Jag håller på att bygga upp några nischade communities inom inredning, bygg och trädgård i Sverige och 9 andra Europeiska länder. Några av dessa sajter är redan igång och börjar nu få trafik på olika sätt. Vi har ett unikt koncept för att lösa ett stort problem i byggbranschen och som vi ska lansera till sommaren som en integrerad funktion i dessa sajter. Det handlar bland annat om visualisera planlösningar och ritningar i 2D/3D på sajter, mobiler och andra plattformar m.m.

Problemet i Byggbranschen är att det är så otroligt mycket information/tips/råd om allt möjligt men jag vill ändå försöka hitta någon sorts lösning som kan samla, kategorisera, söka och enkelt kunna ta del av en gigantisk Wiki inriktad på just detta.

En tanke jag har är att komplettera våra plattformar med en artikelsektion inuti dessa sajter i form av Wiki, fast modererad som en artikelkatalog med kvalitativa artiklar som ska ge dunderkraft åt de som får med sina länkar däri.

Sajterna jag bygger upp kommer minst få PR6 och i övrigt väldigt hög auktoritet i varje nisch liksom mina tidigare satsningar.

Mina frågor är följande från Er som har erfarenheter av att förvalta länkkataloger:

1) Skulle någon vilja bidra med information när man vet att någon annan kan redigera artikeln, genom att komplettera med fler länkar, information och annat som styrker artikeln än mer?

2) Kan man få tillräcklig hög kvalité på artiklarna så att det blir värdefullt att läsa för vanliga besökare?

3) Eftersom det i sådana fall bör vara en modererad Wiki, vilka uppenbara regler tycker ni bör finnas för att detta ska fungera?

4) Finns det någon här som kan tänkas samarbeta med oss för att "förvalta" den här katalogen (i alla fall här i Sverige), dvs huvudsakligen ta hand om moderering?