Resultat 1 till 9 av 9

Varför saknas ibland referer från Adwords?

  1. #1
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Hallå,

    Jag använder Adwords i ganska stor utsträckning för att driva trafik. Vad jag märkt är att referer url ofta saknas, och därmed även vilket sökord folk kom "via".

    EDIT: Ofta är runt 10% av fallen.

    Någon som har en bra förklaring?

    Det ända jag kan komma på är att folk klipper ut URL'n och klipper in den direkt i webbläsaren, men det sker aldeles för ofta för det.

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Det kan nog ha att göra med att inte all trafik kommer från google.com utan från deras "search" network tex sedo. Upplagt för fusk och dålig kvalitet. Tyvärr. Jag får massa referer på visas termer från rena spam-sidor. Det kan ju även vara folk som har norton privacy installerat..

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Om man har valt att inte visa referrer så brukar strängen "BLOCKED REFERRER" visa istället. Jag har i alla fall sett det i vissa fall.

    Men förmodligen är det till största del beroende på det som Hjalmar säger. Om du inte har specificerat annorlunda så köper du ju även trafik från Google adsense också, och då blir ju referrer helt annorlunda än om det är via Google Adwords.

  4. #4
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Tack för svar!

    Jag hade redan sedan tidigare stängt av annonseringen i Adsensenätverket, alla som gjort seriösa ROI-mätningar med Adwords, alternativt själva tjänar pengar på Adsense vet varför.

    Om det stämmer som du säger blir det väll till att stänga av söknätverket också. Svårt att se dock varför inte partnersidorna skulle lämna referer...

    Säger kanske något om problemen som ändå finns med att Google är så ivriga att tjäna [ännu mer] pengar genom att sprida sina annonser i alla olika sammanhang.

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Kanske jag missförstod dig tidigare. Det var adsensenätverket jag åsyftade.

    Tror inte attt partnersidorna i söknätverket kan påverka ifall du kan utläsa referrer eller ej från deras referrerade besökare. Det kan nog bara varje enskild surfare styra via inställningarna i sin browser.

  6. #6
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jag skrev om detta på wn för ett tag sen
    http://www.webmasternetwork.se/f9t14789.html. Det har kanske inte jättemycket att göra med blocked referer, men helt klart en grej man skall se upp med. Jag har sett det i mycket större omfattning internationellt där vissa kampanjer jag har kört har gett 60-70% av sådan här trafik. Inte direkt nåt man vill sitta och betala pengar för ...

  7. #7
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Jag mailar helt enkelt adwords support och återkommer!

  8. #8
    herrbruns avatar
    herrbrun herrbrun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Jag har sett det i mycket större omfattning internationellt där vissa kampanjer jag har kört har gett 60-70% av sådan här trafik.
    Vad jag har förstått är detta ett problem för annonsörer inom den internationella resebranchen, där det finns en uppskog med siter som är "katalog"-liknande och som visar Premium adsense annonser som ser exakt ut som deras riktiga länkar.
    Hilton tar nog vilken dag som hellst hellre någon som skrivit in "luxury hotels Nice" än någon som klickat på en länk med namnet "hotels" och med "luxury Nice hotels"-spam i footern.

  9. #9
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Ja, det är ju just detta att det är premium-annonser som är problemet. Google har godkänt de här företagen för att mer eller mindre spamma sönder nätet. Det är ett j-a oskick rent ut sagt. Inte nog med att de betalar dem mer pengar än vad jag får med mina seriösa(re) siter, de uppmuntrar dessutom till spam och domännamns-farming.

    Att det sedan inte går att välja bort trafiken är egentligen bara rent ut sagt korkat, det borde finnas tre val på adwords:
    1) Adsense-nätet
    2) Google.com
    3) "Affiliates till google", dvs spamsidorna. Grejen är väl att det finns seriös trafik där också, tex när google leasar ut sin söktjänst till AOL och liknande (hur seriös man nu kan säga att den trafiken är efter att ha analyserat loggarna, hehe).

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 12:23