Resultat 1 till 6 av 6

Spekulationer angående XML

  1. #1
    poneks01s avatar
    poneks01 poneks01 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    39
    Hej på er folket!

    Jag har tittat lite på "User-generatet content", och har en fråga angående Googles syn på XML dokument. Som dem flesta vet som har lite kännedom om detta fruktansvärt lätt läsliga språk så finns det xls dokument som designar utmatningen av koden mycket likt css.

    Idag så matar jag ut original innehållet via ASP och html som jobbar mot en helt vanlig databas. När jag "fetchar" den via Google bot så synns knappt informationen som användaren matat in. Det jag istället gjort är att jag genererar ett xml dokument baserat på den smaskiga informationen. När jag hämtar detta xml dokument som är tillgängligt på hemsidan via en länk får jag ut den korrekta informationen. När jag sedan "fetchar" sidan via google bot så blir å,ä,ö till frågetecken.

    Betyder det att google inte kan indexera tecknarna?

  2. #2
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Nu är jag lite osäker på vad du tänker göra, men låter som ett encodingproblem.

    Testa o sätt encoding på XML:en till ISO-8859-1

  3. #3
    poneks01s avatar
    poneks01 poneks01 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    39
    Hej, jag genererar formatet med ISO, och när jag kollar källkoden i dokumentet så ser jag klart och tydligt åäö. Det är endast när jag fetchar den med google bot via webmaster tools åäö inte synns. SKUMT!

  4. #4
    Bonnevilles avatar
    Bonneville Bonneville är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Norrköping, Sverige
    Inlägg
    35
    UTF-8 är formatet för svenska å,ä,ö
    du kan konvertera xml filer i notepad++
    där du kan välja att konvertera filen till att koda i UTF-8 eller UTF-8(utan bom)
    Du behöver även ändra och byta ut vis informationen till vald xml fil. så som( sv_SE.utf8, osv...) istället för iso-8859-1

    Det är viktigt om du vill att sidan ska generera å,ä,ö
    för till vissa plugin osv kan det orsaka fel som stör sidans snabbhet osv, när inte rätt language kod ska rapporteras osv.
    Har själv haft en hel del problem innan jag löste det med olika plugin som jag översatt från engelska till svenska.
    Då till Joomla CMS

  5. #5
    poneks01s avatar
    poneks01 poneks01 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    39
    Fantastiskt, då vet jag det. Fruktansvärt mycket krångligare än vad jag trodde dock, då jag fått intrycket att xml är det mest läsvänligaste formatet.

    Men, kan jag dra slutsatsen att google indexerar och uppskattar informationen lika mycket som om den var publicerad i .html?

  6. #6
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av poneks01 Visa inlägg
    Fantastiskt, då vet jag det. Fruktansvärt mycket krångligare än vad jag trodde dock, då jag fått intrycket att xml är det mest läsvänligaste formatet.
    Nej nej nej nej. XML är jättegammalt, inte alls läsvänligt och innehåller massor av icke data. Ett vanligt xml feed är över 50% formatering. Bättre är json eller yml. Fast de är bara ett par år gamla och inte en standard än.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länka in XML sitemap.
    Av Magnus i forum Optimering
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 23:42
  2. ROR-xml
    Av Bolleten i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 08:42
  3. Storlek XML sitemap kartor
    Av bni007 i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 20:00
  4. Problem XML Sitemaps...??
    Av Daniel S i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 16:19
  5. xml-sitemaps.com
    Av David Nilsson i forum SEO-verktyg
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-03, 10:55