Resultat 1 till 8 av 8

Blogginlägg om hemsida

  1. #1
    Harens avatar
    Haren Haren är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Nära mälaren
    Inlägg
    19
    Hej!

    Om jag har en tävling på min hemsida, där man ska skriva ett inlägg i sin blogg om min produkt
    samt länka till min hemsida. Räknas det som köpta länkar?

    Är det bra att få runt 100 blogginlägg och inlänkar på kort tid ifrån olika bloggar (t.ex. blogg.se),
    även om vissa av bloggarna inte är relevanta till produkten jag säljer?

    Kan det påverka negativt om hur min hemsida rankar i serpen?

    / Haren

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Tolkar man Googles riktlinjer lite som han där nere läser bibeln, så är nära nog all form av länkbygge som inte är spontant otillåtet. Att uppmuntra med en tävling är ju indirekt att köpa länkar, så det är nog "egentligen" otillåtet.

    På den väsentliga frågan om det kan påverkar negativt? Högst sannolikt nej. Om du normalt sett får in väldigt få länkar och om din sajt är lågt rankad och/eller ny (max 2-3 månader), så kan tillförseln av hundratals plötsliga länkar ge en (tillfällig, men ganska lång) dipp.

    Jag skrev nyss ett inlägg om dubbelmoralen hos sökmotoroptimerarna som jag hoppas jag får länak till då jag tycker det är relevant. Det handlar om vad man själv får göra, vad andra gör och vad det "tvingar" oss att göra. Det är inte lätt att spela enligt reglerna mot motståndare som gillar att bryta dem. Allra helst när domaren (Google) verkar vara på kafferast.
    Senast redigerat av Michael Bingmert den 2011-01-07 klockan 16:06. Anledning: Stavar ju som en kratta..

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag håller inte med. En tävling är väl snarare ett länkbete än köpta länkar, och Google säger ju att du ska "skapa innehåll som andra vill länka till". Jag tolkar det alltså som att det är fullt godkänt med en tävling som nämns ovan.

  4. #4
    hakans avatar
    hakan hakan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
    Jag håller inte med. En tävling är väl snarare ett länkbete än köpta länkar, och Google säger ju att du ska "skapa innehåll som andra vill länka till". Jag tolkar det alltså som att det är fullt godkänt med en tävling som nämns ovan.
    Tycker också det borde ses som en form av länkbete, bloggare länkar antagligen inte till en tävling om de inte själva uppskattar och är intresserade av produkten. Vissa går dock alldeles för långt med sina tävlingsregler när man börjar ge instruktioner för hur länkarna ska se ut:

    "Vill du också få en gratis prenumeration? Blogga något trevligt om Tidningskungen och länka ordet "julklappar" till deras hemsida..."

  5. #5
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Hm, lite hårklyverier här, men ett länkbete som går ut på att du lämnar ersättning - monetär eller annan, torde vara att likställa med att köpa länkarna. Var går annars gränsen? Länka till mig och du får mellan 0 och 1000:-. Det är 98% sannolikhet att du får 1000:-. Alltså köper jag inte länken, jag lockar dig mot en potentiell avkastning. Det är bara ett lotteri.

    Låt mig klargöra - jag tycker att det är OK. Jag tycker nog att det under många omständigheter är lika rätt att köpa länkarna, men som jag sa i mitt inlägg; om man läser riktlinjerna som fasen läser bibeln så blir det tveksamt. Att skapa innehåll som folk vill länka till lär ju kunna tolkas som att du skapar innehåll intressant nog för andra att länka till utan materiell belöning.

    Det viktigaste i frågan torde ju vara potentiell bestraffning - och den kan man åka på även om man skriver en fantastisk artikel som alla plötsligt vill länka till, helt utan ersättning. Där är det väl ändå ingen som menar att det skulle vara farligare än jag beskrev?

  6. #6
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Google har riktlinjer för webbansvariga, dessa riktlinjer är inte en komplette regelbok. Google avslöjar väldigt lite om hur de arbetar, de informera mest om hur de vill att webbansvariga ska arbeta.

    Jag kan inte hitta i riktlinjerna att en tävling skulle strida mot deras riktlinjer, med reservation om ovanstående (de ger inte oss komplett information).

    Det som jag kan utläsa är att köpta länkar eller länkbyte i syfte att överföra PageRank strider mot deras riktlinjer.


    Det går att resonera och se detta på olika sätt. Även om en metoden i sig inte är otillåten så kan den få negativa konsekvenser. Därför tycker jag att det mest intressanta är vilken effekt en tävling kan få, som Donatien skrev.

    Om du under kort tid få många länkar till en viss sida med samma eller identiska ankartexter kan detta påverka negativt på din ranking av detta sökord. Säkraste sättet är att sprida länkar och ankartexter.

    Om du får lagom många länkar så får det positiv effekt. Lagom många går inte att definierar, det beror på hur många länkar du får normalt under en viss period. Om jag fick hundra länkar skulle jag bli nervös, fick jag tio skulle jag bli glad. Andra bloggar eller sajter skulle klara av betydligt fler än 10 länkar, eftersom detta inte är ovanligt för en bra blogg men jag tillhör inte den kategorien.

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Låt oss komma överens om att det inte är solklart hur det fungerar

    "köpta länkar eller länkbyte i syfte att överföra PageRank strider mot deras riktlinjer. "
    Ett problem med den riktlinjen är att det väl i stort sett bara är vi sökmotoroptimerare som vet hur man byter länkar UTAN att överföra PageRank?

    "Om jag fick hundra länkar skulle jag bli nervös, fick jag tio skulle jag bli glad."
    Jag förstår hur du tänker, men jag håller inte riktigt med. Jag bloggar, de flesta av mina inlägg får inga eller få länkar. Om jag idag skulle skriva ett inlägg som över en natt får 5000 inlänkar så skulle jag ändå blivit glad, även om alla mina framtida inlägg också skulle få inga eller få länkar. Google måste ju fatta att jag kan ha råkat skriva ett inlägg som folk vill länka till, det är inget konstigt med det. Vi kan väl också anta att ankartexterna är ganska varierade, och kommer antagligen att inkludera "källa", "läs mer", "ordbajsarn" och min url.

    Den intressanta frågan är som sagt den om huruvida du kan bli straffad. Jag hade en tävling där man skulle länka till mig. Jag ställde inga andra krav än att man skulle länka. Har jag blivit straffad? Det tror jag faktiskt inte, men jag rankar ganska dåligt http://www.google.se/search?q=ordbajsarn+jult%E4vling

  8. #8
    Harens avatar
    Haren Haren är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Nära mälaren
    Inlägg
    19
    Känns som jag fått en lite bredare bild på det hela nu, tack.
    I framtiden så blir det att prova en sådan tävling som jag nämnde ovan för att se om det ger ett bra resultat.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 23:30
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 16:54
  3. Om andra köper länkar till ens hemsida...
    Av Christianj i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 20:11