Resultat 1 till 8 av 8

trust och do/no-follow

  1. #1
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Ponera att en sida har PR7 och har nofollow på ALLA sina utgående länkar. 1) Nofollow på alla länkar, hur påverkar det domänen? All länkjuice åker väl ut ändå, trots nofollow? Finns det någon fördel med nofollow, egentligen? Sen ger de en dofollow till min hemsida, och jag i sin tur länkar tillbaka till deras PR7. Jag har även ett antal nofollowlänkar från PR7-sidan.

    Om jag inte har missuppfattat detta så leder dels länkjuicen från deras sida att min ökar, och att jag länkar tillbaka till dom med dofollow ökar trusten för oss båda eftersom vi länkar varandra. Eller har jag fattat detta fel?

  2. #2
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Att länka tillbaka till varandra sänker mig veterligen värdet, därav fenomenet med trevägslänkar.

  3. #3
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Imho är bara nofollow nödvändigt i en user community där du inte har någon kontroll över vilka sidor användarna länkar till.
    Det där med länkjuice hit och dit tror jag man ska ta med en nypa salt nuförtiden.

    Snacket på stan so to speak, säger också att väldigt relevanta länkar till auktoritära sajter med matchande innehåll, typ en Wikipedia-sida, även ger din sida mer trovärdighet eftersom du ger din besökare relevant information.
    Plus att det ger Google en tydligare bild om vad ditt content handlar om. Tror bra utlänkar bara är till fördel.

  4. #4
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av jacobjs Visa inlägg
    Att länka tillbaka till varandra sänker mig veterligen värdet, därav fenomenet med trevägslänkar.
    Hur pass sant är detta? Har ju hört om trevägslänkbyten men vill gärna ha detta bekräftat då även jag undrar över det Tack ska du ha.

  5. #5
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Trodde trevägslänkbyten var till för att undvika utlänkar från sin "toppsajt".

  6. #6
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av nestak Visa inlägg
    Hur pass sant är detta? Har ju hört om trevägslänkbyten men vill gärna ha detta bekräftat då även jag undrar över det Tack ska du ha.
    Det är dessvärre svårt att bekräfta - hur Googles algoritm fungerar vet bara de själva.

    Lite av grundidéen med Internet är ju just länkar. Det förutsätts att människor länkar till andra hemsidor som de tycker är värdefulla och användbara även för besökarna.

    Med detta i åtanke så ser det lite onaturligt ut om två sajter helt plötsligt börjar att länka till varandra.

    Jag tror att Google algoritm är programmerad för att "tycka" likadant. Dock så kan förstås varken jag, eller någon annan här, vara helt säkra på den saken.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @plekis. Är en anledning till trevägslänkar. Man undviker att länka ut till orelevanta sidor, av ibland tveksam karaktär, från sin viktiga sida. Och bedriver man länkbyte i stor skala så vill man inte så gärna ha långa utlänkslistor på en seriös sida.

    Dubbelriktade länkar/reciproka där man länkar tillbaka till varandra skall man nog inte döma ut så där bara rakt av. Om du driver en sida om hästuppfödning och länkar till någon som säljer hästsadlar och får en länk tillbaka från den sidan lär den snarare vara mycket relevant.

    Jämför det med att du får en länk från en sida om snabblån (till din sida om hästuppfödning) och länkar tillbaka till den sidan från din trevägslänksida om salladsdressing. Inte mycket relevans där inte.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-03-05 klockan 01:59. Anledning: förtydligande

  8. #8
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av jacobjs Visa inlägg
    Det är dessvärre svårt att bekräfta - hur Googles algoritm fungerar vet bara de själva.

    Lite av grundidéen med Internet är ju just länkar. Det förutsätts att människor länkar till andra hemsidor som de tycker är värdefulla och användbara även för besökarna.

    Med detta i åtanke så ser det lite onaturligt ut om två sajter helt plötsligt börjar att länka till varandra.

    Jag tror att Google algoritm är programmerad för att "tycka" likadant. Dock så kan förstås varken jag, eller någon annan här, vara helt säkra på den saken.
    Jo deras algoritm är lite svår att förstå sig på
    Det hela är bara att -vi- har massa hypoteser, och sen prövar oss fram för att själva få olika resultat.
    Tycker också att om a länkar till b och vice versa, så kan det kännas lite, underligt, men bara om det är "onaturligt" och det sker i stora mängder.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 11:19
  2. Förlora trust vid byte av domännamn
    Av MiniAnton i forum Domänen
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 08:41
  3. Faktorer som ger Trust
    Av Joacim i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 21:39
  4. Exempel på hög trust
    Av Jim Westergren i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 00:11
  5. No follow attribut
    Av Maccke i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 18:56