Resultat 1 till 6 av 6

Sponsrade länkar med google adwords kampanj

  1. #1
    Bonnevilles avatar
    Bonneville Bonneville är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Norrköping, Sverige
    Inlägg
    35
    Helt färsk på det med google adwords. Ska hjälpa en vän med att testköra en kampanj med liten budget. Undrar om någon har svar på mina frågor.

    1. Går det att få reda på priset till sökorden man vill köra en ppc kampanj på innan man lägger ett bud?

    2. Kan man få statistik på unika besökare och just vilken besökare som varit inne på sidan. Min vän var i kontakt med ett media företag som påstod att han kan få information om just vilket företag som klickat på hans annons länk. Stämmer det? I såfall hur får man den informationen?

    3. När man sätter en så låg budget som ex. 1500kr på kampanj totalt, och ex. att kostnaden per klick är 10kr vilket skulle generera 150klick. Får man då rapport vilka tider osv som klicken gjorts? Eftersom det kan innebära att de tar slut fort.

    Tack på förhand

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    1. Du bestämmer ju själv priset, så ja. Ett för lågt pris gör dock att din annons aldrig visas. Google rekommenderar priser för dig.
    2. Både ja och nej. Google Analytics hjälper dig att spåra precis vad användare från AdWords gör. Att få reda på exakt vilket företag går inte, däremot kan man utifrån IP-adressen gissa sig till vilket företag. Vad ska du göra med den informationen? Jag jobbade på ett företag som köpte den tjänsten ett tag, men vi kom fram till att den är helt värdelös. Vi såg att vi hade en del trafik från Volvo, vem fan ringer man där? Den mesta trafiken kom dock från Telia
    3. Jag vet faktiskt inte, skulle gissa på nej. Framför allt med tanke på att Google kommer att fördela dina visningar över dygnet så att du får lagom många klick.

  3. #3
    Bonnevilles avatar
    Bonneville Bonneville är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Norrköping, Sverige
    Inlägg
    35
    Tackar Stefan för infon.
    1. Okej, så när man lägger ett pris får man prisförslag om jag förstår det rätt?
    2. Då var det lite som jag misstänkte det att mer info än man får från google analytics är inte på tal. Min vän fråga mig eftersom han blivit lovad av det media analys företag som han fått en prisuppgift på och de lovade honom exakt rapport med att han kunde få se vilket företag som besökt sidan. Jag kände inte till följande och kände det var bäst att fråga någon här. Är tacksam för ditt svar och information. Han vill kunna använda informationen från unik besökare som exempelvis då är ett företag. Att kunna se om det var från tilltänkta företagskunder osv. kommun, byggföretag osv...
    3. Då hänger jag med..

    stort tack för svaret.

  4. #4
    Marcus Karlssons avatar
    Marcus Karlsson Marcus Karlsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    6
    2. Med analytics så kan du även se vilka internetleverantörer de använder och vissa har en egen lina och då kan du lätt se från vilket företag de kommer. Men jag skulle hellre fokusera på att optimera annonserna och landningssidorna istället för att försöka lista ut vilka företag som klickat på annonserna.
    3. Du bestämmer själv om google ska visa alla annonser så fort som möjligt, sprida ut det över dagen eller vilka timmar på dygnet som annonsen ska visas. Sedan så är det maxkostnaden per klick som du kan få många fler klick än 150 st om du gör rätt.

  5. #5
    Bonnevilles avatar
    Bonneville Bonneville är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Norrköping, Sverige
    Inlägg
    35
    Det var inte illa svarat NPW. Tackar ödmjukast för ditt svar. Ja hänger med och tycker själv personligen att man ska fokusera, optimera annonserna samt landningsidorna. Nu är min vän envis och vill först se vad det händer med en testa på annons kampanj. Innan han satsar på att bygga upp en helt ny hemsida och optimera denna. Jag har försökt påvisa värdet i helheten osv....men han vill att jag hjälper honom ändå....Precis som du skriver tycker jag också att det är lite att elda för kråkorna....Kanske skulle han värdera det lite mer om jag hade tagit betalt för att hjälpa honom med detta

    3. När du säger göra rätt, skulle man kunna tänkas få veta lite mer detaljerat hur du menar?

    tackar på förhand.

  6. #6
    Marcus Karlssons avatar
    Marcus Karlsson Marcus Karlsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    6
    Det jag syftade på var att välja rätt sökord, skriva bra annonser som passar landningssidorna och hela tiden försöka att optimera och förbättra. Om du gör detta bra så får du ett bättre QualityScore och du placeras högre upp och till en lägre kostnad.

    Om du börjar med att välja bra sökord och undviker breda ord som "bil" så blir resten lättare.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Problem med Google Adwords tracking
    Av koalagrey i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 14:20
  2. Sponsrade länkar i bildsök, nyhet?
    Av oskarg i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 22:56
  3. Hjälp med Google Adwords till E-butik
    Av MagnusF i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 16:22
  4. Etiska regler för sponsrade länkar
    Av SWEDMA i forum Nyheter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 13:38
  5. Tips. Gratis adwords. Google kör kampanj igen!
    Av Nisse i forum Google AdWords
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 17:12