Resultat 1 till 6 av 6

ae = ä?

  1. #1
    an_nas avatar
    an_na an_na är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    17
    vad gillar google mest?
    ae för ä eller a för ä?

    ska man satsa på att ha tex hast istället för haest?

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Jag har domäner med bägge varianterna och de verkar fungera lika bra ur seo-hänseende. För det mänskliga ögat ser ju dock "ae"-varianten bedrövlig ut tycker jag.

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag håller med donatien. Jag byggde ett eget system för "snygga" urler en gång och då körde jag med ae osv, men Wordpress gör ju inte så och verkar ranka riktigt bra hur man än gör så...

  4. #4
    fabians avatar
    fabian fabian är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    36
    Jag använde också ae osv. förr, men nu använder jag aao för att skriva åäö i urler.

    Har dock gjort några tester med åäö i urler, det ser ju väldigt fint ut i serpen, och urlen fetmarkeras. Kan dock tänka mig att det kan ställa till problem för en del besökare/webbläsare.

  5. #5
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Det var faktiskt länge sedan jag brydde mig om våra svenska stackars åäö och senast jag kikade på det så fanns det lite möjliga problem. Sannolikt är de problemen föråldrade vid det här laget och med tanke på att exempelvis Wikipedia använder sig av dem så borde det vara safe.

    Gjorde en snabbsökning för WordPress som är mitt favoritverktyg och hittade det här gamla tillägget och det verkar fortfarande fungera, även om det inte är uppdaterat på ett tag: i15d WP. WordPress slutade omgående att behandla åäö som aao och lät dem vara.

    Eftersom Google inte verkar bry sig om vilket man använder och vanan hos folk att använda aao är så väl förankrad så tänker jag nog ta det säkra före det osäkra ett tag till, om inte annat för att det fortfarande blir fult omskrivet i adressfältet:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Räksmörgås
    ..blir snabbt
    http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ksm%C3%B6rg%C3%A5s

    Och även om det såg läckert ut i länken på Google så blir resultatet när man kommer fram som hämtat ur en skräckfilm.

  6. #6
    fabians avatar
    fabian fabian är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    36
    Ja det ser inte fint ut i IE, men i FF och Chrome ser det bra ut. Men säkrast är nog att köpra på aao.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. a a o eller aa ae oe istället för Åäö?
    Av Obbe i forum Optimering
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 17:13
  2. åäö = ae osv?
    Av Pat i forum Domänen
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 01:38