Resultat 1 till 13 av 13

Hyra eller få hjälp med att bygga "varaktiga" länkar ? Behöver beslutsunderlag

  1. #1
    teles avatar
    tele tele är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    8
    Jag har nyligen startat en webbshop inser att jag måste ha länkar för att kunna göra en "organisk resa". Som helt novis på seo har jag några frågor jag skulle uppskatta att få hjälp med av Er proffs detta, eftersom jag måste hitta någon som kan hjälpa mig med länkar ASAP:

    1. Vad är fördelarna resp nackdelarna med att hyra länkar vs bygga "varaktigt" , dvs att de finns kvar efter ett avslutat samarbete ?
    2.När man väljer leverantör (och har beslutat strategi enligt ovan), skall man välja en en leverantör som "kan" ens bransch o har kontakt med bloggar, siter mm som är relevanta inom produktområdet, eller är det av mindre betydelse ?
    3. Vad är bättre generellt: kvalitet på länkar, eller kvantitet ? dvs bättre 3 relevanta än 100 halv relevanta ?
    4. Finns det någon branschförening eller liknande där man "kvalitetsstämplar" seo företag ? ( skulle underlätta när man inte kan branchen eller inte har några kontakter

    Som blivande köpare av seo tjänster så skulle det kännas bättre om Ni hade vänligheten att hjälp mig med ovan, om inte annat för att jag skall bli en lite bättre beställare av dessa tjänster.

    Gärna mer förslag på om det är något mer jag behöver tänka på !
    Ser fram mot svar

    // Tele

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    1) Du svarar lite på frågan själv där. De varaktiga finns kvar utan att du behöver betala för dem. Nackdelen kan vara att de länkar du hyr kan ge en bättre effekt för rankningen så det går fortare att få upp sidan.
    2) Om du med kan menar förmåga att sätta sig in vad din webbplats handlar om så vill jag nog säga att om det inte är mycket specifika saker du sysslar med så skall de flesta kunna sätta sig in i ämnet snabbt. Däremot kan det vara en klar fördel om de du tänker anlita har kontakter med bloggar andra sociala media samt har relevanta sidor inom ditt ämnesområde.
    3) 100 halvrelevanta, eller orelevanta, länkar kan ge betydligt mer effekt än 3 relevanta. Dock ett diskutabelt ämne vill jag påpeka.
    4) Samma sak med denna fråga. Jag och fler med mig anser inte att det finns en branschförening som är värd namnet. Det finns en förening som försöker ge sken av att vara det. Dock är den mycket diskutabel och ifrågasatt med ett mycket begränsat antal branschföretag som medlemmar.

    Nu skall du tänka på att en del av oss som lär svara arbetar med SEO yrkesmässigt med kunder så du har det i åtanke.

    Edit:
    Finns en tråd som berör punkt 4 här http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=6382 dock så gick den lite off topic. Men i första inlägget, mitt, finns en del länkar där bland annat detta med branschorganisation tas upp.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-01-15 klockan 17:06.

  3. #3
    teles avatar
    tele tele är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    8
    Tack för svaren Urban,

    Skall jag tolka det som att det går snabbare att klättra om jag hyr, men ( av förklarliga skäl ) så varar bygda länkar längre ..? Jag sysslar inte med något specifikt , men det låter som jag har att vinna på att ta reda på vad min framtida leverantör har för kontakter samt att kontrollera om denne har bra kontakter med relevans inom mitt ämnes område.

    Finns det något jag bör undvika , eller ytterligare kontrollera med en seo - konsult ?. Min ambition är att driva upp den organisk delen "så fort som möjligt" men inom etiska och legala ramverk , vad nu det är ...... det är så mycket disskution om avstängningar, sandlådor och inte minst färg på hattar inom seo ämnet

    mvh Tele

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    1) Länkar som ligger kvar efter en eventuell avtalstid ger ju kraft, de som tas bort ger ingen fortsatt kraft även om tiden före de klingar av kan vara lång. Samtidigt om du har hård konkurrens på dina ord så behöver en kontinuerlig länkström komma. En del av det kan du ordna på egen hand andra kanske kommer av sig själv när sidan är etablerad. Du kan iof bygga en del länkar på egen hand här finns länkkataloger listade och här artikelsidor.
    2) Tycker att det verkar vettigt att se om en leverantör av SEO har upparbetade externa kontakter inom den bransch du verkar inom eller relevanta egna resurser. Är de externa kan de förhoppningsvis finnas kvar även som varaktiga.
    Nu är mycket av det här en kostnadsfråga.

    Ramverk är väl det som Googles riktlinjer nämner. Och då är köpta länkar som ger placeringshöjande åtgärder inte ok. Men som sagt den diskussionen bör du ta med SEO-företaget om hur stor sannolikheten är för en negativ respons från Google. I måttlig skala anses det av många inte innebära några risker.

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Att köpa länkar är väl lite som att köra för fort, alla vet att det är "olagligt", men risken att "straffas" är liten, och du når ditt mål snabbare.

    Jäklar vad jag är nöjd med den liknelsen!

    Det är klart att länkar som försvinner är sämre när de väl försvinner. De som har möjlighet att ge riktigt bra länkar vet dock ofta att de kan ta betalt för det. Jag skulle säga att du inte bör fokusera på ett spår. Kombinera hyrda läknar med köpta läknar, se bara till att de tillför ordentligt med kraft eftersom de kostar pengar. Du behöver också posta i länkkataloger och artikelkataloger, byta länkar och på andra sätt få dina länkar på diverse ställen.

  6. #6
    teles avatar
    tele tele är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    8
    Stefan : är imponerad av liknelsen ! , beskriver dert väl känns det som . Som köpare ( med relativt llten kunskap ) kan man ju läsa på en del vilket jag gjort , och det känns viktigt att kunna tillräckligt mycket för att hitta en konsult /företag som kan hjälpa mig som köpare att göra en bedömning vad som är rätt för mig och min verksamhet. Man har ju inte alltid tid eller intresse för tex de mer tekniska aspekterna av det. Jag har dock insett att skapa länkar för att driva trafik är en viktig del för att driva framgångsrik ehandel på nätet , och vill /kan man inte, eller av någon anleding inte gör det själv så köper man hjälp . JAg har tex bestämt mig för att köpa detta och vill Då förstå vad jag köper så bra som möjligt för att värdera min investering. Ytterst handlar det ju om ROI , typ jag är beredd att investera ex kronor om jag tjänar ex kronor , garantier finns ju aldrig men ett ett bra beslutsunderlag o lite kunskap underättar valet.
    Tror att många potentionella kunder för att köpa seo tänker i dessa banor...

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag vill passa på att berömma dig för att du vill räkna hem din investering i ökad försäljning. Det är en bra utgångspunkt, istället för att ranka högt på vissa utvalda sökord.

    I många fall är det nämligen så att man kan hitta några mindre konkurrensutsatta ord/fraser och ranka etta på till en lägre kostnad än en femteplats för det viktigaste sökordet, och då gäller det att avgöra vilket som kommer generera mest försäljning. Det är naturligtvis jättesvårt att veta, men att du har försäljning i fokus gör ju att du inte stirrar dig blind på ett specifikt sökord.

  8. #8
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Jag e lite barnsligt emellanåt. Jag kan vara på en femåringsnivå och vilja ranka högt "bara för att".
    Jag tror att det har att göra med nyhetens behag. Det är så roligt med sökmotoroptimering.

    Det är betydligt bättre att räkna hem sin investering i tid och pengar. Lyssna på Stefan och Urban.

    Petter
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  9. #9
    teles avatar
    tele tele är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    8
    Tack för berömmet ! , men ROI det är ju egentligen det enda jag är intresserad av när jag köper seo som butiksägare o lever på att sälja produkter på nätet ..dvs att jag köper seo för att få kunder till min butik och där måste jag se till att de konverterar på att jag har något som attraherar kunderna(avslut i den "fyskiska världen" ). Sen är det väl så att man kan få mer köpbenägna kunder , lägre (optimalt )pris på att få dessa kunder att titta i min butik mm. Enkelt uttryckt: Jag inser att jag behöver kunder till min butik men jag behöver hjälp med det bästa sättet att få det när det gäller handel på internet. Det är mitt perspektiv som köpare/få hjälp med SEO, tycker att det är ganska enkelt att ha den insikten . ( eller har jag missat når fundamentalt ...?)
    Så Nu måste jag hitta någon med kunskap avseende dettaa som hjläper mig med detta på bästa sätt o därför är Er hjälp viktig!

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ett förslag där är att du lägger ut en förfrågan här http://www.seo-forum.se/forumdisplay.php?f=58 och specar lite vad du är ute efter.

    Din tidigare förfrågan om länkar här http://www.seo-forum.se/showthread.p...ght=#post41462 ger ju inte det du eftersöker eftersom det enbart handlar om att du vill ha länkar. Och att enbart fokusera på länkar utan att veta vad de ger är inte speciellt effektivt.
    Du behöver definiera mål, vilket du är inne på, hur dessa mål skall uppnås osv. Sedan vet jag inte hur väl du arbetat med on page delen av din webbplats.
    Beroende på vilken konkurrens det är kan man komma mycket långt med on page. ibland faktiskt nästan hela vägen. Så där behöver man börja.

  11. #11
    teles avatar
    tele tele är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    8
    Du har helt rätt Urban ! Jag fick höra av "folk på stan" att inlänkar var det som gällde, varpå jag snabbt lade ut annonsen och tyckte att detta var rätt väg. Dock har jag insett att det inte kanske är bara det som gäller och inte så enkelt. Så vad gör jag Då ? , jo jag använder forumet och frågar Er proffs och lär mig mer av de personer som rimligen kan detta bäst. Vilket gör att jag lär mig och får råd så jag blir en bättre beställare och hitta rätt i min ambition. Detta var ingen förfrågan om av tjänster utan ett sätt att lära mig mer , för att sedan kunna göra en mer relevant förfrågan att köpa seo tjänster.DEtta borde väl rimligen vara bra för Er som säljer dessa tjänster och för mig som inte försår så mycket hur detta fungerar."Lagom " kunskap från oss kunder kanske till och med kan göra att vissa potentionella kunder som ser detta som något "obegripligt"och hokus pokus ( som vissa jag stöter på beskriver seo )ser att seo är ett bra och viktigt moment , bland andra för ,att få mer potentionella kunder till webbshoppar tex. och upptäcka dessutom att det är många duktiga och seriösa seo /konsulter/företag som kan hjälpa min affärverksamhet. Det är numera min uppfattning efter ha hört några av Er i denna tråd.

    Blivande köpare av seo tjänster!

  12. #12
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Ett problem i den här tråden är att vi inte får marknadsföra våra tjänster

    Dina "folk på stan" har helt rätt, när det gäller hårt konkurrensutsatta ord är inlänkar ett måste, många, starka och relevanta. För mindre konkurrensutsatta ord kan det räcka bra (som Urban säger) att anpassa informationen på sin sida så att Google (och de andra sökmotorerna) förstår precis vad den handlar om. Det viktigaste för dig är ju att du rankar högt på just de fraser där besökarna blir kunder.

    Ofta är det ganska enkla grejer det handlar om. Se till att produktnamnet finns i både Title och H1. Se till att det även finns i texten på sidan ganska frekvent, och att du ibland använder STRONG och EM för att extra förtydliga att det är just produkten som sidan handlar om. Sen vill du ha en säljande Description, vilket är betydligt svårare att automatgenerera. Sen vill du ha en bra produktbeskrivning och en snygg bild. Bilden påverkar inte din ranking, men den kommer att påverka avslutsfrekvensen. Produktbeskrivningen bör vara säljande och informativ. Här handlar det både om att få med long-tail orden, dvs de ord som i kombination med produktnamnet har lägre konkurrens, och om att öka avslutsfrekvensen.

    Det här är sånt jag tycker att du borde klara av själv till stor del, eftersom det rör innehållet på din sida. Sen rekommenderar jag att du har lite is i magen, och låter saken bero ett par månader, för att sen analysera vilka sökord du får trafik på, och vilka som genererar försäljning. Härifrån har du sen en bra grund för att hitta vilka sökord du vill ha hjälp med off-page optimering för.

  13. #13
    teles avatar
    tele tele är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    8
    Stefan : jag förstår det , men mitt syfte var att lära mig mer som jag beskrev o det borde väl vara bra och i linje med vad man i branchen borde uppskatta , ett bättre köpare , eller kanske inte ..... JAg har försökt att lära mig efter att kört min sajt i analysen hos pineberry , lyckades gå från 33 till 93 procent med egna amatörmässiga justeringar av sidan
    men det är ju lite "staiskt" och fick höra att länkar är nästa steg. JAg har Dock fått en bra bild av de flesta på detta forum och det någon har jag kommer att vilja ha till hjälp när jag köper.Tack för ditt engageman Stefan, känns schysst när man är novis !

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Söker SEO konsult för hjälp med att "städa" sökresultatet i Goggle
    Av SEO_alex i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 11:42
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51
  3. Söker länkar att hyra eller köpa
    Av svenska i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 15:59
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 12:28
  5. Länkar med "ref-id"?
    Av HenrikAI i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 13:32