Resultat 1 till 7 av 7

Viktiga nyckelord-få besökare?

  1. #1
    Yesboxs avatar
    Yesbox Yesbox är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    47
    Jag gör just nu en nyckelordsundersökning för ett par ord/termer. Men problemet är att jag endast får fram 75-200 besökare/månad (kör undersökningen via Googles sökordsverktyg, exakt matchning). Och jag begriper inte varför jag får fram så få sökare? Det måste vara fler som söker, det är en väldigt stor nisch och marknad.

    Om man kör med flexibelt resultat så hamnar man på ca 2400 sökningar, hur skulle ni ha gjort här om ni ska optimera mot ord/termer med få sökningar?

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    För alla fraser så är det alltid färre som söker exakt, men å andra sidan kanske man kan ranka högre med den exakta sökningen så det är värt det i alla fall.

    Gör en sökning på exempelvis "Biluthyrning i Stockholm" så får du autobiluthyrning.com som etta på den ena och autoeurope.se på den andra. Utan citat görs det 5000+ sökningar per månad, men eftersom det ändå görs dryga 200 på den exakta sökningen så lär även autoeurope.se få en del trafik.

    Men om du vill åt den stora kakan måste du attackera den breda matchningen, det är så de flesta söker.

  3. #3
    Yesboxs avatar
    Yesbox Yesbox är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av donatien Visa inlägg
    För alla fraser så är det alltid färre som söker exakt, men å andra sidan kanske man kan ranka högre med den exakta sökningen så det är värt det i alla fall.

    Gör en sökning på exempelvis "Biluthyrning i Stockholm" så får du autobiluthyrning.com som etta på den ena och autoeurope.se på den andra. Utan citat görs det 5000+ sökningar per månad, men eftersom det ändå görs dryga 200 på den exakta sökningen så lär även autoeurope.se få en del trafik.

    Men om du vill åt den stora kakan måste du attackera den breda matchningen, det är så de flesta söker.
    I detta exempel så antar jag att den breda matchningen är "Biluthyrare"?

  4. #4
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Nej, jag pratar om skillnaden mellan

    Biluthyrning i Stockholm
    och
    "Biluthyrning i Stockholm"

    Alltså med eller utan citat runt sökningen.

  5. #5
    Yesboxs avatar
    Yesbox Yesbox är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av donatien Visa inlägg
    Nej, jag pratar om skillnaden mellan

    Biluthyrning i Stockholm
    och
    "Biluthyrning i Stockholm"

    Alltså med eller utan citat runt sökningen.
    Ok, så jag borde enligt detta exempel optimera mot biluthyrare i Stockholm, har jag förstått det rätt? Om man vill nå ut till fler än 200 besökare?

  6. #6
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Nu vet jag ju inte vad det är för sökord eller sökfraser ni fiskar efter, men faktum är att det är hopplöst att gå in som etta för en konkurrensutsatt fras utan en mängd arbete. Men, givet att man nu hittat exempelvis en sökfras som används ibland - som "Biluthyrning i Stockholm" (med citat!), så kan man ju genom att använda den exakta ordalydelsen i title, rubrik och text faktiskt ta förstaplatsen för den exakta frasen även om man inte kan tävla om den breda (den utan citat) ännu. Optimerar man för den exakta frasen så gör man det dock indirekt även för den breda (så klart) - så man har en chans att så småningom vinna mark där.

    Klarar man inte den exakta frasen heller så fortsätter man att leta längre och mer udda fraser, som kanske "Biluthyrning i Stockholms innerstad", eller "Biluthyrning vid Arlanda" och ser till att plocka de 5-10 sökarna varje månad som kommer den vägen. Varje sida man adderar till sin sajt för varje sökfras kommer naturligtvis att (med listig internlänkning) hjälpa upp de större sökfraserna.

    Sett på att annat vis, om Aftonbladet på sin framsida skriver rubriken "Biluthyrning kommer förbjudas i Stockholm" (otroligt, men låt oss gå med det en stund), så kommer de högst sannolikt att slå sig in långt upp på den breda frasen - men aldrig bli hittade med just "Biluthyrning i Stockholm", eftersom de inte skriver exakt så.

    Sedan skriver du plötsligt "biluthyrare" i stället för "biluthyrning" och det är ju ett helt annat ord. Jag antar att du bara skrev fel..

  7. #7
    Yesboxs avatar
    Yesbox Yesbox är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    47
    Tack för att utförligt svar, förstår mycket bättre nu. Men om man är ute efter den bredare ordfrasen, måste man då optimera för varje fras? Eftersom i mitt fall kommer optimeringen till en enda exakt ordfras inte generera så mycket trafik, det är ju de "5000" i ditt exempel sökare jag vill nå.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 16:54
  2. Hur viktiga är egentligen inlänkar?
    Av lexander i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 05:22
  3. 5 viktiga sökmotorer och kataloger
    Av JohanSe i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 10:01
  4. Att följa ett nyckelord och besökare
    Av Urban G i forum Sökordsanalys
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 20:26