Resultat 1 till 8 av 8

SEO som karriär

  1. #1
    Yesboxs avatar
    Yesbox Yesbox är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    47
    Jag undrar hur man blir en SEO konsult, dvs jobbar med seo på ett företag. Det finns ju ingen självklar utbildning där man får en examen så att säga, så jag undrar vilka kvalifikationer man ska ha för att börja söka jobb som seo konsult? Va tittat arbetsgivaren på?

  2. #2
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    En vild gissning är att arbetsgivaren tittar på hur pass långt man kommit på egen hand, d.v.s. vilken SEO du själv utfört på din fritid. Att påstå sig vara duktig på SEO men inte ha några hemsidor som redan rankar bra (och således inte ha något att visa upp) känns lite konstigt i min mening

    Sen bör man även kunna visa på hur man burit sig åt för att inta placeringen gissar jag på.

    Vilda spekulationer från min sida

  3. #3
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Min lilla lista

    Måsten
    - Intresse för SEO
    - HTML & CSS-kunskaper
    - Analytisk

    Fördel
    - Programmerings & databas-kunskaper (ju mer desto bättre)
    - Kunskap om servrar (IIS, Apache osv)
    - Projektledarerfarenhet

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ett bra sätt att ta rätt på det är att fråga något företag som har anställda och fråga vad de vill ha för kunskaper hos dem som de anställer.

    Du visar på det sättet ett intresse för ett framtida arbete som säkert uppskattas hos en tilltänkt arbetsgivare och får på det sättet mer information om kvalifikationsnivåerna.
    Och utan att veta något om din bakgrund Yesbox så vet jag som tidigare arbetsgivare (helt annan bransch dock) att nyfikna och hungriga personer brukar dra till sig ett intresse.
    Så ibland kan det gå lättare än vad man tror att få in en fot.

  5. #5
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Jag har länge hållit ögonen öppna efter någon som kan jobba med SEO. Det första jag tittar på är nog pålitlighet och arbetsmoral (och som Urban säger nyfikenhet och hunger), och det är där det oftast brister. Erfarenhet har visat att rätt inställning trumfar talang i arbetssammanhang. En anställd med rätt inställning och driftighet kan man i princip lära upp även om denne har rätt tunna kunskaper till en början. I andra hand skulle jag vilja ha någon som "har koll" och med det innebär att personen har ordentliga erfarenheter av html, wordpress, databaser, seo-plugins, länkbygge, serverkonfiguration, mjukvaruutveckling i php/mysql. <- Listat från mest grundläggande till mer avancerat.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  6. #6
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Håller med dig Blight. Personliga egenskaper är no1 utbildning är no2. Tycker detta är extra viktigt just inom detta området då det är väldigt dynamiskt och man måste hela tiden anpassa sig och ligga på framkanten.

  7. #7
    Yesboxs avatar
    Yesbox Yesbox är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Blight Visa inlägg
    Jag har länge hållit ögonen öppna efter någon som kan jobba med SEO. Det första jag tittar på är nog pålitlighet och arbetsmoral (och som Urban säger nyfikenhet och hunger), och det är där det oftast brister. Erfarenhet har visat att rätt inställning trumfar talang i arbetssammanhang. En anställd med rätt inställning och driftighet kan man i princip lära upp även om denne har rätt tunna kunskaper till en början. I andra hand skulle jag vilja ha någon som "har koll" och med det innebär att personen har ordentliga erfarenheter av html, wordpress, databaser, seo-plugins, länkbygge, serverkonfiguration, mjukvaruutveckling i php/mysql. <- Listat från mest grundläggande till mer avancerat.
    Så en seo konsult måste kunna mjukvaruutveckling också? Är inte det lite overkill? Jag förstår att man ska kunna lite i alla fall, men att vara en utvecklare. Är det inte så att du söker en allt i allo?

  8. #8
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av Yesbox Visa inlägg
    Så en seo konsult måste kunna mjukvaruutveckling också? Är inte det lite overkill? Jag förstår att man ska kunna lite i alla fall, men att vara en utvecklare. Är det inte så att du söker en allt i allo?
    Måste inte kunna mjukvaruutveckling men att kunna uppdatera php-kod är ett klart plus. För att optimera en wordpresstemplate så måste man ju oftast kunna en del php och i vissa fall även databaskopplingar. Sen är det ju allmänt ett plus att man har förståelse för hur systemen fungerar. Det är ju alltid bra om den som håller på med SEO själv kan gå in och uppdatera .htaccess för redirects och liknande. De kunskaper jag listade var i ordningen mest grundläggande först men sedan mer och mer avancerade mot slutet. Det optimala är ju en anställd som kan konfigurera upp servers, wordpress/cms och sedan customiza allt enligt önskemål. Fast det är sant, då är det ju mer än just bara SEO.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jobbar du som SEO inhouse?
    Av David Nilsson i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 17:37
  2. Länkar inom jobb/karriär/försäljning köpes
    Av Yesbox i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 16:13
  3. SEO-bolag som köper in länkar?
    Av Joacim i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 14:12
  4. SEO-Nybörjare som söker tips!
    Av pettolajnen i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 16:25
  5. Forum i ASP som är SEO-vänligt?
    Av jon i forum Optimering
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 11:09