Resultat 1 till 3 av 3

Subdomäner för effektivare nyckelordsoptimering

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Subdomäner brukar diskuteras en del. Att de har ett samband med huvuddomänen är rätt så klart. Bara att titta på den här site:sökningen för Jims tjänst. Den ger över 100.000 träffar och det är då en hel del av de webbplatser som finns där.

    Men hur är då kopplingen med nyckelord?
    Dvs om man tar ett nyckelord och döper en subdomän till första stavelsen av nyckelordet så det ligger i kombination med huvuddomänen.

    Jag gjorde ett litet test där. Tog min samlingsida om askkoppar, skapade en subdomän som hette punsch för att se hur det skulle gå att ranka på det sammansatta ordet punschaskkoppar.
    Det då utan att nämna ordet askkoppar överhuvudtaget på subdomänen samt naturligtvis inte länka till sidan heller.

    Testet varade i en vecka efter två dagar var sidan i sig indexerad. Efter ytterligare tre dagar hade samtliga inlägg blivit indexerade. Fortfarande ingen indexering på det eftersökta nyckelordet så jag tog den 18/2 och döpte sidan till punsch i titeln. Dagen efter så var hela ordet indexerat.
    Men fortfarande ingen länk till sidan och ordet askkoppar finns heller inte med där.
    Jag har skrivit lite om testet här på min blogg.

    Nu var konkurrensen obefintlig på hela nyckelordet. Så försöket behöver upprepas för att se hur det står sig i en konkurrenssituation. Samt att man då inte döper subdomänen till första stavelsen i titeln för att se om Google klarar sig med endast det sammansatta domännamnet för att hitta hela nyckelordet.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-03-01 klockan 15:01. Anledning: korr.

  2. #2
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Så du menar att subdomäner som t.ex Boka.Resa.se inte läses som Boka Resa? Egentligen så förstår man ju det, även om det borde hänga ihop lite. Google ser ju subdomäner som helt nya domäner, eller ?

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Var det så otydligt skrivit av mig?
    För resultatet visade att Google läste ihop orden till slut. Och det utan att orden förekom på respektive sida eller stödlänkar med det som ankartext. Så boka.rese.se kommer läsas ihop av Google. Sedan hur bra det står sig i SERPen är en annan sak.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Subdomäner
    Av waitan i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-23, 00:37
  2. Subdomäner påverkar huvuddomänen?
    Av WingeN i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 15:40
  3. Subdomäner i Google sitelinks
    Av MattiasN i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 12:54
  4. Subdomäner och site:
    Av Magnus i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-15, 23:08
  5. Använda subdomäner
    Av blabers i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 11:41