Resultat 1 till 6 av 6

Bildsök

  1. #1
    emanuelkarlstens avatar
    emanuelkarlsten emanuelkarlsten är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    14
    Hallå, försöker lura ut vad det är som gör att vissa saker hamnar högt i googles bildsökresultat. Vet ni?
    Om man till exempel söker på Kladdkaka så kommer det upp en länk från Bandit överst. Inga särskilt snygg alt-tagg på den, eller nåt annat speciellt. En bloggpost som heter Kladdkaka, helt enkelt.
    Kladdkaka är en av Sveriges mest sökta termer - så vad är det som gjorde att just den här kom överst?
    Och sen undrar jag såklart generellt - vad gör att saker hamnar överst på googles bildresultat.
    Gör hobby-SEO för Söta saker

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Bilden har ett filnamn som är kladdkaka.jpg sedan har väl bloggposten ett antal länkar till sig. Både externa och kanske även interna.
    Om man arbetar lite aktivt brukar det gå att ordna.

    Min bild på jordgubbstårta ligger med i den vanliga sökningen också trots namnet tarta.jpg.
    Sedan har jag bilder med när man söker på valaffischer/valaffisch i den vanliga sökningen och i bildsökningen. Bilder som las upp för fyra år sedan i en del fall.

    Så; ett beskrivande filnamn på bilden, omgivande text i inlägget där bilden finns, alt-text samt att försöka få länkar direkt till bilden eller till inlägget.
    Interna länkar fungerar bra de med. Kan finnas anledning att i senare inlägg länka tillbaka till bilden/inlägget i en relevant text.
    Egentligen samma princip som med all optimering.

    Sedan vet jag inte vilket kommersiellt intresse ett företag kan ha att hamna högt upp på ordet kladdkaka med en bild. Så det kan helt enkelt i ditt exempel vara att det inte är någon som optimerar aktivt för att ligga bra till på bildsökningen.

  3. #3
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Det handlar mycket om det uppenbara man kan göra: title-text, alt-text, kringliggande text, sidan i övrigt, om bilden länkar till något relevant osv. Det enda man inte kan tillskriva Google är väl förmågan att faktiskt tolka bilden som en kladdkaka eller liknande. Jag skrev ganska nyligen en artikel om just SEO för bilder där jag också provade att få en bild att bli betraktad som fri att använda under Creative Commons-licensen. Bilden är på Naturhistoriska Riksmuseet (som jag helt fräckt länkar här som ett led i experimentet - kan väl knappast bli betraktat som egenreklam, det är begränsat kommersiellt intresse i den länken för att uttrycka sig lindrigt :-) och den blev indexerad efter ett par veckor. Artikeln indexerades i princip omgående.

    Jag misslyckades kapialt att få Google att förstå licensen fastän jag följde en massa goda råd jag hittat hos förståsigpåare runtom nätet. Det är dock svårt att hitta exempel utanför Wikipedia och Flickr, så det är inte bara jag som har problem. Däremot rankar jag hjälpligt högt nu för bildsökningar efter just "naturhistoriska riksmuseet", allra helst om man väljer "stora bilder". Min uppfattning är att det går ganska bra/lätt att optimera för bilder, men att det tar betydligt längre tid och att det är trögare än för vanliga sökningar.

    Jag skippar länken till artikeln som kompensation för min bildlänk, men om du är intresserad så finns artikeln bakom min signatur och under sökmotoroptimering->seo-ordbok->bilder.

    Om någon vet vad jag gör för fel när det kommer till licensen där är jag idel öra!
    Senast redigerat av Urban G den 2011-02-07 klockan 22:51. Anledning: Länkat till artikeln enligt regel 8.

  4. #4
    emanuelkarlstens avatar
    emanuelkarlsten emanuelkarlsten är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    14
    Spännande! Det där var min följdfråga, hur man får google att fatta licensen. Sjukt att det ska vara så svårt? Det borde ju ligga i allas intresse. Tar gärna den där länken till artikeln också
    Gör hobby-SEO för Söta saker

  5. #5
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av emanuelkarlsten Visa inlägg
    Spännande! Det där var min följdfråga, hur man får google att fatta licensen. Sjukt att det ska vara så svårt? Det borde ju ligga i allas intresse. Tar gärna den där länken till artikeln också
    Jag tror att problemet i mitt fall är att jag har en minatyrbild som länkar till den större bilden. Ett vedertaget förfarande och lite yxigt att komma runt. Endera måste man bädda in en jättebild i originalartikeln (Urban länkade till den här ovanför - tack!) eller ha en separat html-sida för den stora bilden och länka till den. Man måste ju nämligen omge bilden med någon slags tagg som ger information om licensen. En bild i sig har ju ingen metainformation vad beträffar licensen i alla fall (hm, eller har jag fel nu - kan en .jpg ha licensinformation inbäddad kanske?) och således blir det minatyren som suger upp licensen och den är i sin tur för liten för att ens listas.

  6. #6
    emanuelkarlstens avatar
    emanuelkarlsten emanuelkarlsten är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    14
    Men borde man inte kunna lägga en licens för alla bilder på sajten?
    Gör hobby-SEO för Söta saker

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sponsrade länkar i bildsök, nyhet?
    Av oskarg i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 22:56
  2. Bildsök
    Av StefanBergfeldt i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 09:42