Resultat 1 till 5 av 5

.se eller .com för svenska markande?

  1. #1
    Nalletss avatar
    Nallets Nallets är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    12
    Kanske en busenkel fråga men spelar det stor roll för rankingen på en svensk sökning om jag har .com eller .se i mitt domännamn tex: ballakatter.com alt ballakatter.se?

    Gokväll

  2. #2
    tubens avatar
    tuben tuben är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    122
    Hej!

    Du har möjligheter att placera dig i topp både på en .com som en .se adress.
    Dock är sökresultatet i exempelvis svenska google övervägande mot den svenska .se.
    Sökmotoroptimering

  3. #3
    Nalletss avatar
    Nallets Nallets är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    12
    Så är det en fördel med en .se framför en .com om sajten vänder sig till den svenska marknaden?

  4. #4
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av Nallets Visa inlägg
    Så är det en fördel med en .se framför en .com om sajten vänder sig till den svenska marknaden?
    Ja!
    Men om du vill vara på den säkra sidan kan du alltid ha .com verisionen också, då kan du bara göra så att den pekar till -> ballakatter.se

  5. #5
    Mathias Olssons avatar
    Mathias Olsson Mathias Olsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    33
    Google ser generellt väldigt bra vilken marknad du riktar dig mot i och med språket, även om du har en .com./.org/.net adress. Vill du vara på den säkra sidan går detta också att ställa in i Webmaster tools. Jag tror att det är bäst att gå med en .se om det finns möjlighet, dock inte primärt utifrån ett sökmotorperspektiv utan mer att jag tror att folk mer tror att det är mer relevant om det är en .se adress. Om domännamnet är utpräglat svenska tror jag dock att det är av mindre vikt. Kan också vara så att det är lättare för gemene man att komma ihåg .se.

    Ur Googles synvinkel tror jag inte att det är stor skillnad på rankingen mellan .se och .com. Det finns (många?) exempel på topp 10 serps i väldigt tuffa genrer där det finns lika många .com, eller fler, än .se på google.se.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svenska motsvarigheter till warriorforum.com eller blackhatworld.com
    Av KristofferIM i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 12:42
  2. .COM eller .SE för utlänsk engelsksajt?
    Av Skatan i forum Domänen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 14:02
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 17:24
  4. önskar köpa eller byta till länkar - svenska
    Av webdoc i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 23:09
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 13:50