Resultat 1 till 2 av 2

Sälj + SEO = konflikt

  1. #1
    Hansens avatar
    Hansen Hansen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    50
    Hej!

    Om du säljer en produkt eller tjänst, då bör din hemsida vara enkel och sälja på ett snyggt sätt för att få kunder. Men hur ska man sälja på ett enkelt lättförstått sätt när det finns massa svåra och komplicerade sökord som du vill synas på?

    Ta till exempel en advokatbyrå. Dom vill synas högt på google på många komplicerade ord. Men dom här sökorden kan inte optimeras på bästa sätt på själva hemsidan som kunden besöker. Varför? För att blanda in ord som "skadereglering" kommer inte göra sig bra ur ett säljperspektiv. Du vill ju få med det komplicerade sökordet i h1 tag, titel, description osv för att on-page optimera bra. Men om du ska få med 10 sådanna liknande komplicerade ord på hemsidan så kommer kundkonverteringen att minska. Likväl kommer du inte att göra bra ifrån dig på google om inte varje sökord optimeras på bästa sätt, på vissa sökord med konkurrens så måste man ha en egen undersida för vissa sökord för att dom överhuvudtaget ska prestera bra.

    Har jag lyckats förklara problemet? Alltså: Om du vill synas högt upp på google på ett 20-30 tal komplicerade ord. Så blir det svårt att optimera en hemsida på bästa sätt för att du ska synas på google på sökorden, samtidigt som hemsidan ska sälja.

    En lösning till detta kan vara att skapa en egen undersida för varje sökord och lägga undersidan i sitemapen. Då kan man optimera undersidans sökord på ett perfekt sätt, prestera bra på google och slippa förstöra säljet på själva huvudhemsidan.
    Problemet då är att trafiken från sökmotorerna kommer komma in på dessa undersidor på t.ex. www.advokatbyrån.com/skadereglering. Detta är inte bra, för du vill ju att besökaren ska bli en kund, och då bör den komma in på startsidan som säljer bäst och inte via undersidorna!

    Till exempel: På några av min hemsidor hade det varit HELT omöjligt att komma top 10 på google utan att skapa en helt egen undersida för varje sökord. Likväl hade jag aldrig kunnat lägga in många av orden jag vill synas på i texten då dom gör sig väldigt dåligt i säljperspektiv. Det finns inget utrymme för mig att få med några av mina viktigaste sökord i titel/h1/description osv. Men det är fortfarande viktiga sökord som jag vill synas på! Jag kan inte skapa en egen meny för dessa, för jag vill inte att kunden i fråga ska börja läsa. Ur säljperspektiv vill du få kunden att fatta snabba beslut, inte stanna på hemsidan allt för länge. <h1> Rubriken ska ju vara "Vi har nöjdaste kunder i Sverige! Köp vår nya produkt idag!". Inte "Vi har nöjdaste kunder i Sverige! Vi arbetar med skadereglering."


    Jag har försökt disskutera detta tidigare här. Men folk här är väldigt duktiga på SEO, men inte lika bra på marknadsföring och sälj. Så då har jag bemötts av svar som enbart grundar sig ur ett SEO perspektiv snarare än att se helheten vilket inkluderar sälj och varumärkesuppbyggnad.

    Förstår ni problemet?
    Anser ni att lägga in undersidorna i sitemapen är en bra lösning?
    Finns det någon annan lösning än att lägga allt i sitemapen?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ser egentligen ingen konflikt mellan sälj och SEO. Målet med SEO är sälj eller då konvertering då konvertering inte alltid är samma sak som sälj.

    Om vi pratar om konkurrensutsatta ord bör man ha en sida per ord på webbplatsen eller då kanske två, tre närbesläktade.
    Att ha som mål att dra in alla besökare till startsidan är inte en framkomlig väg om vi pratar om flera nyckelord med konkurrens.

    Optimeringen då har till syfte att dra in trafiken till undersidorna för respektive nyckelord. Från den sidan så blir det väl ett klick till ordersidan/kontaktsidan eller vad man nu vill ha dem till för sorts avslut. Man har betydligt lättare då eftersom flödet av internlänkar kan användas för att stärka sidan, sökvägen innehåller nyckelordet etc.

    Dessutom för en besökare en bättre och snabbare överblick av innehållet om sidan är helt anpassad för det (eller de) nyckelordet/en h*n kom in på.
    Att försöka presentera exempelvis 100 nyckelord i text på första sidan ger en mycket svåröverskådlig sida som knappast stimulerar till avslut.
    Så att startsidan skulle sälja bäst är ingen sanning. Klart har man bara en produkt/tjänst så kanske. Men för de flesta webbplatserna gäller inte det.

    För att ta ett ditt exempel med skadereglering. Om jag söker på det ordet vill jag komma till en sida som handlar om det då gärna med ordet i rubriken (H1) så jag veta att jag kommit rätt.
    Inte att jag skall behöva scrolla ned för att se om den tjänsten erbjuds.

    Om man bara kan få konvertering på startsida så bör man nog ta en liten tankeställare hur man lagt upp det hela.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Reklamsamarbete med köp & sälj sajt?
    Av kalsongfarsan i forum Länkbyten
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 19:55
  2. Sälj tips och taktik
    Av Gabriel K i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 17:19
  3. Sex Domäne sälj
    Av PokerXperten i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 20:56
  4. köp sälj avdelning?
    Av Maccke i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 12:48