Resultat 1 till 11 av 11

Länka mellan siter med samma IP-adress

  1. #1
    AndersBs avatar
    AndersB AndersB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    6
    Hej!

    Spelar det någon roll att länkar från en site till en annan ligger på samma webbhotell och då har samma IP-adress?

    Om det är många siter som är ihoplänkade och alla ligger på samma webbhotel (= samma IP-adress), kommer sökmotorerna att ogilla dessa länkar?

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Upp till en gräns, "nej". Efter en gräns, "ja usch, du har skapat en länkfarm".

    Var gränsen går? Oklart - men enstaka länkar är naturligtvis ok. Troligen är toleransnivån hos Google ganska hög numera, men om du vill marknadsföra en sajt med hjälp av flera andra så bör du definitivt försöka separera dem så långt det går.

    Andra faktorer är naturligtvis hur stor andel dessa länkar utgör av den totala mängden länkar (både in och ut) från de olika sajterna. Men om intra-sajt-strukturen utgör majoriteten av länkningen, ja då är det stor risk att Google buntar ihop sajterna. Straffet för det kan variera från "lågt länkvärde" till ren uteslutning ur index. Men då ska man gå ganska långt för att drabbas.

    Tänk också på att IP-numret bara är ett sätt som Google kan ta reda på att ni "samarbetar". Andra sätt är Webmaster Tools, Analytics och kanske rentav Google Toolbar eller Chrome. Det beror, som nyss skrevs i en liknande tråd, lite på hur konspiratoriskt lagd man är.

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag har nåt plugin till firefox som talar om för mig hur många sajter som använder samma Analytics-ID. På samma sätt kan jag se om det finns flera sajter kopplade till samma AdSense-konto. Om jag kan se den här informationen kan du vara säker på att Google kan det också.

  4. #4
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Att de kan se den är det ingen tvekan om, på samma sätt som svenska myndigheter skulle kunna samköra en massa register. Sedan finns det eventuellt lagar och etiska regler som hindrar dem. I Googles fall frågor om integritet och "don't be evil". Det kan ju tänkas falla tillbaks på dem om de å ena sidan säger "använd våra verktyg", men å andra sidan straffar sajter med hänvisning till att "du använde ju våra verktyg".

    Dessutom - det faktum att man har flera sajter i sin webmaster tools innebär ju inte med automatik och nödvändighet att man själv publicerar dem. Man kan ju till och med vara en konsult med flera konkurrenter i samma verktyg. Tror G blir tvungen att hellre fria än fälla i ganska många fall och det är det jag menar när jag säger att de har en ganska hög toleransnivå.

    Vad det gäller pluginen - jag hittade det inte när jag sökte på "nåt plugin" - har du ett bättre namn? :-)

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag tror det är SEO Quake Toolbar som ger mig den där overlayen som talar om sånt för mig. Och jag håller med dig, de bör nog inte straffa... Om man däremot BARA har länkar från sajter med samma Analytics-konto tror jag att man är ute på hal is.

  6. #6
    AndersBs avatar
    AndersB AndersB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    6
    Jag tackar för svaren och kan tillägga att jag inte länkar hej vilt mellan mina siter utan har en genomtänkt länkstrategi där jag bla ser till att bara länka mellan sidor som har med varandra att göra, samt att jag har en massa andra inlänkar som kommer från andra siter än mina egna siter.

    Ska testa SEO Quake Toolbar och se vad den kan erbjuda. Tack för tipset.
    Senast redigerat av AndersB den 2011-02-02 klockan 23:41. Anledning: felstavning

  7. #7
    MrBs avatar
    MrB MrB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    155
    Hmm
    om du inte kör windows kod
    så finns det VPSer som kan erbjuda ip i olika C-nät

    då kan du hyra en VPS och sen ha ett par olika IP kopplade till samma VPS

    men gör inte som jag
    koppla alla domain till samma analytics konto
    (korkat av mig ! hahah)
    Jobbar med webbaserad Schemaläggning mm

  8. #8
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Men frågan är minskar kraften av en länk om den kommer från samma ip?

    Jag är i tagen att flytta en sida som är tänkt att ge mycket länkkraft till en rad andra sidor. Vill alltså ha denna på samma sida. Men samtidigt så kvarstår problemet med AdSense. Om jag har olika ip men ändå vill ha AdSense på samtliga sidor så ser ju Google vad jag gör ändå? Om nu länkkraften i sig inte blir sämre.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  9. #9
    Anders Hs avatar
    Anders H Anders H är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
    Men frågan är minskar kraften av en länk om den kommer från samma ip?
    Det beror på vad det är för IP skulle jag tro. Om det är ett IP som används av ett webbhotell, där flera tusen delar på samma IP så bör Google förstå att det är frågan länkar mellan siter inom samma webbhotell och då är det inte så konstigt.

    Har du bara två siter på samma IP, och länkar mellan dessa är det ju lättare för Google att förstå att det är sidor som har samma ägare.

    Har du "stor del" länkar från samma IP kan det spela roll, men det bör inte spela så stor roll om du i övrigt har länkar från många olika IP-nummer.

  10. #10
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Antar att det är rätt lugnt. Större delen av länkarna kommer från andra ipn och sidor än mina egna. Men framöver då jag själv (förhoppningsvis) har ett gäng tunga sidor som kan bidra med starka länkar till nystartade sidor så vill man ju inte bli straffad för att man råkar ha de på samma hotell. Fast lösning blir ju att nya sidan får ligga på ett nytt hotell
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  11. #11
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
    Antar att det är rätt lugnt. Större delen av länkarna kommer från andra ipn och sidor än mina egna. Men framöver då jag själv (förhoppningsvis) har ett gäng tunga sidor som kan bidra med starka länkar till nystartade sidor så vill man ju inte bli straffad för att man råkar ha de på samma hotell. Fast lösning blir ju att nya sidan får ligga på ett nytt hotell
    Japp, alternativ kör på den vps taktiken som MrB sade fast det gäller om hur mkt pengar man är beredd att lägga ut (vps kostar lite mer än vanligt webhotell) som du säkert vet.
    Fast jag lånar tråden lite, Vad händer om jag har fler domäner på ett och samma webhotells konto, och sedan länkar 2 sajter mellan varandra? Det bör inte vara så stor påföljd då?

    Alternativ kan man skapa en blogg på typ wordpress och länka en sajt dit, sedan från wordpress sajten länka till min huvudsajt? ett 3 vägs byte?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Samma IP adress från flera hemsidor?
    Av Hansen i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 23:50
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 13:34
  3. Länka mellan egna siter
    Av rednaw i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 10:50
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 19:25
  5. Katalog som vill ha ip-adress
    Av Anders Granström i forum Kataloger
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 22:45