Resultat 1 till 4 av 4

Unikt IP eller inte?

  1. #1
    smukkes avatar
    smukke smukke är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    5
    Jag har byggt en sajt åt ett företag i en ganska konkurrensutsatt branch. Sajten lanserades i april 2010 och har nu lyckats klättra till plats 6-9 (det svajar lite) på Google vid sökning på det mest relevanta sökordet. Sökordet är mycket konukrrensutsatt. Sajten är liten i storlek men mycket krut har lagts på On-page SEO och länkbygge.

    Sajten ligger på ett web-hotell i Norge och delar Ip-nummer med andra sajter.

    Min fråga är. Hur mycket tror ni det skulle påverka positionen i SERPEN att flytta sajten till en dedikerad server i Sverige med ett unikt ip-nummer för denna sajt? Det är ju betydligt dyrare att ha en dedikerad server än att ligga på ett "vanligt" web-hotell. Så det måste ju göra skillnad för att det skall vara värt det.

    Sajten säljer online-tjänster beräknas omsätta mellan ca 500.000 och 1.000.000 SEK per år.

  2. #2
    tubens avatar
    tuben tuben är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    122
    Generellt att rekommendera är att man ligger på ett webbhotell/Dedikerad i Sverige om man vill ranka bra i svenska Google.se, dock är detta inte en avgörande faktor.

    Om du genom att skaffa en Dedikerad ökar hastigheten på webbplatsen och då även erhåller ett eget IP har detta en positiv påverkan. Dock är den inte helt avgörande, men kan påverka positivt.
    Sökmotoroptimering

  3. #3
    smukkes avatar
    smukke smukke är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av tuben Visa inlägg
    Generellt att rekommendera är att man ligger på ett webbhotell/Dedikerad i Sverige om man vill ranka bra i svenska Google.se, dock är detta inte en avgörande faktor.

    Om du genom att skaffa en Dedikerad ökar hastigheten på webbplatsen och då även erhåller ett eget IP har detta en positiv påverkan. Dock är den inte helt avgörande, men kan påverka positivt.
    Jag tror inte heller att det har en avgörande betydelse. Tänker mest på att sajten redan lyckats klättra rätt högt och att det nu börjar bli svårt att ta nya positioner. Tror ni att unikt ip och placering i sverige avgör för placeringar på google uppe på top tio?

  4. #4
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    Jag tror inte att unik ip och placering i Sverige gör att du klättrar mer än vad du gör idag. Dock kan (notera kan) det vara en avgörande faktor på sikt, men i överlag är jag rätt säker på att med rätt insats och kraft, så plockar du vilken position du vill. Ge det lite tid, jag har själv varit riktigt girig med att inta topp-positioner på kort sikt, men jag har fått lära mig att hålla mig undan, av mycket duktiga SEO-konsulter ;-)

    Slappna av och gör mer arbete, är du nöjd med on-page optimering, jobba med off-page... justera lite on-page och experimentera dig fram!

    Good luck!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 22:44
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 14:52
  3. Sitemaps eller inte?
    Av Travoni i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 09:17
  4. kategorisering eller inte?
    Av John Ivarsson i forum Domänen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 01:59
  5. Viktigt med unik IP eller whois?
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 10:03