousch på inledningen av varje produktbeskrivning och vart går gränsen?


    Jag tar ett exempel: Om jag ska skriva om schampoo, så har jag med en bild på schampoot, och sedan deras beskrivning av schampoot, innehållet inuti och sedan länken.

    Hur har ni löst det?

  2. #2
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Jag har en gång fått lära mig att man ska använda BLOCKQUOTE
    Kod:
    <BLOCKQUOTE cite="source URL"></BLOCKQUOTE>
    Har använt det en gång på en sida som inte finns kvar, minns inte om den alls indexerades, den syntes aldrig vid sökning i alla fall, det gjorde enbart orignalet jag hänvisade till. Och det motverkar väl ditt syfte

  3. #3
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av anonymus Visa inlägg
    Problemet jag stöter på då är att det är enkelt att kopiera texten, kanske inte all text men huvuddelen av texten från tillverkaren (med lov) och att det då kanske tolkas som duplicate content eftersom dom har samma upplägg.
    Det kommer tolkas som duplicerat innehåll, eftersom det är duplicerat innehåll. Det faktum att du länkar till dem gör ju bara Googles jobb att identifiera det hela lättare.

    Du lär få skriva om / bädda in i nytt innehåll, lite beroende på hur omfattande texter det är. Vart gränsen går? Svårt att säga - det beror säkerligen på textens omfattning och hur "unik" den är från början, om den är på svenska eller engelska osv.

    Jag har uppfattningen att Google är bättre på att detektera duplicerat innehåll på engelska, medans deras motor för "avancerat språkbruk" inte riktigt verkar fungera på svensk mark. Det gör det troligen lättare för dig eftersom "snygg produkt" troligen skiljer sig till 50% från "tjusig produkt", något en britt inte kan räkna med för "nice product" vs "great product".

    Om du har en unik inledning och avslutning och bäddar in en kortare produktbeskrivning däremot, så borde du kunna bli väl så indexerad som om du håller på och kladdar i texten. Då lär Google resonera i termer av att du citerar något - men om ditt citat utgör huvudparten av sidan är du som sagt illa ute.

  4. #4
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    Tack för alla svar. Svenska är det på. Jag fick skriva om texten lite och inte använda all text utan istället hänvisa till deras webbsida.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Skribent till produktbeskrivningar sökes. Helst tjej.
    Av Marcin i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-12-29, 17:46
  2. Produktbeskrivningar behövs!
    Av Sweely i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 20:39
  3. åäö-problem
    Av setfre i forum Domänen
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 19:32
  4. Länk problem
    Av Sundream Estate i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 13:48