Det som handlar om dubbelt innehåll mellan olika webbplatser brukar dyka upp som diskussion då och då.
Vi får alltid de som hävdar att det fungerar bra med duplicate content på flera olika webbplatser eftersom de själva har sett att det fungerar. Men det händer ofta att det inte fungerar och sidorna med det dubbla innehållet hamnar i det svarta hålet. Eller mer konkret uttryckt den här texten dyker upp.
Vi har uteslutit vissa svar som var snarlika 11 som redan visats för att kunna ge dig de mest relevanta resultaten.
Om du vill kan du göra om sökningen och inkludera tidigare uteslutna resultat.
Jag gjorde en liten flytt i går från en webbplats till en annan av ett helt textstycke p.g.a. omprofilering. Satte en redirect 301 från den gamla urlen till den nya för just den texten.
Och vad händer, inte överraskande, texten på den nya sidan hamnar i det svarta hålet och den gamla sidan ligger fortfarande kvar. Inte så konstigt dock då det tar ett tag före en redirect slår igenom fullt. Finns lite mer om det på min blogg här. Och det kommer också utgöra ett litet test på hur länge det tar före en 301 har suddat bort spåren av den gamla texten.

Men så länge ingen kan visa vad det är som får Googles filter för duplicate content slår till så skall dubbelt innehåll undvikas enligt min åsikt.
Det finns i forumet fler trådar om det hela där exempel på att det fungerar och att det inte fungerar redovisas.
Skulle vara trevligt om någon har en källa som benar ut det här lite mer.


(Länkningen till min egen sida är enligt regel 8 då den utgör en fördjupning om webbplatsen det gäller men behöver inte besökas för att fortsätta diskutera här)