Resultat 1 till 5 av 5

Ny domän för att ranka högre

  1. #1
    JiDubbelves avatar
    JiDubbelve JiDubbelve är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    27
    Jag är 1:a på sökord 2 och 3, men 5:a med mitt mest önskvärda sökord.
    Funderar på att att starta en domän med "sökord1".domän och 301-redirecta till första hemsidan för att få lite mer kräm i sökord 1.

    Vad tror ni??

  2. #2
    Jonathan Björkskogs avatar
    Jonathan Björkskog Jonathan Björkskog är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Finland
    Inlägg
    82
    Jag är inte helt säker, men det borde inte ge någon större kräm ifall det inte finns tidigare länkkraft till "sökord1" domänen. Men lite trafik kan det ju ge ifall det är en fras som folk ibland skriver in i addressfältet.
    Jonathans Facebook Tricks

  3. #3
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Rätt Jonathan, man måste bygga upp nyckelordsdomänen först och 301:a den sedan och jag är mycket skeptisk till att domännamnet spelar någon roll i själva 301-hänseendet. Det är inlänkarnas kraft som överförs (eller delar av den snarare) och inte domänens. Du kan lika gärna registrera precisvadsomhelst.se, skapa länkar till den och sedan 301:a.

    Eller - bättre - skippa domänen och fixa länkar till sidan direkt istället, så slipper du svinnet.

    PM:a mig sökordet så kanske vi kan byta artiklar någonstans, det ger bättre resultat än att hålla på och trixa med domännamn.

  4. #4
    JiDubbelves avatar
    JiDubbelve JiDubbelve är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    27
    Jag tänkte såhär:

    Google söker igenom min nya domän och ser att den har lika bra innehåll. och kanske rankar den högre just på pågrund av domänen.

  5. #5
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Så länge du har domänen i behåll så stämmer det till viss del. Domänen gulaskoblock.se kommer ranka högre för sökningen "gula skoblock" än en annan domän med likvärdigt innehåll.

    Men så fort du gör en 301:a så lär Google strunta i domänen och bara föra över värdet på eventuella inlänkar till den, som om de hade länkat direkt till den nya domänen (men med ett avsevärt tapp på länkvärdet).

    Om du tänkt att bygga upp en separat domän och sedan behålla den, då gör du klokt i att leta nyckelordsnära domännamn, men för det scenario du beskrev så är det inte rätt metod.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Ny kod för att hantera duplicate content
    Av Jim Westergren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 20:29
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 21:15
  3. Hitta verktyg för att hitta rätt domän.
    Av Björn R i forum SEO-verktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 20:51
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 18:28