Resultat 1 till 5 av 5

Hur många sökord skall jag ha?

  1. #1
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Hejsan.
    Har en liten seo fråga till er seo kunniga.
    Hur många sökord ska man ha på sin sida? Första sidan tänker jag på nu - och hur många på undersidorna?

    Konkurrensen är väldigt låg på min nisch så jag tror jag kan hamna högt upp i serpen, utan att ta i för mycket.

    Sen har jag en till fråga,
    om jag vill ranka högt på t.ex bil från japan.

    Kan jag då ha sökorden så här : bil, från, japan

    eller ska jag ha hela frasen? : Bil från japan
    Tacksam för svar!

  2. #2
    Larenholtzs avatar
    Larenholtz Larenholtz är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    14
    Rent konkret så ska man ha ett sökord per sida. Dvs om vi säger att du säljer möbler så har du förslagsvis 5 kategorier. Soffor, bord, sängar, lampor osv. Varje kategori ska ha en egen sida. Tilte bör ligga kring 65 tecken, vilket gör att man kan allt som oftast bara ha med ett sökord + några säljande ord.

    Exempel startsian

    Möbler Online - Kvalitetsmöbler på Internet | Ditt varumärke

    Kategorisida:

    Soffor - Kvalitetssoffor online |*Ditt varumärke

    Produktsida

    Venedig skinnsoffa |*Ditt varumärke

    Köksbord Banko i Ek | Ditt varumärke

    Och så fortsätter man hela vägen.

    Tänk på att ha unik text för varje kategorisida och unik text för varje produkt. Många gör fel genom att kopiera tillverkarens texter, har du otur så har Google indexerat dem och bestämmer sig för att du kopierar något som redan finns vilket påverkar din synlighet.

    www.sokmotorkonsult.se har ett on-page verktyg som du kan använda för att få en indikation om du har gjort rätt.
    Sökkonsulterna | Sökmotoroptimering

  3. #3
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Tack så mycket, Larenholtz för ett välskrivet inlägg.

    Dock undrar jag, lite mer än 1 sökord kan jag ha?

    Jag vet att det finns en "tumregel", jag har iaf hört om den. Så här löd den:
    1-7 sökord om det är svår konkurrens
    1-3 sökord om det är lätt konkurrens..
    Dock vet jag inte hur mycket detta stämmer så skulle någon kunna komma in här och reda upp det hela?

    Jag fick heller inte svar på om jag vill t.ex ranka högt på bil från japan, hur jag ska ha det i min sökord, Eller spelar det ngn roll om jag inte har den frasen/de orden i min sökord? Kan jag ändå ranka högt på de i google? T.ex att jag nämner bil från japan i en mening på startsidan eller något?

  4. #4
    Larenholtzs avatar
    Larenholtz Larenholtz är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    14
    Det är lätt att man tar det här med sökord lite fel. Jag har exempelvis en sida som har ett "nyckelord" om man så säger. Men jag får trafik till den enskilda sidan på ca 50 unika sökningar. Men sidan har fortfarande ett primärt ord och så är det i ditt fall med. "Bilar från Japan" är det primära nyckelordet, därefter råder det en hel del åsikter om hur du ska utforma Title och rubrik för brödtexten för bästa resultat.

    Du kan med all säkerhet få trafik på sökningar om du får tillräckligt med länkar till din sajt på mängd olika sökningar där Bilar+Japan ingår. När det gäller sökord och hur många du kan ha, så måste man sära på vart du skriver sökorden. I Title ska det primära sökordet vara först och eftersom Google begränsar (60-70 tecken) i hur mycket din title syns kan du därmed inte klämma på med 7 sökord. Förslagsvis kan du skriva Title "Bilar från Japan - En sammanställning av de mest populära | Sajtens namn". H1 som är rubriken för texten kan du skriva "Bilar från Japan" och sen är det bara att säga det du vill ha sagt i textstycket. Via underrubriker kan du få in bilar och Japan på ett naturligt sätt också.

    Jag är lite nyfiken på om Bilar från Japan är en kategori i din sajt, eller om det är en produktsida/ recension sida.

    Det blir dessutom lättare för dig att förstå hur det fungerar när du har gett dig in det "live", och därmed skruvar på de små detaljerna. Observera att länkar från andra sajter avgör i hur du syns i sökresultatet. Jag gjorde en sammanfattning om vad jag gjorde för att ligga bra till på sökordet "Sökmotormarknadsföring" som du kan läsa här (http://www.sem-larenholtz.se/hur-jag...larenholtz-se/)
    Sökkonsulterna | Sökmotoroptimering

  5. #5
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Detta var ett bra inlägg igen, Larenholtz.
    Mycket information men jag måste som med andra saker, nöta och nöta för att lära mig - för det är väll så ni lärder er va? (Nöta och testa) - Ni som är bra på seo dvs.

    Bilar från Japan är dock ett exempel men det kan vara "hela min sidas syfte" eller t.ex en produktsida.

    Jag undrar dock om det är bra att ha som titel, " Hem " på startsidan eller om man ska ha en sökfras?
    Jag kör ju automatiskt med wordpress så min titel kommer i H1 :P

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur ska jag ha mina länkar?
    Av Padchi i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 21:04
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 10:34
  3. hur många utlänkar kan jag ha?
    Av erison i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 21:17
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 14:09
  5. Hur många utlänkar bör man max ha?
    Av midas i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 22:20