Resultat 1 till 17 av 17

stämmer söktrafikmängd på sökord?

  1. #1
    Bonnevilles avatar
    Bonneville Bonneville är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Norrköping, Sverige
    Inlägg
    35
    Jag har själv funderat en hel del gällande hur rätt, fel eller liknande det är med just trafiken från varje sökord man testar med just sökordshjälpmedel från google.

    Visst jag vet att det finns flera aspekter, orsaker osv som man måste ta hänsyn till. Jag har analyserat, granskat olika branscher samt kontrollerat ett par domännamn som ligger topplacerade på flera sökord. Både helt allmänna med flera hundra tusen sökningar på de allmänna sökorden. Även sökfraser som man kan tycka vore bättre klickfrekvens på.

    Men helt enkelt så har jag kommit fram till statistik som är undermåligt den som ska visa från ex flera domännamn som har placering nr 1 på allmänt sökord som enligt google är 400.000sökningar på, de finns även med på sökordsfraser som genererar mellan 2000 - 14.000besökare.

    Domänsidorna har ändå trots statistiken ovan inte mer än ett par hundra besök eller kanske 1000besökare i månaden. Då kan man undra om det är riktigt med dessa uppgifter eller inte?!

    Jag har även tittat på helheten, hur domännamnen har skrivit meta description, hur själva texten är gjord osv...

    Är tacksam för alla svar, diskussioner och liknande....
    Hoppas ni hänger med på vad jag menar?!
    Hälsningar
    Björna

  2. #2
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Jag har liknande erfarenheter. Jag ligger t.ex. på pos 5 på en sökfras som Google påstår har 250 000 sökningar i månaden på exakt match. Min sida har bättre titel och meta desc, ändå får jag bara 2-3 besökare per dag på den sökfrasen när undersökningar av klick på förstasidan antyder att jag borde få 200-300! Andra sidor där jag har förstapositionen antyder att Google överdriver sina siffror ungefär fem gånger (exact match ikryssat). Normalt sett brukar man använda sig av att betala för AdWords på de sökfraser man är intresserad av för att få ett bättre nummer på antal visningar.

    Svaret på frågan är alltså; Nej, den är ofta överdriven med flera hundra procent.
    Senast redigerat av David Olofsson den 2011-02-13 klockan 01:53.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  3. #3
    Bonnevilles avatar
    Bonneville Bonneville är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Norrköping, Sverige
    Inlägg
    35
    Härligt med ditt svar. Ja då är det inte bara mina egna erfarenheter och analys som talar för denna felvisning. Hängde inte riktigt med på det du menade med Adwords?!
    Men en sak som slagit mig, nu har jag inte färsk erfarenhet av adwords. Men där känns mer som grisen i säcken....visst får man säkert större klickfrekvens, men frågan är vem klickar eller vilket robotprogram används för att skapa unika klick ifall man nu tänker börja annonsera med adwords?

    Har du någon egen erfarenhet av positiv effekt av adwords?
    Då menar jag inte fler klick utan resultat i att klick leder till just nyhetsbrev ifyllnad eller offertförfrågan. Eller rent av mätbar effekt på nya kunder.
    Tackar mr D

  4. #4
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av Bonneville Visa inlägg
    Hängde inte riktigt med på det du menade med Adwords?!
    Det man gör är att man annonserar på sökningar på den sökfras man är intresserad av. Varje gång ngn söker så ska annonsen visas och man kan sedan se i sitt AdWordskonto hur många gånger den har visats.

    Citat Ursprungligen postat av Bonneville Visa inlägg
    ... frågan är vem klickar eller vilket robotprogram används för att skapa unika klick ifall man nu tänker börja annonsera med adwords?
    Det första man ska göra när man annonserar på AdWords är att se till att inte visa annonser på "content network", vilket är annonser på andras webbplatser. En undersökning visade att uppemot 50% var bottar som tryckte på Yahoo's annonser på den tiden de hade liknande AdWords.

    Citat Ursprungligen postat av Bonneville Visa inlägg
    Har du någon egen erfarenhet av positiv effekt av adwords?
    Nej inte direkt. Det har oftast kostat mer än det har smakat, med några få undantag. Men är man i rätt bransch så kan det vara bra att köra.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  5. #5
    Bonnevilles avatar
    Bonneville Bonneville är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Norrköping, Sverige
    Inlägg
    35
    Härligt svarat, stort tack för detta,,,,,

  6. #6
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Men det borde ändå finnas många som kan visa på att AdWords faktiskt kan vara ett plus rent ekonomiskt. Antar att detta har stor betydelse för vilken bransch man är i osv. Har hört flera som kör combon AdWords med AdSense på sidan där mellanskillnaden blivit väldigt stor.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst är AdWords något du kan gå med plus på. Om du har en konvertering på 5-10% av alla klick och en konvertering är värd i nivåerna med 2.000:- till 30.000:- eller mer. Så kan du betala en hel del per klick.
    Nu avser jag förvisso inte MFA-sidor utan rena företagssidor där tjänster eller produkter säljs.
    MFA-sidor (Made For Adsense och/eller Made For Affiliate).

    Vi är en del som mest sysslar med den verksamheten och inte så mycket med egna MFA-sidor.

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
    Men det borde ändå finnas många som kan visa på att AdWords faktiskt kan vara ett plus rent ekonomiskt. Antar att detta har stor betydelse för vilken bransch man är i osv. Har hört flera som kör combon AdWords med AdSense på sidan där mellanskillnaden blivit väldigt stor.
    AdSense Arbitrage kallas det, och det finns en del sökord där detta fungerar ... långt ifrån alla, men hittar man dessa så kan man göra en bra slant

    Har man bra tracking så ser man ganska omgående vilka sökord som konverterar och ger en bra ROI.

    Har en kampanj (affiliatemarknadsföring) mot internationella marknaden som stått och tuffat på i snart 2 år där jag spenderar ca 1 dollar/dag och får tillbaka 8 dollar/dag ... tyvärr finns det inge mer trafik att tillgå. Detta fungerar också mot svenska marknaden om man hittar affiliateprodukter man får köra PPC mot.

    AdWords är också något man först ska köra, innan man börjar sin SEO. Varför? Du får svart på vitt vilka sökord som konverterar och det är dessa man sedan använder i sin SEO, allt annat är bara onödigt jobb och pengar kastade i sjön om man köper in sin SEO.

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Visst är AdWords något du kan gå med plus på. Om du har en konvertering på 5-10% av alla klick och en konvertering är värd i nivåerna med 2.000:- till 30.000:- eller mer. Så kan du betala en hel del per klick.
    Nu avser jag förvisso inte MFA-sidor utan rena företagssidor där tjänster eller produkter säljs.
    MFA-sidor (Made For Adsense och/eller Made For Affiliate).

    Vi är en del som mest sysslar med den verksamheten och inte så mycket med egna MFA-sidor.
    Nja, inte behöver du ha så hög konvertering och så högt produktvärde för att du ska gå med vinst med AdWords. Det underlättar, men absolut inga krav.

    Om man gör det på "rätt sätt" fungerar det att köra mot MFA-siter också ... det gäller att ha bra uppbyggda kampnajer, bra tracking så man snabbt kan sålla bort de sökord som gör förlust.

  10. #10
    Bonnevilles avatar
    Bonneville Bonneville är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Norrköping, Sverige
    Inlägg
    35
    Tackar Urban för svaret gällande AdWords. Har du även som Blight:s svara mig fått förvånansvärt lite besökare på sökord och optimering med topp placering på sökord som påstås vara mellan 2000 - 20.000 sökningar. Jag menar alltså organisk topp placering. Som endast ger ett par klick per dag? Jag själv får också förvånansvärt lite klick på mina sökord där jag ligger bra placerad.

  11. #11
    Bonnevilles avatar
    Bonneville Bonneville är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Norrköping, Sverige
    Inlägg
    35
    Tackar Legendarisk. Ja det fungerar säkerligen någonstans på Adwords, men precis som adWords:en även den organiska sökningen verkar ge förvånansvärt dålig effekt på vissa sökord.

  12. #12
    Bonnevilles avatar
    Bonneville Bonneville är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Norrköping, Sverige
    Inlägg
    35
    Tackar Patrik. Där sa du något, prova Adwords innan man börjar sin seo för att se populariteten och rena klick in till sidan. Jo onödigt jobb har jag allt upptäckt på en del sökmotoroptimering. Tur är det väl att jag har gjort det till mina egna siter. har fått förvånansvärt lite besökare på sökord som i sökordshjälpmedel google adwords visar mycket mer. Men när du säger att testa med Adwords innan seo, då tänker jag på dina egna erfarenheter. Testar du med små summor, man vill inte direkt bränna iväg massa stålar vad är minimum peng på sökord för att kunna avläsa någon slags statistik? Det är klart lägger man kanske 200kr och får 20klick inom kort så är det vad jag förstår ett sökord att satsa på.

  13. #13
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Bonneville,

    jag spenderar så mycket som behövs för att få fram bra statistik ... ibland blir det en 100-ing, ibland någon/några tusen kronor. Kampanjerna sätts alltid upp så att de har full synlighet hela dagarna. Man får snabbt fram vilka sökord som ger "opt-in", sales eller vad man nu vill att besökaren ska göra för något. Det är de sökorden man sedan ska köra SEO på, och inga andra ...

    Det med "hur mycket man ska spendera". Säg så här. Du sökmotoroptimerar ett sökord, du lägger ned massor av tid för att upptäcka att sökordet inte:

    * får trafik
    * inte konverterar

    Du kanske har spenderat 20 timmar eller mer ... vad gör då en tusenlapp eller några i "research utgifter"?

    Spendera pengar, eller spendera sin tid? Jag spenderar hellre några kronor än förlorar dyrbar tid. Tiden kan du aldrig återskapa. Förbrukad tid är förbrukad tid. Pengar, kan du alltid skapa igen och igen och igen ...

  14. #14
    JoLos avatar
    JoLo JoLo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Brisbane, Australien
    Inlägg
    1
    Hej. Min uppfattning är helt i samma mening som Patriks. Att initialt köra en bra och tajt AdWords kampanj med relevanta adgroups och keywords, samt självklart använda sig av negativa keywords är en bra grund för att snabbt komma igång och få folk till sin sida. Vare sig det är att fylla i formulär eller att handla på en e-commerce sida.

    Något som är otroligt viktigt är att även installera conversion code, på hemsidan så att man sedan kan se hur många av de som besöker ens sida via annonsen även fyller i formuläret eller handlar en ev. produkt. På detta sätt får man direkt reda på hur bra en annonser konverterar och en bra överblick på en ROI på en keyword nivå.

    På detta sätt kan man i slutändan endast behålla de keywords som get positiv avkastning och göra sig av med de andra.

    Kom ihåg att en kampanj alltid är som dyrast i början, då man måste buda över lite för att få bra placeringar och på det sättet en hög Quality Score (QS). (efter att självklart ha en bra landing page och text i själva annonsen). Allt hänger nämligen ihop. Man kan sedan sänka sina bud utan att förlora placering nämnvärt. Självklart är QS om 6, 7 eller högre önskvärt.

    Att sedan ta med sig dessa gyllene keywords för att göra SEO är ju bara ett naturligt steg till en framgångsrik websida.

    Så ser jag på det hela iaf. Och SEO är ingen ersättning för SEM (AdWords). Det är helt olika saker/produkter. Och har man råd och har en lyckad AdWords kampanj så skadar det ju inte att göra både och.

    Rätta mig om jag har fel.

    /JoLo

  15. #15
    takemetothetops avatar
    takemetothetop takemetothetop är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    49
    Kanske lite off topic, men har lite frågor. Hur pålitligt (eller opålitligt) är Webmaster Tools för att se hur många sökningar som görs? Jag skiftar mellan 3-4 plats på en sökfras nu som det påstås att det i alla fall görs 8 000 sökningar/månad. Mig har det gett endast cirka 50 besök på en månad :-) Störande få känns det som, eller är det normalt?

    Nu är det dock ett riktigt stort företag som ligger både 1 och 2a, så min teori är att ännu fler än vanligt klickar på dessa... Det är helt enkelt deras sajt de vill hamna på. Lite som när folk söker efter "Facebook" på Google Men då är min följdfråga, hur många brukar procentuellt klicka på de som ligger efter andraplatsen? Förstår att det varierar, men ungefär.

  16. #16
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    http://www.seoresearcher.com/distrib...g-analysis.htm en gammal studie från år 2006. Då AdWords inte låg med sponsrade länkar överst. Borde finnas nyare.
    Visar ungefär detta
    Plats 1 56%
    Plats 2 13%
    Plats 3 10%
    Plats 4 4%
    Plats 5 5%
    Plats 6 3%

    Men finns inget som säger att folk inte kan klicka på fler sidor i SERPen. Sedan hänger en hel del på vad de är ute efter och hur väl din webbplats i title/description svarar mot det.
    Titta på vilken bounce rate du har på de som hittar in till den webbplats via det aktuella nyckelordet så kanske det säger dig något om relevansen för din webbplats mot sökningen.

  17. #17
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Men då är min följdfråga, hur många brukar procentuellt klicka på de som ligger efter andraplatsen? Förstår att det varierar, men ungefär.
    Det är ju också olika sökningar som avses. Tänk på det!!

    De som söker på Facebook vet ju vart dom ska och klickar på hemsidan till Facebook, eller annat känt namn som dom söker på.

    Men om jag söker på "pizzeria, skärholmen" då vet jag ju inte var jag ska. Alltså, jag söker efter ett svar till en för mig okänd adress. Det kan man ju inte säga om Facebook, eller andra kända varumärken.

    Det är helt olika typer av sökningar och det är viktigt att komma ihåg! I detta sammanhanget har "pizzeria skärholmen" betydligt bättre SERP -klick än "Facebook". Kanske inte i faktiska antal, men väl i procent!! :-)

    Nåja. Detta var bara ett exempel. Men när du jämför olika placeringar och olika sökningar ska du bara tänka på att skilja de olika typerna av sök från varandra. Endast då blir en jämförelse relevant.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. många sökord längst ner på shoppen?
    Av barje47 i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 11:08
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 19:59
  3. Stämmer det här om keyword analysis
    Av kmv i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 22:58
  4. Garantera 1a sidan på sökord!
    Av alltimalmo i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 14:59