Resultat 1 till 8 av 8

Har SEO-företaget gjort en fuling och är den isf "ok"?

  1. #1
    Mackan_s avatar
    Mackan_ Mackan_ är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1
    Hej,

    Har en firma som hjälper företag med adwords-kampanjer, och en av mina kunder blev för ett tag sen kontaktade av en SEO-firma, vilket han meddelade mig efter att han lagt en beställning hos dom. Tänkte jag skulle snoka lite i koden för att ta reda på hur de jobbar (vi gjorde hemsidan åt kunden från början), så jag gjorde en jämförelse av koden på ursprungssidan med den version som lagt upp efter optimeringsarbetet.

    Tyvärr så fick jag inte ut så mycket av det hela, det enda de gjort på de 10 undersidor som de "optimerat" var att ända meta description till en text som kopierats från hemsidan. Givetvis en tjänst med ett relativt stort värde, men med tanke att de tagit 12.000kr+moms för tjänsten så är det en ganska saftig timpenning som killen/tjejen på (modererat ) får...

    Jag informerade kunden om den ringa arbetsinsats som utförts för det arvode som betalts, och blev givetvis vart han vrålförbannad. Han ringde upp (modererat) och krävde en spec på vad de gjort fick senare svaret: "visst består on-page optimeringen endast två meta-taggar, men det vi är bäst på är att skapa länkar till din hemsida!"

    Så jag kollar på siteexplorer efter inlänkar till sidan och finner lite halvkonstiga domäner:

    (modererat)

    Det finns kanske ett hundratal länkar av den här typen och är av två slag:

    1. Bloggar
    Bloggarna har hur mycket inlägg som helst och är väldigt kortfattade, det ser ut som att någon försökt krysta ut sig 800 inlägg på en dag med arbetsinstruktionen "bara skriv".

    Exempelvis:
    "Viist kan det vara värt pengarna att alita en riktig snickare som verkligen kan sitt jobb. Många gånger om man gör det själv så kan de ta en massa tid och resultatet kanske inte heller blir som man hade önskat från början. Genom Ulf J Fredrikssons Snickeri och Konstruktion så kan man få hjälp med det mesta som nämns i samband med finsnickeri uppland och även om till och nybyggnad. Med ett brett kunnande och lång erfarenhet så har de skaffat sig många nöjda kunder genom åren. De utför alla typer av byggnadsarbeten och verkar framför allt i stockholms län."

    2. "Hemliga" sitemaps
    Några riktigt konstiga adresser som jag reagerade på var t ex (modererat) och (modererat). När man tittar på sidorna så finns det inga länkar på någon av undersidorna, men inne på sitemapen så finns det länkar med länktexter som uppenbarligen är sökord som ägaren av målsidan vill få upp.


    Jag är en stark motståndare till att kasta skit på konkurrenter, jag blir bara glad om andra lyckas men samtidigt har den här branschen att riktigt taskigt redan från början så jag ser helst att alla guldgrävare försvinner så att vi som faktiskt tycker det är kul att jobba med våra produkter kan fortsätta göra bra jobb.

    Så mina frågor till du som expert är:

    1. Finns det någon risk med att ha länkar på spam-bloggar och hemliga sitemaps? Eller är det i värsta fall ingen effekt alls?

    2. Anses detta vara en seriös/accepterad metod inom SEO?


    Vänliga hälsningar
    //Mackan
    Senast redigerat av Urban G den 2011-02-28 klockan 18:17. Anledning: regel 5

  2. #2
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Det finns i nuläget inga "straff" som en webbplats kan drabbad av på grund sv oärlig inlänkning från andra webbplatser vad jag hört om. Om inte ett gäng blir förbannad ic spamrapporterar sajten genom Googles nya toolbar till chrome. Vet inte om den har nån vikt i sverige ännu dock.

    Det värsta som kan hända är att inlänken blir väldigt lågt värderad. Alternativt att din sajt hamnar i en "sandbox" vilket vad jag förstått är ett av google rankförvirrat tillstånd där dina sidor a/b-testas mot olika positioner... Kan vara en myt också. Har själv dock upplevt detnär jag busade till det och köpte ett länkhjul.

    Tyvärr är denna typ av seo-insats vanlig, särskit under internationell konkurrens. Det kan till och med fungera bra.

    En bra idé till nästa gång är att få referenskunder de nyligen jobbat med och köra en siteexplorer på dem. För att sålla skroten från kornen.

  3. #3
    tap1ons avatar
    tap1on tap1on är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    67
    Ganska intressant det där med spamrapporter från google nya toolbar till chrome. Kommer inte det medföra att man försöker förstöra för konkurrenterna?
    Kan ju misstänka att några kommer skapa program som skickar sådana rapporteringar automatiskt.
    Förlåt för Off-topic

  4. #4
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Den där anmälaren till Chrome kommer inte att göra den minsta skillnad. Möjligtvis så kommer G att låta någon gå in och manuellt granska en sajt som ådrar sig extremt många anmälningar men även det är tveksamt. Om de skulle fästa mycket vikt vid det där så skulle elaka människor snart ordna automatiserade system via proxy:s som klickade på den där anmälningslänken. På det viset så skulle man fullkomligt kunna sänka en konkurrent.

    Samma sak är det med länkar. Om jag spammar en konkurrent med 30k inlänkar om dagen så kommer G möjligtvis att slänga ned honom i sandlådan under ett par tre veckor men därefter så kommer konkurrenten att återkomma starkare än tidigare.

  5. #5
    Larenholtzs avatar
    Larenholtz Larenholtz är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    14
    Som Donny säger så är det här väldigt vanligt fortfarande. Dessa metoder användes för 5-6 år sedan då man ändrar Title, description och lägger till h1-tagg till rubriker på senare tid.

    De länkar du får från bloggarna ger faktiskt resultat, om du får tillräckligt många. Men någon stabil placering kan man inte förvänta sig då det är relativt enkelt för din konkurrent att förskansa sig värdefullare länkar. Det vanliga är att man dyker upp i resultatlistan, för att sedan efter ett kvartal till ett halvår dyka ner igen. Eftersom för få företag Googlar sig själv och läser hellre rapporter om hur man ligger till, som för övrigt allt för ofta inte stämmer överens med verkligheten. Blir man således förd bakom ljuset.

    Straffet, ja det är att man har köpt en väldigt dyr produkt som i sin tur inte ger tillbaka investeringen.

    Jag hoppas att din kund har lärt sig utav läxan och rådgör med dig nästa gång innan han köper sökmotoroptimering. Så att han får hjälp med en kravspec. där det framgår vad de gör, vad man får och som kund klargör vad man vill ha för typer av länkar som ett exempel.
    Sökkonsulterna | Sökmotoroptimering

  6. #6
    Pontus Österlins avatar
    Pontus Österlin Pontus Österlin är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    7
    Man kan ju hoppas att den här typen av värdelösa bloggportaler (innehållsfarmar) förlorar i värde nu när Google rensar upp i SEO-träsket.

    Här är en video från Googles SEO talesman om ämnet:
    Matt Cutts om innehållsfarmar
    Pontus Österlin

  7. #7
    Larenholtzs avatar
    Larenholtz Larenholtz är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    14
    Ja, det återstår att se. Vissa säger att de redan har sett en förändring, även jag själv som har gjort mig lite förvånad. Spam kommer dock inte försvinna över en natt, den förfinas bara.

    Det finns två sätt att få bort spambloggar och det är att Google utvecklar sin teknik där länkar från spambloggartikel inte tillför något. Det andra är att de som köper sökmotoroptimering blir bättre på att ställa krav. Det finns ju ett tredje alternativ som "köparen" i exemplet kunde använda och det är konsult som förtydligar om vad man egentligen köper. Det tycker jag den stora missen var som "kunden" ovan gjorde, han har hjälp men använde den inte.
    Sökkonsulterna | Sökmotoroptimering

  8. #8
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Inte är 100 tals köpta inlänkar med samma ankartext från en och samma domän, men med specifika "irrelevanta" undersidor, bättre där? Ganska vanligt sätt att sälja SEO har jag sett.

    Dvs, exvis www.endomän.se/sida1 ... sida150/ och där med länk till en och samma URL med samma ankartext. Vad har en sådan sida för risker och vinster? För många länkar med samma ankartext från samma domän borde väl leda till att de tappar i värde?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Samarbete mellan SEO-folk som har nischen "Resor"
    Av Fredrik Eriksson i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 18:46
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51
  3. Har en del artiklar "över"
    Av SEAsia i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 10:15
  4. Hur lokalt är "local" - META NAME="Distribution"
    Av Ametz i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 00:02