Resultat 1 till 9 av 9

Interna länkar i Wordpress från gamla poster till nya?

  1. #1
    Jonathan Björkskogs avatar
    Jonathan Björkskog Jonathan Björkskog är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Finland
    Inlägg
    82
    Använder YARP (Yet another related post) för att skapa lite interna länkar mellan liknande poster. Pluginnet har som default en ruta ikryssad som gör att pluginnet bara genererar länkar till äldre inlägg. Detta är väl för att få det att se mera naturligt ut, man länkar ju inte till inlägg som inte ännu finns när man bloggar, men jag undrar om det skadar att tillåta pluginnet att länka "framåt i tiden"?
    Så att en relevant post från 2009 plötsligt börjar länka till en post jag skriver idag. Jag kan medge att det inte ser naturligt ut, men relevansen är det ju inget fel på, och de gamla posterna får ju kontinuerligt lite nytt innehåll i form av länkar till nya poster. Vad tycker Google om detta tror ni? I och för sig så indexerar de ju inte de gamla posterna särskilt ofta, så det tar säkert ett tag innan de hittar länken till den nya posten.

    Summa summarum, skall man bara låta pluginnet länka bakåt i tiden, eller också framåt?
    Jonathans Facebook Tricks

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Det är väl inget onaturligt i att man uppdaterar gamla inlägg med länkar till ny information? Kan inte se att Google ska ha något emot det - tvärtom.

  3. #3
    Jonathan Björkskogs avatar
    Jonathan Björkskog Jonathan Björkskog är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Finland
    Inlägg
    82
    Det var det jag tänkte också.

    Men å andra sidan, om man bara länkar bakåt i tiden så får man ju användarna och google att besöka äldre inlägg också. Länkar man till allt så kan det bli ganska rörigt, vartefter man gör nya inlägg som är mera relevanta till ett gammalt, så byts ju länkarna ut i det gamla, och vissa länkar faller bort.. Så det blir svårt att veta hur många interna länkar det finns till ett visst inlägg sedan. Om det inte finns ett plugin för det också? skall söka..

    Tror iallafall att jag låter pluginet länka både bakåt och framåt så skall jag se vad som händer..
    Jonathans Facebook Tricks

  4. #4
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Jag brukar ställa in det pluginet att länka både framåt och bakåt i tiden. Jag skulle uppskatta det som besökare.

    Tänk dig att du kommer in på min blogg (via fb, google eller vad som) där jag skrivit om en arbetsintervju som jag gick på. Eftersom du är så nyfiken på mig så vill du ha en länk till ett nyare inlägg som berättar hur det gick på intervjun.

    Ur googles synvinkel så håller jag med donationen.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  5. #5
    Jonathan Björkskogs avatar
    Jonathan Björkskog Jonathan Björkskog är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Finland
    Inlägg
    82
    Tack för svaren! Jag kör vidare som jag tänkte, och låter länkarna gå både framåt och bakåt!
    Jonathans Facebook Tricks

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Får först nämna att jag inte använder pluginet då jag föredrar att själv bestämma vilka poster jag skall länka tillbaka till i tid eller framåt från andra. Och då bestämma vilken ankartexten skall vara.

    Men att se ett inlägg som länkar tillbaka till 5 till 10 eller fler bloggposter som ligger 3-5 år tillbaka i tiden som dessutom har ringa eller kanske t.o.m. ingen nuvarande relevans till det senaste känns spammigt.

    Om det är det pluginet som även skapar länkar i besökares kommentarer till den egna sidan är den tekniken lite tvivelaktig som jag ser det, att snika in länkar på det dina besökare skriver.

    Så skall det användas bör man nog styra lite vilka poster det skall länkas till. Hur Google tycker om tja, petar du en mängd länkar till orelevanta eller svagt relevanta bloggposter för jämnan så lär det göra vare sig till eller ifrån.

  7. #7
    Jonathan Björkskogs avatar
    Jonathan Björkskog Jonathan Björkskog är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Finland
    Inlägg
    82
    Det här pluginet påverkar inte kommentarerna, i allafall inte på de bloggar där jag använder det. Och man kan ställa in "relevansgraden" från 1 till 10 så att det bara länkar ifall det hittar riktigt relevanta poster.

    Jag tycker i alla fall att det ger besökarna mervärde, när man läst en post läser man ju gärna en annan post som handlar om samma ämne, och då sjunker ju avvikningsfrekvensen. Jag har märkt att jag ofta klickar mig vidare till andra liknande inlägg när jag läser andras bloggar, t.ex på Walter Näslunds blogg. (Han använder "Similar posts", ett annat plugin som gör samma sak).
    Jag skall kolla om avvisningsfrekvensen sjunker på den blogg där jag aktiverade pluginet igår, isåfall är jag nöjd i alla fall..
    Jonathans Facebook Tricks

  8. #8
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Ur ett läsar/besökar perspektiv så skulle i alla fall jag uppskatta om länkarna går till både nya som gamla inläggen. Det är ju inte när inläggen skrevs som är det väsentliga utan vad de innehåller.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  9. #9
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Ahh, jag har tänkt på det du säger Urban! Jag avänder SEO Smart Links och det ger länkar även i kommentarer. Det kanske går att ställa in, jag ska kolla på det

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Antal interna länkar till en sida påverkar ranking?
    Av Tony Bolero i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 23:46
  2. Från statisk till Wordpress -> Google strul
    Av dat98cbr i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 09:53
  3. Interna Länkar, till vilken sida?
    Av carlespuyol i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 09:35
  4. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 10:20
  5. bbPress - nya forummotorn av Wordpress
    Av Anton Johansson i forum Optimering
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 23:19