Resultat 1 till 21 av 21

Adsense bra el dåligt?

  1. #1
    an_nas avatar
    an_na an_na är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    17
    Tjänar man pengar på adsense el inte?

    Jag gillar inte att använda adsense då hela sidan känns för oseriös..
    Jag tycker inte heller att annonserna är för min målgrupp..

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tja en del tjänar bra med pengar på AdSense andra inte, är väl ett svar på den frågan.
    Beror lite på vilket område man pratar om, antal besökare som sidan har och i vilken mån de konverterar, dvs klickar på annonserna.

    Sedan är urvalet av annonsörer det som bestämmer vilken reklam du får på sidan en del områden har inga eller ett fåtal annonsörer och då blir annonserna där efter.

    Kan ta ett eget exempel där. Jag har en sida som fokuserade på valet 2010. Fram till valdagen var annonserna helt relevanta med reklam för personvalskampanjer, politiska partier, opinionsinstitut, etc.
    Nu efter valet är det en röra med annonser för vapenskåp, sparräntor, datingtjänster och annat. En del relevant men det mesta inte och det är beroende på att det är få annonsörer för det området just nu.

    Sedan om sidan är ser oseriös ut eller inte med annonser beror lite på vad webbplatsen har för inriktning. En tidning på nätet reagerar knappast någon på att den ser oseriös ut, även om man kanske störs sig på omfattningen av reklamen.
    Men på företagswebbplatser kan det ge en viss oseriös prägel.

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    På en företagssida skulle jag vara extremt sparsam med annonser. På min blogg (ordbajsarn) som ju drivs av mitt företag har jag tre annonsörer. Det är dels för telebolaget som mitt företag använder, för betalleverantören jag använder och för de premiumteman jag prenumererar på för att erbjuda mina kunder.

    Andra sajter har jag AdSense, och tittar man på ämnesspecifika sajter så tycker jag det fungerar bra. Urbans exempel med valet är lite olyckligt, på sidor med ett specifikt ämne brukar det annars fungera mycket bra. Det handlar främst om att Google ska kunna hitta relevanta annonser. På communities och forum mm är AdSense rätt dåligt eftersom det har en tendens att spreta. Å andra sidan är dessa sidor mycket svårare att hitta lämpliga annonsörer på.

    AdSense kräver ju inget jobb, därför tycker jag om det. Jag är lat och jobbar ofta efter 80/20-regeln, dvs 80% av resultatet på 20% av jobbet. Med AdSense är det snarare 99% av resultatet på 1% av jobbet.

  4. #4
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    AdSense fungerar som Stefan säger bra på vissa typer av sajter. Nischade sajter tycker jag fungerar bra för mig. Det är en bra början att starta sin Internetkarriär med AdSense och börja få in pengar, så att man känner att man är på G!!!

    Petter
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  5. #5
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Generellt har jag tyckt mig märka att AdSense funkar som bäst på de sajter som får mycket trafik från sökmotorer och som är ämnesspecifika. Antagligen eftersom besökarna är på jakt efter just det som annonserna handlar om. Därför är de mer "klick-benägna".
    Jag tycker AdSense fungerar utmärkt i kombination med affiliate-annonser exempelvis.

  6. #6
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Precis som Håkan säger.
    Det är samma för mig.
    Ämnesspecifika sidor, där trafiken kommer från tex Google och hamnar direkt in på din sajt.
    Det är dessa sidor som ger mig mest AdSense inkomster.
    Bygg din sida runt ett specifikt segment med sökord, som är relaterade och se till att din annons ligger i överkant av
    artiklarna.
    En 250 x 300 annons direkt under titeln, ger mig bra med pengar.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av an_na Visa inlägg
    Tjänar man pengar på adsense el inte?

    Jag gillar inte att använda adsense då hela sidan känns för oseriös..
    Jag tycker inte heller att annonserna är för min målgrupp..
    Man kan tjäna väldigt mycket pengar på AdSense, men de flesta "gör lite fel" när de försöker tjäna pengar på adsense.

    Om inte annonser visas för "din målgrupp", så beror det oftast på:

    1) din site är inte omptimerad för "sökorden" relaterade till din målgrupp
    2) det finns inga annonsörer för din målgrupp

  8. #8
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Har inte du en bra video för de som är nya eller gamla inom AdSense gamet Patrik?
    En video som verkligen kan utveckla kunskapen för inkomster med adSense.
    Jag kollade den videon för typ ett halvår sedan o det gjorde hela skillnaden.

    Petter
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Jo, det har jag, men egenreklam är inte tillåtet ...

  10. #10
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Om jag ger ut länken då?
    Jag tycker verkligen att den videon har hjälpt mitt tänk vad gäller AdSense.
    Jag lärde mig även att hitta bra sökord samt konkurrensen på de olika sökorden.

    Får vi ge ut denna länk?
    Frågan ställs till moderator.

    Petter
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Och svar kommer här Petter. Om bara inlägget innehåller en liten sammanfattning av vad videon handlar om så är det inga problem att länka till den eller lägga in den här för visning. Från då regel 1.
    ...Är länken till en egen sida skall inlägget i sig innehålla sådant värde att det går att föra en diskussion i forumet utan att besöka sidan. Den externa länken skall utgöra en fördjupning i ämnet...
    Det är en fråga om win - win här. Det blir en möjlighet att få en liten diskussion i forumet då samt att den som skriver inlägget och länkar till sig själv får besökare som kanske inte annars skulle ha kommit till del egna sidan.

  12. #12
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Självklart kan den länkas till. Vi är inte längre så kinkiga med länkar, se den nya regel 1 som Urban citerar ovan.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  13. #13
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Länken dit klassas nog inte som så ... ligger en "opt-in" före, innan man får videon

  14. #14
    merczs avatar
    mercz mercz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    98
    Ber om ursäkt för att jag väcker liv i en så pass gammal tråd. Men jag skulle verkligen vilja se denna film ni pratar om, finns den på Patriks blogg? Jag hittar bara den om affiliateprogrammet. Om någon skulle kunna tänka sig att skicka ett PM med en länk eller något liknande så skulle jag vara väldigt tacksam!

  15. #15
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Videon är mer riktad mot nybörjare, för att de snabbt ska komma igång, men här kommer den för allmänt beskådande:



    /Patrik

  16. #16
    merczs avatar
    mercz mercz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    98
    Man tackar! Jag har inte allt för mycket kunskap om just Adsense. Då jag har det som huvudprogram för reklam så känner jag att jag måste bättra på dessa kunskaper en del.

    Edit : Tycker att din video är väldigt bra och informativ. Har aldrig använd Intitle:"namn" förut, vilket visade sig vara ett riktigt bra hjälpmedel!
    Senast redigerat av mercz den 2011-12-23 klockan 15:23.

  17. #17
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Tack!

    Fler borde "våga" köra AdSense då det är betydligt lättare än att få de "normala affiliatesales", då man kommer in som ny och inte fått sin "cookie droppad", vilket kan ta ett tag innan man tar "marknadsandelar av trafiken" i just den nischen.

  18. #18
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Jag har testat AdSense och det jag lärde mig var att direkt resultat är omöjligt. Krävdes en månads testande med olika placeringar för att slutligen hitta en plats som drog in mest med pengar.

  19. #19
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    direkt resultat FÅR du, optimerat resultat? Nej, som ALLT inom internetmarknadsföring handlar det om att TESTA, TESTA och när vi gjort det, TESTAR vi ett tag till, för att se vad det optimala är ... förresten, sluta aldrig testa, det går alltid att förbättra.

    DOUBLE DIGIT CTR ... har du det inte på dina MFA-siter, TESTA vidare ... har du forum eller liknande site med mycket återkommande besökare, så är 1% riktigt bra CTR ...

  20. #20
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Nja, går väl inte förutse ett absolut resultat. Så vidare du inte menar ett dåligt resultat.

  21. #21
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    enda gången det blir ett "dåligt resultat", dvs inga pengar, är när du inte får någon trafik. Får du trafik, blir det pengar. Dåligt med pengar, optimera + skaffa mer trafik

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 10:30
  2. Länkbyten - bra eller dåligt?
    Av Wright i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-13, 18:56
  3. Bra eller dåligt upplägg för meny?
    Av ab_ i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-02, 21:38
  4. RSS feeds bra eller dåligt
    Av tapnn i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 20:42
  5. Surftown - bra eller dåligt?
    Av Magnus-SEO i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 10:28