Resultat 1 till 15 av 15

Sidan rankar bra utan arbete

  1. #1
    Harens avatar
    Haren Haren är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Nära mälaren
    Inlägg
    19
    Jag har en sida som enbart har en artikel med 300-400 ord. Sedan har jag gjort en kortare version av den och lagt på en undersida. Nu blev jag väldigt förvånad, sidan rankar 9:a i serpen utan att jag ens byggt nå länkar och har knappt nå innehåll. Jag har sökordet i domänen och det är ca. 5400 sökningar på ordet i månaden och ordet har har hög konkurrens.

    Eftersom jag är nybörjare inom SEO så har jag inte den blekaste om hur de kan komma sig. Någon här som har en aning om hur de kan komma sig?

  2. #2
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Är din sajt relativ ny?
    Då kan det hända att sajten svajar fram och tillbaka, upp och ner i serpen, när den är ny då.

  3. #3
    Harens avatar
    Haren Haren är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Nära mälaren
    Inlägg
    19
    Sajten är tre månader gammal och den har legat 9:a i serpen i fem dagar nu.

  4. #4
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Okej, har du fått många inlänkar? Detta kan du kolla med Yahoo! Site explorer.

    Kanske kan vara att det fanns andra sidor som ranka högre än dig men råka ut för något fel och därmed kom de längre ner i serpen, eller?

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Om man hittar en "keyword"-domän så räcker det för att ta sig upp till top 10 inom vilken serp som helst. Problemet idag är att de flesta "keyword"-domäner är tagna ...

    Det enda som behövs är en länk (dofollow eller nofollow) som ger sökmotorer en fingervisning om vart de kan hitta siten, så tar det inte lång tid innan en sådan "keyword"-domän rankar högt

    Har man sedan en bra > perfekt on-page seo gjord, behövs det 10 ggr färre länkar än konkurrenterna behöver ...

  6. #6
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Om du har sökordet i domännamnet, har en lyckad sidoptimering och det är låg konkurrens (högt antal sökningar är inte detsamma som hög konkurrens) så kan det säkert stämma och du borde då med lätthet kunna klättra ännu högre.

    En del fraser har väldigt få konkurrenter, så det kan vara "ledigt" efter kanske position 3-5 och då kan det vara väldigt svårt att ta sig in där, men upp till platsen under är det lätt.

    Hoppas det är ett kommersiellt gångbart sök du hittat och att du får in din beskärda del av besökarna.

    Edit: Och det var ju precis vad Patrik skrev, men det inlägget såg jag först när jag sparade mitt..

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det behövs inte ens en länk som man skapar. Använder man Wordpress som plattform så går det per default ut ping till Google via pingomatic. Ligger som standardvärde på inställningar > skriva.

    Sedan brukar nyreggade domäner publiceras på en del webbplatser. Så indexeringen behöver man egentligen inte bry sig om. Såvida man nu inte har riktigt bråttom.
    Och visst, en bra on page tar sidan upp högt. Sedan är det alltid en fråga om hur konkurrensen ser ut på riktigt.
    Om siffran 5.400 är bred matchning i Google Key Word Tool är de faktiska sökningarna betydligt färre.
    Motsvarar siffran antalet exakta sökningar så kanske vi pratar om 75 besök per månad på det nyckelordet lite då beroende på sponsrade länkar högts upp.

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Michael Bingmert Visa inlägg
    Om du har sökordet i domännamnet, har en lyckad sidoptimering och det är låg konkurrens (högt antal sökningar är inte detsamma som hög konkurrens) så kan det säkert stämma och du borde då med lätthet kunna klättra ännu högre.

    En del fraser har väldigt få konkurrenter, så det kan vara "ledigt" efter kanske position 3-5 och då kan det vara väldigt svårt att ta sig in där, men upp till platsen under är det lätt.

    Hoppas det är ett kommersiellt gångbart sök du hittat och att du får in din beskärda del av besökarna.

    Edit: Och det var ju precis vad Patrik skrev, men det inlägget såg jag först när jag sparade mitt..
    Fungerar även med hög konkurrens i SERP:en ...

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Urban, om man inte tar bort allt sådant från WordPress, vilket jag alltid rekommenderar för att sedan använda någon "multipingtjänst" istället ... blir så mycket effektivare ...

  10. #10
    Harens avatar
    Haren Haren är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Nära mälaren
    Inlägg
    19
    Nu är sidan uppe på placering 3 i serpen, och jag har ingenting gjort :s

  11. #11
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Vad är det för sajt?
    Har det hänt något med konkurrenterna? alltså dom som toppar/toppade serpen?

    Helt klart intressant att följa, uppdatera oss gärna.

  12. #12
    Harens avatar
    Haren Haren är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Nära mälaren
    Inlägg
    19
    Det är en sida som informerar om att det är billigare att köpa den produkten jag skriver om på internet.
    Nu ligger jag på plats 4:a, antar att det bara är något tillfälligt.

  13. #13
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av Haren Visa inlägg
    Det är en sida som informerar om att det är billigare att köpa den produkten jag skriver om på internet.
    Nu ligger jag på plats 4:a, antar att det bara är något tillfälligt.
    Ok.
    Sidan har ju 3 månader på nacken, eller domänet och dess innehåll, alltså sidan, och det kan räknas som bra "trust" hos google.

  14. #14
    Anders Hs avatar
    Anders H Anders H är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    20
    Är du säker på att du inte har glömt att stänga av "personliga sökresultat". Då du antagligen söker efter din egna sida och klickar på den kan det få en högre position för dig, för alla andra visas den på annan position.

    Sökordsdomäner är väldigt effektivt och rankar bra direkt om det finns relevant innehåll på sidan, det är förklaringen. Kolla hur mycket inlänkar resten av topp 10 har. Då får du också en uppfattning om dom har satsat medvetet på optimering. Lägg sedan tid på att skaffa inlänkar så kommer sidan antagligen att klättra.

  15. #15
    Harens avatar
    Haren Haren är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Nära mälaren
    Inlägg
    19
    Jag har inte stängt av mitt "personliga sökresultat", men jag har sökt på samma fras ifrån tre olika datorer med tre olika IP-adresser och jag har legat på samma position då. Nu ligger min sida på 10-11:e plats i SERP:en så det var väl bara något tillfälligt att den låg på 3:e plats.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 13:31
  2. SEO konsult sökes för off-the-page arbete
    Av Gabriel K i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 06:53