Resultat 1 till 9 av 9

bakslag...

  1. #1
    nfalks avatar
    nfalk nfalk är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    37
    Jag har ju tänkt att jag skall lära mig det här med SEO och tyckte att min frus webbsida som jag har gjort till henne skulle vara ett bra objekt att öva på. Sagt och gjort, jag ändrade lite ord i titeln som innehöll dom ord som jag ville att hennes sajt skulle dyka upp på. Jag lade även till lite meta taggar, trotts att jag läst att det antagligen inte gör någon nytta. Men inte heller kan jag tänka mig att dom skulle vara till skada, så varför inte? Iallafall...nu någon vecka senare så är man ju lite nyfiken om det har gjort någon som helst skillnad...söker på "frisör" o "göteborg" och som vanligt så kommer den inte upp, söker på "hårkreatör" där hennes sajt brukar komma tvåa, och inte heller där dyker nu något upp!!?? what!? söker på hennes namn (som även är hennes domännamn) och inte heller då dyker sajten upp som den brukar....Jag har alltså i mina första trevande försök att sökoptimera min frus webbsida lyckats att få bort den helt från googles sökresultat!!

    Det är lite roande, men mest oroande

    Vad har jag gjort fel? jag har ju nästan inte gjort något...

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Inget av det du nämner borde rendera något straff från Google, så det är säkerligen högst tillfälligt. Om du vill veta om sajten finns kvar över huvud taget kan du skriva "site:www.domain.se", så listar Google alla sidor den har i indexet, oavsett sökord.

    Om du skickar ett PM med domänen så kan jag hjälpa dig att få tillbaks den i indexet igen om den nu verkligen är borta.

  3. #3
    nfalks avatar
    nfalk nfalk är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    37
    hmm...konstigt. www.hennesdomän. se kommer inte fram heller förutom en undersida (hennesdomän .se/?page_id=144) så sajten verkar vara borta. Men vad kan det bero på?

  4. #4
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Klurade ut vilken domän det gäller :-).. Ta bort www ur site:sökningen - såg att den redirectar bort www, så den är bara indexerad på domänen direkt.
    Det finns sju sidor indexerade och åtta hos bing.com, så det verkar bara vara själva domänsidan som fallit ur just nu. Den kommer nog tillbaks vilken dag som helst.

  5. #5
    hakans avatar
    hakan hakan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    78
    Lyckades också lista ut vilken sida det gäller En sak jag tänkte på är att det inte är någon som helst text på förstasidan (bortsett från menyn och sidfoten), du borde åtminstone ha med en h1-tag med sidans titel och någon liten text som beskriver sidan och innehåller sökorden du vill synas på (antagligen hårkreatör, frisör, göteborg osv).

  6. #6
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Det stämmer Håkan, jag skickade en bunt tips i PM igår - och problemet med framsidan är med all säkerhet den närmast totala avsaknaden av inlänkar i kombination med att allt på framsidan är designelement, dessutom helt utan alt-taggar eller liknande.

    Tror Google helt enkelt dumpade sidan som "tom".

  7. #7
    nfalks avatar
    nfalk nfalk är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    37
    Håkan och Donatien, Tack för handfasta tips. Jag skall ta dom till mig och förändra det till sidan. Blev först väldigt paff bara att index sidan försvann helt precis när jag börjat att pilla med den, så jag hoppas det bara var en tillfällighet.

  8. #8
    hakans avatar
    hakan hakan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av nfalk Visa inlägg
    Håkan och Donatien, Tack för handfasta tips. Jag skall ta dom till mig och förändra det till sidan. Blev först väldigt paff bara att index sidan försvann helt precis när jag börjat att pilla med den, så jag hoppas det bara var en tillfällighet.
    Förstår det, men om man ser det hela ur Googles perspektiv är det kanske inte så konstigt ändå. Google gillar text och semantiskt innehåll, här finns inget textinnehåll, inte ens alternativ text för bilderna. Men fyller du på med lite text, och gärna lite mer inlänkar till sidan, är jag säker på att förstasidan blir indexerad igen.

    En annan grej, när du ändå håller på och optimerar, är att du borde byta ut h2 mot h1-tagg som huvudrubrik för de olika sidorna. Du borde också använda dig av alt-taggen för att ha en alternativ text på bilderna, det blir speciellt viktigt för den här webbplatsen eftersom en stor del av innehållet är just bilder.

  9. #9
    nfalks avatar
    nfalk nfalk är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    37
    Sant Håkan. Fick samma tips från Donatien i ett PM.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)