Resultat 1 till 9 av 9

Wordpress och taggar

  1. #1
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Jag har sett rätt många som i sina wordpress-sidor använder 20-tal taggar på varje inlägg. Antar att man gör detta för att få fler indexerade sidor. Dock så undrar jag ifall man kan bli straffad om man har för många taggar och för lite inlägg i förhållande till antal taggar?

    Någon som har koll på det.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Det är lätt att blanda ihop taggar med nyckelord. Taggar är ett navigeringshjälpmedel och att spamma sönder sin blogg med ett 20-tal per inlägg är kontraproduktivt i användarens ögon och därmed inte heller så lyckat för SEO. Generellt sett så är taggar bättre för stora sajter med många inlägg. Annars är kategorier att föredra. Du vill bara indexera endera (vilket du fixar med tillägget seo-this-or-that eller seo-all-and-nothing-but).

    Det finns en utmärkt artikel i ämnet här: http://www.getfoundnow.com/how-to-us...s-blog-seo.htm.

  3. #3
    websimons avatar
    websimon websimon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Själv använder jag framförallt kategorier på wordpressajter och sökmotoroptimerar dessa istället. Det finns plugin till wordpress att sökmotoroptimera kategorierna också. Det jag själv använder heter category seo meta tags vilket jag tycker fungerar bra till ändamålet.

  4. #4
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Ok. Tack för svar! Ska kolla in det tillägget simon
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  5. #5
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Aldrig använt mig av taggar, inga planer på att göra det heller. Håller mig till kategorier

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag använder taggar! På min blogg (ordbajsarn) har jag till exempel en kategori som heter sport, och när jag skriver om sport tar jag med taggar som hockey eller fotboll.
    Dessutom har jag konfigurerat mina autotweets att använda taggar som hashtags.

    Jag tycker absolut att det finns en anledning att kombinera kategorier och taggar, men det gäller att göra det på ett bra sätt (för användaren).

  7. #7
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Det här är lite off-topic men men:

    Det är inte så stor skillnad mellan kategorier och taggar i wordpress. Den enda skillnaden som jag vet är att man kan sätta kategorierna i en hierarki.
    Citat Ursprungligen postat av Admin-panelen i wordpress
    Kategorier kan, till skillnad från etiketter, sättas i hierarki. Du kanske vill ha en kategori för musik, och under den ha två underkategorier för rock och pop. Helt valfritt.
    Stefan ger ett bra exempel på hur man kan använda både kategorier och taggar.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  8. #8
    Stefan_Js avatar
    Stefan_J Stefan_J är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Hällingsjö
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
    Jag använder taggar! På min blogg (ordbajsarn) har jag till exempel en kategori som heter sport, och när jag skriver om sport tar jag med taggar som hockey eller fotboll.
    Dessutom har jag konfigurerat mina autotweets att använda taggar som hashtags.

    Jag tycker absolut att det finns en anledning att kombinera kategorier och taggar, men det gäller att göra det på ett bra sätt (för användaren).
    Ditt användande låter logiskt Stefan. Så har inte jag sett på detta med taggar tidigare. Har du sett om detta har en positiv inverkan på SEO, eller är det bara ren användarvänlighet?

  9. #9
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag har faktiskt inte alls reflekterat över det som en SEO-grej, utan ren användarvänlighet. SEO-smartlinks (WP-plugin) gör ju länkar till tag-sidorna som gör att det är enkelt för mina läsare att hitta andra inlägg med samma tag, även mitt i texten.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Wordpress och facebook
    Av Fred i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 21:04
  2. Fiffigare taggar i WordPress
    Av TStone i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 12:38
  3. Fråga om länkar och h-taggar
    Av Kocken i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 14:37
  4. WordPress och IIS6
    Av Patrik Berggren i forum URL-omskrivning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-23, 19:46
  5. Wordpress: meta-taggar?
    Av Björn Lilja i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 14:31