Resultat 1 till 4 av 4

Maximal optimering på huvudsökordet

  1. #1
    AndersBs avatar
    AndersB AndersB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    6
    Hej!

    Skulle vilja få reda på lite om man kan råka "förstöra" sin optimering på sitt huvudsökord.

    Ett förklarande exempel:
    Om jag har en site som handlar om bilar och mitt huvudsökord är just "Bilar".
    Jag optimerar sökordet "Bilar" till min startsida.
    Jag har undersidor som är per stad. T.ex. Borås. Den sidan vill jag optimera med sökorden "Bilar Borås".

    Mina frågor är:
    - Om jag lägger internlänkar och inlänkar (externa) till Borås-sidan med länktexten "Bilar Borås", kommer jag att "förstöra" optimeringen på startsidan för mitt huvudsökord "Bilar" då? Eftersom ordet "Bilar" då även optimeras mot undersidan Borås?
    - En hel site kanske har 50 stads-sidor, och då är det många sidor som optimeras mot "Bilar".
    - Eller är det bättre att använda länktexten "Borås" (utan ordet Bilar) mot undersidan?

  2. #2
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Det skulle jag inte tro, har sett flera siter använda sig av den typen av sitestruktur(och även behållit sin starka position i serpen länge), och på det sättet lyckats bygga upp en snygg svans för att täcka upp variationer av sökfraser som kretsar kring huvudsökordet, tex bilar.

  3. #3
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Jag använder ibland huvudord på en sida och sedan huvudord+ort på en mängd andra för att försöka fånga upp lokala sökningar. Det verkar som Kimpo säger inte störa huvudordet. Sajten som helhet får fler sidor och huvudordet som ligger (bör ligga) högre upp i hierarkin får fler interna länkar "uppåt" från undersidorna som ju får relevans för huvudordet också.

    Jag stöter ibland på kunder som inte vågar röra sina sajter för att de "äntligen" uppnått något viktigt SEO-mål. Att stanna av och försöka sitta still i båten brukar garanterat leda till att trafiken sakta men säkert sjunker. Att fortsätta mata på med material, möblera om (i begränsad utsträckning), sålla bort gammalt och ersätta med nytt (och hålla tungan rätt i 301-munnen) - det genererar visserligen högre volatilitet men i snitt betydligt mer trafik.

  4. #4
    AndersBs avatar
    AndersB AndersB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    6
    Kan det till och med vara så att det är bättre att använda huvudord+ort, för att "lära" sökmotorerna att det är just den kombinationen som är den sidans huvudsökord?
    Eller spelar det ingen roll om jag kör varianten huvudord+ort eller bara ort?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. one.com + optimering?
    Av an_na i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-23, 21:47
  2. Frågor om inlänkar för optimering på specifikt nyckelord
    Av mattiasjarnhall i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 21:24
  3. Helgrym optimering på riktigt porriga sökord!
    Av Johan W i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 23:06
  4. Maximal antal länkar från samma site.
    Av Marcin i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 19:36
  5. Optimering
    Av Bmwpower i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 16:58