Resultat 1 till 20 av 20

Moralpredikningar

  1. #1
    SEO-Ts avatar
    SEO-T SEO-T är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    x
    Inlägg
    64
    x
    Senast redigerat av SEO-T den 2011-08-29 klockan 12:52.

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Nu gäller inte detta endast Urban, det gäller de flesta "seo proffsen" som bevistar detta forum.

    Det roliga är när man börjar syna deras egna optimeringar, då finner man att de säger en sak, gör något helt annat ... frustrerande för många nybörjare.

    Finns en del som jag brukar säga så här till: "Gör inte som proffsen på seo-forum.se säger, gör vad de gör ..."

    För inte är det enligt "googles riktlinjer" ... white hat eller vilka epitet de nu väljer att gömma sig bakom ...

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    6) Inga "black hat" SEO-tips eller rekommendationer som bryter mot Googles riktlinjer får förekomma på forumet.
    Är en anledning till det som du tycker är moralpredikningar.
    En annan är den som Magnus förklarar som
    …viktig funktion som det här forumet fyller är att lära ut SEO till nybörjare.
    Helt enkelt förklara och förtydliga att en del tekniker inom optimering kan ha en hög risk och ge ett mycket oönskat resultat.
    En hel del medlemmar är inte införstådda med de riktlinjer som Google satt upp för optimering.
    Man kan tycka precis vad man vill om dessa riktlinjer men de facto så finns de.
    Och Matt Cutts har uttryckt det med den här andemeningen.
    Du kan optimera din webbplats på vilket sätt du vill, använda vilka metoder som helst. Det är ditt val.
    Vårt val, Googles, är att vi också har ett val och det är att vi kan välja ta med din webbplats i vår sökmotor eller kasta ut den om vi inte gillar vad du gör.
    Därför behöver jag och andra påpeka när det kommer upp metoder som kan anses bryta mot Googles riktlinjer också upplysa om det. Som moderator så vore det ett grovt fel att inte tala om vilka teoretiska och praktiska risker som finns med olika optimeringsmetoder när de kommer på tal.
    Det är ett ansvar vi moderatorer och en del andra medlemmar känner när nybörjare inom SEO ställer sina frågor och vill ha svar.

    Du kallar det för moralpredikningar jag och fler med mig kallar det för ansvar. Men låt gå för att kalla det för moralpredikningar, inte mig emot. Och det ansvaret kommer vi fortsätta att ta här i forumet.


    @Patrik. Det är en sak att veta vad man gör och vara medveten om vad som i sämsta fall kan hända. En helt annan sak att tro att det man gör vid optimering är helt korrekt och inget otrevligt kan hända.
    Märkvärdigare än så är det faktiskt inte.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-01-13 klockan 22:28. Anledning: Kompletterade med länkar till Googles riktlinjer och vem Matt Cutts är

  4. #4
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Kan vi anse det här ämnet avslutat nu?
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  5. #5
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    Kan vi anse det här ämnet avslutat nu?
    Förstår att du är mån om att avsluta det Magnus, Men det är verkligen sant ! Smutskastningen är ett stort faktum och det är inte bara något som jag tycker utan tråkigt nog är tydligen den allmänna uppfattningen om seo branschen den samma.

    Jag har en fråga till dig Magnus, Varför försöker du få det att framstå som att jag inte vet vad jag gör ? Och sedan fly från diskunionen innan det blir för jobbigt ? Har du tittat på tex det länk systemet jag la ut, är det inte väldigt genomtänkt ? Jo det är det och jag vet att du skulle ha jävligt svårt att göra samma sak då det inte är helt lätt utan det mest avancerade området inom seo utan någon tvekan. Har överbevisat "eliten..." gång efter gång att saker jag säger stämmer. Jag delar med mig av saker för jag vill ha folk att bolla detta med, men istället för att skapa ett forum där folk tsm kan utbyta ideér och strategier vilket skulle behövas då området är dynamiskt så blir man skjutet i benet så snart man säger någonting.

    Att du vann någon seo tävling för flera år sedan betyder ingenting för de metoderna som du använda då, de har du inte en chans med idag. Men forsätt med dem du så forsätter jag med mina men kom aldrig och försök sätta dig över mig för jag vet att jag gör detta bättre än dig och så länge du inte kan stå upp och bevisa motsatsen så kan du skippa snacket !

  6. #6
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag har svårt att se vad det här har med ämnet att göra men tänker svara iaf. Jag har aldrig vare sig ställt upp i eller vunnit någon tävling (förutom en tryckartävling på Vallen 1985, det kanske är den du refererar till). Jag är inte så intresserad av en snoppmätartävling vilket jag redogjorde i den tråd du refererar till - om du vill bevisa att du är bättre än mig är det bara att ta för dig bland de sökord som jag optimerar för.

    Ett av forumets huvudsyften är att man som nybörjare ska kunna lära sig SEO och då är det viktigt att man redovisar risker.

    Tror att både jag och alla andra på det här forumet känner till era åsikter om att man har moralpanik om man anser att vissa metoder är riskabla. Jag har sagt det förut, jag har personligen ingen som helst kärlek till Googles webmaster guidelines och jag tycker inte att man som sökmotoroptimerare ens måste förhålla sig till dem. Om man ska ta på sig rollen att lära ut SEO till nybörjare däremot måste man inse att man har ett ansvar. I det ansvar innebär bland annat att redovisa riskerna.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  7. #7
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Och du har koll på dessa risker anser du ? Har du koll vad som krävs för att få en site avstängd i 2-3 månader ? Det blir mer och mer tydligt att du faktiskt inte vet hur det fungerar, Hur tex google fungerar, Hur fungerar dess algometrics ? Ingen användare på detta forum riskerar att bli straffad över något jag har tipsat om, det är beprövade metoder.

    Nu tänker jag inte diskutera det mer heller det här har tagit så jävla mycket onödig tid ifrån mig idag.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ok då har ni två klarat av den delen som jag ser det och det finns ingen anledning att fortsätta med den biten. Och då kanske vi kan låta tråden fortsätta, om intresse finns, om vilket ansvar för att upplysa om optimering som forumet och dess moderatorer och andra medlemmar har. Eller moralpredikningar om det ordet föredras.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-01-14 klockan 00:31.

  9. #9
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det finns två sidor av myntet.

    Ena sidan som utgår ifrån Googles riktlinjer, inte helt enkelt.

    Den andra sidan av myntet där målen helgar ändamålen.

    Ur min synvinkel är det skillnad att optimera mina egna hemsidor som inte har något goodwill-värde. Går det åt skogen kan jag lägga ner domänen och starta en annan. Skulle jag optimera företagshemsidor, vilket jag inte gör, skulle jag vara försiktigare.

    Ett vettig lösning hade varit två forum. Då kan besökaren av forumen bilda en egen uppfattning och välja sin inriktning på SEO.

  10. #10
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundahl Visa inlägg
    Det finns två sidor av myntet.

    Ena sidan som utgår ifrån Googles riktlinjer, inte helt enkelt.

    Den andra sidan av myntet där målen helgar ändamålen.

    Ur min synvinkel är det skillnad att optimera mina egna hemsidor som inte har något goodwill-värde. Går det åt skogen kan jag lägga ner domänen och starta en annan. Skulle jag optimera företagshemsidor, vilket jag inte gör, skulle jag vara försiktigare.

    Ett vettig lösning hade varit två forum. Då kan besökaren av forumen bilda en egen uppfattning och välja sin inriktning på SEO.
    Jag håller nästan med om det du säger ;P

    Klart att man inte ska köra optimeringar mot andra sidor om man ej vet vad det är man sysslar med för det skulle såklart vara katastrof på flera olika sätt. Jag forsätter att upprepa att detta är det absolut svåraste man kan göra inom seo och när man köra stora projekt måste allt planeras väldigt noga för att det ska klaffa.

    Här är ett urval av saker man måste tänka på

    Eliminera risken för ett mönster a.k.a footprint genom
    - Alltid posta unikt content både - text och html
    - Använda sig av ett gigantiskt nätverk av siter. I min databas har jag +1000 Artikel arkiv, +1200 Blog portaler, 200 press siter, +300 Bookmarking sidor, + 8000 Web 2.0 Profiler, 40 rss agg's.
    - Alltid använda elite proxy's, ny proxy för varje post
    - Aldrig lämna något bakom sig som det är matematiskt möjligt att hitta ett mönster i (Detta är en veteskap)

    Och så sjukt mycket mer, Jag har varit med och testat att få en site bannad i ett test som vi utförde på ett annat forum för att se vad som verkligen krävs och oroa er inte, Siten blev efter +20 000 riktiga spam länkar sandboxad och 2 månader senare släppte bestraffningen och siten hoppade upp som 1a på sökordet, detta va då en site som ägdes av en av dem jag gjorde testet med och vi kontaktade inte google o.s.v utan en sandboxning släpper efter 2-3 månader och då har man även alla de länkar indexerade som satt en i sandboxen från första början. Så ska vi snacka riktigt riktigt avancerade seo tekniker så kan man i vissa lägen med en helt ny site inom ett väldigt kokurans utsatt område frivilligt sandboxa sin site för att kunna bygga extremt med länkar under kort tid och på så sätt nå toppen snabbare än vad som vore möjligt egentligen.

    Google är en kod, En kod som bygger på variabler och parametrar och genom att hela tiden analyserna input mot output så kan man fastslå variabler och parametrar och jag har kommit en bra bit på vägen, dock så kommer det människor "programerare" och ändrar i denna formel lite då och då så man måste hela tiden fortsätta din analys och vara beredd att snabbt göra förändringar.

    Har vart flera medlemmar i kontakt med mig senaste tiden om just ett annat forum och det vore absolut ett alternativ, framför allt ett forum där man kan strävas åt att utvecklas åt rätt håll och utbyta erfarenheter och kunskaper inom mer avancerad seo, För detta forum är ju uttryckligen för "nybörjare"

    Har själv inte riktigt tid att pussla ihop det men kan dock stå för eventuella omkostnader som kan uppkomma, Även server, top notch hosting m.m.

  11. #11
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundahl Visa inlägg
    Ett vettig lösning hade varit två forum. Då kan besökaren av forumen bilda en egen uppfattning och välja sin inriktning på SEO.
    Diskussioner om black hat-metoder är välkomna i forumet som man når via min signaturlänk.
    Senast redigerat av David Olofsson den 2011-01-14 klockan 15:35.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  12. #12
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Personligen tycker jag att man måste kunna diskutera Black Hat-metoder här också, men med tanke på vad Urban och Magnus säger tidigare i tråden så är det ganska viktigt också att det framgår att det bryter mot Googles riktlinjer.

    Tiias, att det fungerar i ett projekt, eller ens 100, är ingen garanti för att det inte fungerar för mig. Att följa Googles riktlinjer borde innebära framför allt två saker, 1. Man riskerar inte att diskvalificeras, 2. Man hamnar på efterkälken jämfört med de som "fuskar" och inte åker dit.

    Jag köpte ett av de länkpaket Tiias sålde, jag är helt på det klara över att det inte följer Googles riktlinjer och jag är helt på det klara över att det blir mycket skräplänkar. Sajten Tiias bygger länkar mot ligger nu etta på flera av de viktiga sökorden.

    För att summera, jag tycker att det är bra att även metoder som inte gillas av Googles riktlinjer diskuteras, och jag tycker det är bra att de ofta efterföljs av "moralpredikningar" så att nybörjare förstår att man tar en risk (stor eller liten) genom att använda metoderna.

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
    För att summera, jag tycker att det är bra att även metoder som inte gillas av Googles riktlinjer diskuteras, och jag tycker det är bra att de ofta efterföljs av "moralpredikningar" så att nybörjare förstår att man tar en risk (stor eller liten) genom att använda metoderna.
    Och det är ungefär det som görs redan nu här i forumet. Och det är precis det som kritiseras av en del, dvs att det kommer moralpredikningar.

  14. #14
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Det framstår som jag skulle ha lärt ut några "blackhat" metoder vilket jag inte har gjort ? Eller ?

    Allt började med att jag länkade till en sida för att visa en mer avancerad metod för att få länkar indexerade om man ville indexera större mängder, Den togs bort och sedan spårade det.

    Jag måste ändå säga att det går till överdrift, Det finns riktig ful blackhat och så finns det sätt att göra en process som annars bara tar MASSOR med tid snabbare, tex att logga in och posta en artikel. Google är inte lagen utan google är motståndaren som vi tävlar om vem som kan manipulera på bästa sätt. Sen att köra diverse mega spammning, Göra 80000 forums profiler eller comment spamma, Ja det är inget jag gör och det är främst för det är inte de bästa metoderna !

    Tack stefan, har bara kommit 1/3 ännu så det blir fler

  15. #15
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Lärt ut eller presenterat länksystem som kan ifrågasättas ur riktlinjesynpunkt är väl en definitionsfråga tiias. Fast det är rätt så oväsentligt i sammanhanget.
    Men saken gäller inte riktigt det utan det är moralpredikningarna som är under kritik här.
    Och de kommer att fortsätta varje gång en diskussion hamnar i det området.

    En liten detalj där bara, i de flesta fall moralpredikningar förekommer så är det medlemmarna som tar upp det i trådarna inte vi moderatorer. Men det är rätt så ovidkommande också.

    Sedan kan man fundera lite på hur mycket man skall diskutera Black Hat metoder. En ökning av den delen är i så fall ett beslut av Jim om han vill ha den inriktningen. Jag personligen kommer inte att ställa mig bakom det.
    Annars så finns ju Blights forum att tillgå med den länk han har i sin signatur om man vill fördjupa sig i Black Hat eller så kan de som är intresserade dra igång ett eget forum. I det här forumet anser jag inte att ämnet skall utvecklas eller fördjupas mer.

  16. #16
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av tiiias Visa inlägg
    Det framstår som jag skulle ha lärt ut några "blackhat" metoder vilket jag inte har gjort ? Eller ?
    Jag skulle vilja påstå att det är just black hat. Om än kanske inte "jättemycket black hat" så är det ändå det. Att tex använda gratistjänster som genererar länkar är ju inte mindre black hat bara för att det genererar mindre länkar i absolut antal än betalsystem som råspammar.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  17. #17
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Ännu en sak som jag skulle vilja lyfta fram är att jag aldrig har tipsat om någonting som ger länkar till någon site direkt, Vad jag länkade till va 2 gratis tjänster man kan använda för att indexera sina länkar som ligger på andra ställen.

    Dubbelmoralen är stor, Ett verktyg som "spammar" in din sites länk på 2500 websidor är helt okej, Men att skriva ut 2 tjänster som inte ens riktar sig mot någon egen's site är inte okey, Man pratar om att skydda sina medlemmar.. men man låter verktyg som skapar 2500 länkar till siten ligga öppet..

    (Att köra verktyget med 2500 länkar är rätt så ofarligt men det är principen.. )

  18. #18
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Delta inte i länksystem som är utformade för att öka rankningen för din webbplats eller ditt PageRank-värde. Undvik i synnerhet länkar till webbspamsidor eller "dåliga områden" på nätet eftersom din egen rankning kan påverkas negativt av dessa länkar.
    Jag behöver knappast nämna vad den texten kommer ifrån för sökmotor.

    Och jag håller med dig tiias det har varit en viss slapphet hos oss att inte tillämpa regel 6
    Inga "black hat" SEO-tips eller rekommendationer som bryter mot Googles riktlinjer får förekomma på forumet.
    Men det kommer ske en förändring där nu när det gäller tillämpningen av den regeln.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-01-14 klockan 18:15. Anledning: korr

  19. #19
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av tiiias Visa inlägg
    Ännu en sak som jag skulle vilja lyfta fram är att jag aldrig har tipsat om någonting som ger länkar till någon site direkt, Vad jag länkade till va 2 gratis tjänster man kan använda för att indexera sina länkar som ligger på andra ställen.
    Min poäng var den att sådana där automatiserade system är black hat oavsett om det är i liten skala eller om de nu körs för att få annat länkbygge indexerat. Jag menade aldrig att vissa typer av verktyg som skapar länkar skulle vara ok medans andra inte är det och dina poster har jag absolut ingenting emot, tiiias. Tvärt om, jag uppskattar dem. Sen att de bryter mot en rimlig tolkning av forumreglerna är ju en annan sak.

    För att belysa problemet med tillåtna diskussioner på det här forumet kan man konstatera att länkköp bryter mot Googles riktlinjer, men ändå finns det ett underforum här för just det syftet. Med nuvarande upplägg är det svårt att undvika olika grader av "hyckleri" och det kommer nog att ske oavsett vart man försöker lägga en gräns.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  20. #20
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av Blight Visa inlägg
    För att belysa problemet med tillåtna diskussioner på det här forumet kan man konstatera att länkköp bryter mot Googles riktlinjer, men ändå finns det ett underforum här för just det syftet. Nuvarande upplägg kommer nog alltid att orsaka lite dispyter och det är bara att försöka gilla läget.
    Visst kan det underforumet tyckas lite märkligt. Samtidigt så är länkköp ok om det görs på ett visst sätt enligt Google. Dessutom så finns det en klistrad tråd med titeln - Viktig info - som tar upp Googles riktlinjer för länkköp. En permanent moralpredikan så att säga som finns där.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)