Resultat 1 till 10 av 10

Konkurerande sidan har ca 1000 inlänkar från en annan sida- hur fungerar detta?

  1. #1
    Yesboxs avatar
    Yesbox Yesbox är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    47
    Som rubriken lyder så har jag analyserat en konkurrerande webbsida och den har nästan alla sina inlänkar från en och samma sida, vad betyder det i praktiken? Dvs måste jag då skaffa 1000 inlänkar från 1000 olika sidor om jag inte hittar en sida som vill skicka 1000 länkar till mig?

  2. #2
    Jonathan Björkskogs avatar
    Jonathan Björkskog Jonathan Björkskog är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Finland
    Inlägg
    82
    Det betyder troligen att den konkurrerande sidan har "sitewide" länkar från en annan sida. Dvs, den andra sidan länkar till honom i en sidebar eller footer, som visas på webbplatsens alla sidor.

    Du kan ju försöka få in en länk i någon "bloggroll" på en blogg med många sidor om du vill ha samma slags länkar. Men sitewide länkar är inte det bästa alternativet. jag tror att du lätt kan ranka ut honom med långt färre än tusen länkar om du får några länkar i brödtexten på några olika hemsidor relaterade till ditt ämne..
    Jonathans Facebook Tricks

  3. #3
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Precis. Det behövs förmodligen inte lika många inlänkar. Få tag på relaterade länkar med rätt ankartext från din nisch. Då rankar du förmodligen förbi sidan.

    Petter
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  4. #4
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Som Jonathan sa, snubben fick sig höst sannolikt en så kallad sitewide-länk. Och sitewide-länkar suger

    Så du behöver inte lika många länkar för att ranka förbi din konkurrent. Det räcker gissningsvis med ett par få starka inlänkar för att knuffa ner honom.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Vi kanske skall nyansera din syn lite där på sitewide Sweely. Magnus har på sin sida skrivit en del om det.
    Sammanfattningvis där så ger inkommande sitewide-länkar mer styrka än en enda länk från en webbplats. Nackdelen för den som lägger en sitewide länk på sin sida är att de tar länkkraft.
    Bäst är naturligtvis att få 1000 inlänkar från 1000 unika webbplatser än att få sitewide-länkar från en sida. Men om nu inte det alternativet finns är det bättre att klämma till med en sitewide-länk.
    Eftersom vi inte vet från vilken sida som din konkurrent Yesbox får sina länkar ifrån så skulle jag inte tvärsäkert säga att det räcker med några få länkar för att gå om honom.
    Det är andra faktorer som kan påverka ofta.

    (Magnus hoppas jag sammanfattade din omfattande text på ett korrekt sätt)
    Senast redigerat av Urban G den 2011-01-15 klockan 13:25. Anledning: Regel 8-inlägg. Jag länkar ut externt men skriver samtidigt en sammanfattning om innehållet i sidan jag länkar till.

  6. #6
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Matt Cutts ord är inte lag, men jag har hört honom prata om ämnet.
    Han sa att 1000 sitewide-länkar ibland kan vara sämre än ett par länkar från innehållet.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  7. #7
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Man kan ju i alla fall hoppas att kvalite, alltså relevanta länkar väger betydligt mer än 1000 betydligt mindre relevanta länkar.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  8. #8
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Nu får ni säga att jag har fel om ni vill, men i min värld (som inte bara handlar om SEO) så är en sitewide länk bättre än en länk på bara en sida. Om sajten jag får min länk på har 1000 indexerade sidor så tycker jag ju inte att min sitewide länk är bättre än en länk i brödtexten på varje sida, men den är bättre än en länk i brödtexten på en (eller ett par) av dessa sidor.

    Varför tycker jag det?
    Jo, dels kommer sökspindlarna besöka sajten oftare än just den undersidan där jag fick min länk, alltså blir en sitewide länk indexerad snabbare.
    På samma sätt kommer sajten få trafik av mina potentiella kunder oftare än just den undersidan där jag fick min länk, alltså blir min länk exponerad mot mina kunder oftare.

    Sen tror jag absolut inte att Google skulle värdera en sitewide länk mindre än en länk som bara finns på en sida.

  9. #9
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Uttryckt på ett annat sätt: Ge mig en sitewide-länk på Aftonbladet, any day.

    Men för att återgå till ursprungsfrågan - de 1000 inlänkarna från en och samma sajt. De kan mycket väl vara relativt svaga (det är ju inte sannolikt att de är från Aftonbladet menar jag) och troligen med identisk ankartext och utan relevant kontext på de flesta sidor. I så fall kan 3-4 hyggliga, relevanta inlänkar slå ut den till synes massiva länkklumpen.

    Gör tankeexperimentet att du själv lägger upp en domän med 1000 sidor - automatiserat så klart, med mest blaj på sidorna. Google indexerar ganska snällt de flesta sidor oavsett innehåll, så det går att blåsa på med tomt prat om man vill (men du får inte ut något av det, så vi håller det till tanken). Nu lägger du in en länk till dig själv på alla sidor och väntar ett par veckor. Sedan kommer Yahoo Site Explorer att säga att du är lika populär som din konkurrent - men du kommer fortfarande ligga efter.

    Gör nu ett annat tankeexperiment. Du sätter dig och skriver 5 riktigt bra och lagom långa (4-500 ord) artiklar som du sedan publicerar på din egen sajt, eller kanske rentav får publicera hos någon annan (fråga någon bloggare som verkar intresserad av ämnet - det är inte omöjligt att de tar in din artikel för skojs skull). Nu har du fem sidor som Google älskar och fem relevanta inlänkar. Släpp nu tanken - och gå till handling. Om ett par veckor har din konkurrent fortfarande betydligt fler inlänkar, men du ligger ovanför i SERPen, så vem bryr sig.

    Lycka till!

  10. #10
    dannegotts avatar
    dannegott dannegott är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2
    Bra diskussion

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 02:02
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-22, 13:46
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 11:57
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 12:15
  5. Är detta en länk till min sida?
    Av LaoWang i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 12:08