Resultat 1 till 11 av 11

Till Maccke och andra ang köp, sälj eller byt

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Maccke bestämmer så frågan går till honom. Andra kan ge feedback vad de tycker.

    I Köp, sälj eller byt, hur ska budgivningen se ut? Ska man posta sitt bud i tråden? Eller ska det gå via PM och han som vill sälja postar budet i en ny post? Eller ska han uppdatera den post han har med aktuella bud?

    Vad tycker ni andra?

    Jag vill i alla fall bestämma att alla priser är exklusive moms, blir så klyddigt annars - eller?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Förslag:

    Priset bör vara exklusive moms om inget annat anges.

    bud sker via PM eller öppet, men det är säljarens ansvar att uppdatera tråden med senaste bud om det (budet) anses relevant.

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Kom att tänka på en annan sak. Som säljare borde man vara tvungen att uppge om det är en auktion eller inte och om ja så bör det vara ett slutdatum och tid. Och då borde buden gå som nya poster så att man lätt kan se vem som vinner. Tänk annars 10 bud via PM 3 minuter innan auktioner går ut ... vem vann? Haha.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Hej,

    Jag har inte riktigt tänkt på saken så - vi försöker väll inte skapa en automatiserad auktionstjänst?

    Vem säljaren gör avslutet med bör ju vara helt upp till honom/henne och inte styras av ett regelverk? Om du bjuder mindre än Kalle har jag ju givetvis rätt att sälja till dig om jag så föredrar.

    Även slutdatum känns som en onödig detalj i sammanhanget?

  5. #5
    herrbruns avatar
    herrbrun herrbrun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av rundkvadrat
    Vem säljaren gör avslutet med bör ju vara helt upp till honom/henne och inte styras av ett regelverk?
    Även slutdatum känns som en onödig detalj i sammanhanget?
    Det kan väll vara intressant att veta när man får objektet innan man lägger ett bud? Känns som att det kan påverka budgivningen avsevärt, t.ex. om det är på termerna "en tusenlapp så får du den ikväll" eller "jag tänker mjölka bud i 7 månader innan jag säljer".

  6. #6
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Frågan är väl om budgivningen kommer att komma upp i sådana hetsiga nivåer än på ett tag ... men visst, att posta budet i tråden vore bättre än att gå via PM vid auktioner (såvida inte den som äger försäljningsobjektet noggrant uppdaterar tråden själv med senaste budet, men det vet vi ju av erfarenhet att så ofta inte sker).
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  7. #7
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av herrbrun
    Det kan väll vara intressant att veta när man får objektet innan man lägger ett bud? Känns som att det kan påverka budgivningen avsevärt, t.ex. om det är på termerna "en tusenlapp så får du den ikväll" eller "jag tänker mjölka bud i 7 månader innan jag säljer".
    Jag håller absolut med om att det kan vara av värde - frågan är dock om ett forum alls är lämpligt om man har sådana krav.

    Som jag ser det är forumet lämpligt för att förmedla kontakt mellan möjlig köpare och säljare, varken mer eller mindre. Det är nog det bästa jag kan komma med, vill ni bygga upp ett avtalsramverk - go ahead.

  8. #8
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Frågan är väl om budgivningen kommer att komma upp i sådana hetsiga nivåer än på ett tag ... men visst, att posta budet i tråden vore bättre än att gå via PM vid auktioner (såvida inte den som äger försäljningsobjektet noggrant uppdaterar tråden själv med senaste budet, men det vet vi ju av erfarenhet att så ofta inte sker).
    Gillar också att man postar bud i tråden, det blir ärligare då och enklare för alla att följa auktionen.

  9. #9
    the-million-dollar-mans avatar
    the-million-dollar-man the-million-dollar-man är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Thailand
    Inlägg
    62
    Tycker PM ar så krånligt och är det mycket bud på en tråd så skall det ju synas i ett forum. DVS en populär tråd skall ju synas att den är just populär. Gör man bar PM så finns det ju inget som visar att folk kolla på den tråden. Samma gäller för länkar osv.

  10. #10
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    En öppen fråga till moderator Maccke:

    Finns det något intresse av att strama upp reglerna i Köp, Sälj eller byt något?

    Jag tycker att det börjar bli lite väl mycket tramsdomäner utan egentligt värde som skapar onödigt brus. Personligen är jag inte intresserad av att se erbjudanden för någon snapbackad skräpdomän eller random fyllregistrering som är på väg att expira. På WN är ju minumikravet "minst 6 månaders historik" - jag skulle gärna se t.ex. "minst ett år aktiv registrering" här.

  11. #11
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Förklaring till vad COOP Ad Network är
    Av Marcus Westberg i forum Länkbygge
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 19:43
  2. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 14:55
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 12:23
  5. Regler för forumet, läs innan du postar
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 11:57